استقبال دیده‌بان حقوق بشر از محکومیت عوامل «سیا» در ایتالیا

elnashra4.jpg8.jpg

دیده‌بان حقوق بشر با استقبال از حکم دیوان عالی ایتالیا مبنی بر تایید محکومیت ۲۳ جاسوس آمریکایی به جرم ربودن یک روحانی مصری در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که این اقدام ایتالیا در تضادی شدید با تمایلات دولت آمریکا برای محاکمه نکردن عوامل آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دیوان عالی ایتالیا در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲ یک افسر نیروی هوایی آمریکا و ۲۲ نفر از عوامل آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) را به طور غیابی به جرم دست داشتن در پرونده آدم‌ربایی یک روحانی مصری به نام ابوعمر محکوم کرد.

این دادگاه هم‌چنین دو ایتالیایی را به اتهام دست داشتن در این پرونده محکوم کرده است.

آندره آپراسو، مشاور ارشد مبارزه با تروریسم در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: دولت اوباما باید با توجه به حکم دادگاه ایتالیا دریابد که دیگر کشورها به مقامات آمریکا این اجازه را نخواهند داد که شکنجه و اعمال غیرقانونی را بدون محاکمه باقی بگذارد.

وی در ادامه تاکید کرد که کشورهای دیگر دنیا در زمان کوتاهی وزارت دادگستری آمریکا برای عدم تحقیق و محاکمه این جرایم سنگین، باید با پرونده‌های خود برای مقابله با مقامات آمریکایی اقدام کنند.

دیده‌بان حقوق بشر آورده است که تصمیم دادگاه ایتالیا موجب برجسته تر شدن تصور کامل آمریکا در مسوول دانستن مقامات ارشد کشورش برای اتهامات فراوان شکنجه، بدرفتاری و کارهای غیرقانونی است که در دوره ریاست جمهوری جورج بوش صورت گرفته است.

دادستان کل آمریکا در ۳۰ اوت اعلام کرد که وزارت دادگستری تنها تحقیقاتش در مورد اتهامات مربوط به بدرفتاری و شکنجه موجود در زندان‌های سیا را متوقف خواهد کرد. این تحقیقات که در مورد مرگ دو زندانی در اثر بدرفتاری‌های بازجویان در زندان‌های امریکا انجام شد، در واقع هیچ نتیجه قانونی در برنداشت و هیچ‌کس در این رابطه حتی متهم نشد.

پراسو در ادامه اظهار کرد: ابوعمر یکی از هزاران قربانی برنامه‌های غیرقانونی سیاست است و مقامات آمریکا باید برای کاری که ایتالیا به جای آنها انجام داده است شرمنده باشند.

ابوعمر در ۱۷ فوریه ۲۰۰۳ در حالی که قصد عبور از یکی از خیابان‌های میلان را داشت دستگیر و از آنجا ابتدا به آلمان و سپس به مصر منتقل شد. وی پس از چهار سال حبس در سال ۲۰۰۷ بدون اینکه اتهامی متوجهش باشد در مصر آزاد شد.

این اتهام مطرح است که ابوعمر در طول چهار سال حبس در زندان‌های مصر مکررا مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته بود. وی در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر مدعی شده است که در زندان به او شوک الکتریکی می‌داده‌اند و او ساعت‌های طولانی از سقف آویزان بوده است.

براساس گزارش وب سایت دیده‌بان حقوق بشر، مقامات ایتالیا در ابتدا ۳۶ آمریکایی و ۷ ایتالیایی عضو سرویس اطلاعات ارتش را در ارتباط با این پرونده متهم کردند که دادگاه بدوی سپس سه آمریکایی را به دلیل مصونیت سیاسی و پنج ایتالیایی را تبرئه کرد.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که تبرئه این افراد به دلیل مصونیت‌های سیاسی قابل قبول نیست و مقامات هم باید به دلیل نقض شدید حقوق بشر مسوول دانسته شوند.

این سازمان در پایان هشدار داد که محاکمه متهمان در دادگاه غیابی مغایر با کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی است چون آنها فرصتی برای ارائه دفاعیه نداشته‌اند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.