استقبال ژاپن از طرح بیمه نفت ایران

رئیس اتحادیه صنعت نفت ژاپن و رئیس بزرگترین شرکت پالایشگاهی این کشور با استقبال از تصویب طرح بیمه محموله های نفتی ایران توسط دولت ژاپن گفت اکنون ما قادریم به راحتی به واردات نفت ایران ادامه دهیم.

به گزارش فارس به نقل از آساهی، رئیس اتحادیه صنعت نفت ژاپن از تصویب طرح تضمین دولتی محموله های نفتی ایران توسط دولت ژاپن، با هدف دور زدن تحریم های اتحادیه اروپا تمجید کرد.

یاسوشی کیمورا، رئیس اتحادیه صنعت نفت ژاپن در کنفرانسی خبری اظهار داشت: «در حال حاضر، ما قادریم به راحتی واردات نفت ایران به ژاپن را ادامه دهیم. من مایلم از دولت و تمام احزابی که بدین منظور تلاش کردند، تشکر کنم.»

اظهارات کیمورا در حالی بیان می شود که پارلمان ژاپن روز چهارشنبه طرحی را به تصویب رساند که دولت این کشور را قادر می سازد، پوشش بیمه ای به میزان حداکثر ۷٫۶ میلیارد دلار برای تانکرهای حامل نفت ایران به ژاپن را فراهم سازد.

پیش بینی شده که این طرح تا ۲۷ ژوئن، پیش از آغاز تحریم های اتحادیه اروپا به قانون تبدیل شود. این اقدام به منظور تداوم واردات نفت ژاپن از ایران پس از اجرای تحریم های اتحادیه اروپا انجام شده است.

تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، شرکت های بیمه ای واقع در این اتحادیه را از پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران منع می کند.

کیمورا که ریاست شرکت نیپون اویل اند انرژی، بزرگترین شرکت پالایشگاهی ژاپن را نیز بر عهده دارد، گفت: «هیچ انتخابی جز پیروی از روند جهانی وجود ندارد و پالایشگاه ها باید اقدامات جدی را برای حفظ پایداری منابع نفتی خود انجام دهند.»

آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش می کنند با کاهش میزان واردات نفت ایران، درآمدهای این کشور را پایین بیاورند در عین حال ژاپن اخیرا به همراه ۱۷ کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شده است. بدین ترتیب بجز چین بقیه مصرف کنندگان نفت ایران از تحریم ها معاف شده اند.

ژاپن، دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است که حدود ۱۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از این کشور تامین می کند. ژاپن که تا پیش از زلزله و سونامی مهیب سال گذشته و حادثه نشت رادیو اکتیو از نیروگاه فوکوشیما در مارس ۲۰۱۱،  بخش عمده ای از نیاز انرژی خود را از طریق نیروگاه های اتمی تامین می کرد، اکنون به دلیل نگرانی های ناشی از ایمنی این نیروگاه ها،  همه ۵۰  نیروگاه اتمی خود را از مدار خارج کرده و به همین علت بیش از پیش به واردات نفت خام و سایر منابع انرژی از کشورهای دیگر نیازمند است.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.