استقبال از اقدام دولت برای آزادسازی قیمت محصولات فولادی

به گزارش خبرنگار مهر، اعمال کنترل‌های قیمتی در بورس کالا و دخالت در نحوه نرخ‌گذاری محصولات فولادی از سوی دولت همواره یکی از ایراداتی بوده که تجار و کارگزاران این بازار از آن به عنوان اصلی ترین مشکل در برابر کشف قیمت واقعی کالا و حذف رانت اعلام کرده اند.

در کنار اعمال کنترل‌های دولتی، خلف وعده دولت در تخصیص یارانه ناشی از آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی به بخش تولید و از طرفی تداوم نوسان نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید در کارخانجات فولاد سازی افزوده است.

مجموعه این عوامل سرانجام دولت را به این نتیجه رسانده است که با واگذاری تعیین نرخ محصولات فولادی به بورس کالا از دخالت در قیمت گذاری فولاد و اعمال کنترل‌های قیمتی بر این محصولات صرفه نظر کند.

در این رابطه یک کارشناس بورس کالا در گفتگو با مهر ضمن استقبال از اقدام دولت برای آزادسازی قیمت محصولات فولادی، اظهار کرد: فزاینده بودن هزینه های مصرف انرژی در کارخانجات فولاد سازی و عدم تخصیص هرگونه تخفیف یا یارانه از سوی دولت ، سودآوری شرکت‌های فولادی را با کاهش مواجه کرده و از طرفی عدم هماهنگی این شرکتها با راندمان تولید در منطقه و کشورهای همجوار ، ظرفیتهای تولیدی آنها را نتوانسته مطابق با برنامه محقق سازد.

هاشم باروتی با بیان اینکه آزادسازی قیمت محصولات فولادی خیلی زودتر باید اتفاق می‌افتاد، عنوان کرد: دخالت دولت در نرخ گذاری محصولات فولادی به کلی رقابتی بودن مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار محصولات فولادی را از بین برده است؛ اتفاقی که به محض اعمال کنترل‌های قیمتی از سوی دولت به افزایش اختلاف قیمت محصولات فولادی در بورس با بازار آزاد دامن زده و تنها به رونق دلال بازی و واسطه گری کمک کرده است.

وی، آزادسازی قیمت محصولات فولادی را مساوی با متعادل شدن عرضه و تقاضا در بازار دانست و افزود: دولت به عنوان بزرگترین مصرف کننده فولاد در کشور تا زمانی که با عدم تکمیل طرحهای عمرانی و افت واردات محصولات فولادی به کشور مواجه است، باید به آزادسازی قیمت فولاد براساس حاشیه سود تولید کننده و تقاضای مصرف کننده نهایی اعتقاد یابد.

وی از برچیده شدن سقف و کف قیمتی پس از واگذاری کشف قیمت محصولات فولادی در بورس کالا سخن گفت و یادآور شد: قبل از این، به واسطه محدودیتهای قیمتی از سوی دولت، ایجاد رانت و افزایش غیر واقعی نرخ محصولات فولادی اتفاق ناخوشایندی بود که تنها برای واسطه گران منفعت داشت اما اکنون با کشف قیمت واقعی محصولات فولادی و حذف دخالت‌های دولتی در بورس کالا می توان امیدوار بود که عرضه و تقاضا در مکانیزمی رقابتی به یکدیگر دست یابند.

باروتی در برابر این پرسش که با وجود حضور واسطه گران و محدویت عرضه فولاد در بورس کالا، چه تضمینی برای کشف قیمت واقعی و عدم دلال بازی وجود دارد ؟ پاسخ داد: حذف واسطه به عنوان بخشی از واقعیت بورس کالا امکان پذیر نیست اما محدودیت ظرفیت انبارهای کالایی و نقش میزان گردش مالی تاجر در تعیین اعتبار وی در بازار ایجاب خواهد کرد که معاملات بازار محصولات فولادی همواره به سمت تعادل پیش رود.

وی ادامه داد: در عین حال ناتمام ماندن حجم بالایی از پروژه های عمرانی دولت و کاهش ساخت و ساز در نیمه دوم سال باعث خواهد شد تا انگیزه برای انبار کردن محصولات فولادی کاهش یابد.

به گفته وی، با آزاد سازی قیمت محصولات فولادی دیگر عرضه محصولات فولادی در درب کارخانجات و تبعیض در انتخاب خریداران از سوی شرکت‌های فولادی توجیه نخواهد داشت و از این رو، سیاست عرضه کالا توسط این واحدهای تولیدی باید تغییر یابد.

باروتی در پایان گفت: در حال حاضر دولت همانند بازار محصولات پتروشیمی به این نتیجه رسیده است که از اعمال کنترل‌های قیمتی در بازار محصولات فولادی دست بردارد تا علاوه بر حفظ سودآوری شرکتهای فولادی از ایجاد رانت جلوگیری کند.

سیدجواد تقوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز یکشنبه در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت‌گذاری فولاد دیگر صورت نمی‌گیرد، گفته است: طرح جدیدی برای خروج دستگاههای دولتی از بازار فولاد در دولت مطرح شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.