استقبال گرم از احمدی نژاد در مکه/ تعلیق عضویت سوریه عملی می شود

نگاه القدس العربی به استقبال پادشاه عربستان از رئیس جمهوری ایران

روزنامه القدس العربی امروز در گزارشی با عنوان ” پادشاه عربستان، رئیس جمهوری ایران را در آغوش گرفت” اعلام کرد: ملک عبدالله بن عبدالعزیز روز گذشته با در آغوش گرفتن احمدی نژاد در نشست اضطراری مکه از وی استقبال کرد.

تلویزیون عربستان سعودی نیز گوشه هایی از دیدار ملک عبدالله و احمدی نژاد را بطور مستقیم روی آنتن که طی آن رئیس جمهوری ایران دقیقا کنار پادشاه عربستان نشسته بود. این نخستین دیدار ملک عبدالله و احمدی نژاد طی چند سال اخیر محسوب می شود که طی آن احمدی نژاد به تناوب با پادشاه عربستان صحبت می کرد.

القدس العربی در ادامه این گزارش به نشست دو روزه ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی اشاره کرده و تاکید می کند: وزیران خارجه کشورهای عضو اخیرا طرح تعلیق عضویت سوریه در این سازمان را مطرح کرده اند که برای تصویب نهایی به موافقت دو سوم اعضا نیاز دارد و این بدان معناست که ایران نمی تواند به تنهایی مانع از اتخاذ این تصمیم شود.

بیانیه پایانی اجلاس مکه و تعلیق عضویت سوریه

روزنامه السفیر نیز امروز با چاپ تصویری که در آن رئیس جمهوری ایران در سمت چپ و امیر قطر در سمت راست ملک عبدالله قرار دارند، به نقل از خبرگزاری الشرق الاوسط مصر اعلام کرد: در بیانیه پایانی اجلاس مکه که امروز رسما اعلام می شود عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی به علت شکست طرح صلح “کوفی عنان” لغو خواهد شد.

السفیر در ادامه به مخالفت شدید جمهوری اسلامی ایران با تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی اشاره کرده و تاکید می کند: وزیرخارجه لبنان نیز اعلام کرده که بیروت همچنان به سیاست بی طرفانه خود در موضوع سوریه ادامه می دهد و در مسئله تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی رای ممتنع خواهد داد.

الجزیره نیز امروز در گزارشی به مراسم اختتامیه اجلاس اضطراری مکه که امروز برگزار می شود، اشاره کرده و تاکید می کند: طی ساعات اخیر گمانه زنی ها درباره تعلیق احتمالی عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی بیشتر شده است.

الجزیره هم در این گزارش به استقبال گرم پادشاه عربستان سعودی از احمدی نژاد اشاره کرده و اعلام کرد: تهران با تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی مخالف است.

نگاه الحیات به سپر موشکی عربی آمریکایی

روزنامه الحیات امروز در گزارشی به بررسی تلاشهای مقامات آمریکایی و برخی کشورهای عربی منطقه برای ایجاد سپر موشکی در منطقه خلیج فارس پرداخته است. در این گزارش آمده است: آمریکا و همپیمانان عربش علت اصلی ایجاد این سیستم موشکی را حمایت از پالایشگاههای نفتی و پایگاههای نظامی در برابر حملات احتمالی ایران اعلام کرده اند.

این طرح برای نخستین بار سه سال پیش از سوی “هیلاری کلینتون” وزیرخارجه آمریکا مطرح شد، وی مجددا در ماه مارس گذشته در برابر سران کشورهای عضو همکاری خلیج فارس بر لزوم ایجاد این سپر موشکی تاکید کرد. طرحی که در نهایت به افزایش استقرار سیستمهای پیش هشداردهنده و برقراری سیستمهای تبادل اطلاعات موشکی در کشورهای عربی منطقه منجر می شود.

در ادامه این گزارش به قراردادهای موشکی چند میلیارد دلاری آمریکا با امارات، قطر و کویت اشاره شده که همگی در راستای ایجاد این سپر موشکی انجام شده است.

الحیات در ادامه به موانع سیاسی و تکنولوژیک پیش روی ایجاد سیستم سپر موشکی مشترک در خلیج فارس اشاره می کند و می نویسد: از لحاظ تکنولوژیک هیچ سیستم سپر موشکی نمی تواند راندمان ۱۰۰ درصدی در مقابله با موشکهای دشمن را داشته باشد. از طرفی بر خلاف سپر موشکی ناتو به نظر می رسد کشورهای عربی طرح و برنامه مدونی برای ایجاد این سیستم ندارند. از سوی دیگر نباید از توانمندی موشکی ایران از لحاظ پیشرفت و میزان موشکها چشم پوشی کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.