استقبال جمهوری آذربایجان از پیشنهاد ایران برای میانجی‌گری در مناقشه قره‌باغ

۱۸ام بهمن ،

قربانلی با تاکید بر این که جمهوری آذربایجان هیچ گاه با میانجی‌گری ایران در مناقشه قره‌باغ مخالفت نکرده است، افزود: طبیعی است که همسایگان بیش‌تر از دیگران از شرایط منطقه آگاهی دارند و می‌توانند مناقشات را حل کنند.

محسن پاک آئین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان  اخیرا در کافه خبر از آمادگی ایران برای میانجی‌گری در مناقشه قره باغ خبر داد. اینجا را ببینید.

وی گفت:« ما رابطه خوبی با جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان داریم. اینکه ما با هر دو کشور رابطه داریم یک امتیازی را برای ما ایجاد کرده است که بتوانیم در مقاطع خاصی برای تقویت صلح در منطقه و جلوگیری از منازعه بین این کشورها دخالت و میانجیگری کنیم.»

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ اختلاف دارند که این موضوع به جنگ میان دو کشور در سال‌های ۱۹۹۲تا ۱۹۹۴ منجر شد. بعد از فروپاشی شوروی سابق ،در پی شورش ارامنه در منطقه قره باغ که خواستار جدایی از جمهوری آذربایجان بودند جنگی بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان درگرفت و در جریان جنگ حکومتی ارمنی در قره باغ به قدرت رسیده و بخش‌هایی از خاک آذربایجان نیز به تصرف ارمنستان درآمد.

ایسنا  به نقل از طاهر کریملی، رییس حزب وحدت جمهوری آذربایجان نوشت:وی نیز با تشکر از اعلام آمادگی ایران برای میانجی‌گری در مناقشه قره باغ افزود: ایران قره‌باغ را جزئی از جهان اسلام می‌داند که این بسیار اهمیت دارد.

کریملی با تاکید براین که ایران روابط خوبی با هر دو طرف مناقشه قره‌باغ دارد افزود: ایران می‌تواند نقش تاثیرگذاری در حل مناقشه قره‌باغ ایفا کند. 

وی با اشاره به این که قدرت‌های بیگانه در سال ۱۹۹۲، در تلاش‌های میانجی‌گرایانه ایران برای حل مناقشه قره‌باغ، خلل ایجاد کردند، گفت: امروزه شرایط دنیا تغییر کرده است و باید از پیشنهاد ایران استقبال کرد.

رییس حزب وحدت آذربایجان اظهار کرد: حل مناقشات منطقه تنها با مشارکت کشورهای منطقه ممکن است.

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.