استقبال گسترده مخاطبان روس از فیلم ایرانی ‘روییدن در باد’

به گزارش ایرنا، فیلم قنبری در قالب سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی سینمایی مسکو روز چهارشنبه در سینمای مجلل ‘خودوژستوینی’ پایتخت روسیه به نمایش درآمد و استقبال گسترده مخاطبان روس از این اثر بار دیگر جهان شمولی و ماندگاری سینمای ایران را به تصویر کشید.

تماشاگران روس پس از اکران این فیلم، قنبری کارگردان فیلم را احاطه کرده و از او سووال هایی در خصوص فلسفه ساخت این اثر شیرین و واقعگرا می کردند.

فیلم ‘روییدن در باد’ داستان زندگی دشوار نوجوانی به نام ‘اصلان’ است که همراه با خانواده کوچ نشین خود در دامنه کوه‌های سبلان در اردبیل طعم تلخ زندگی را تجربه می کند.

قنبری، کارگردان فیلم پیش از نمایش اثرش خطاب به روزنامه نگاران حاضر در محل گفت: زمانی شش ماه زندگی عشایری و کوچ نشینی را تجربه کردم و با توجه به تجربه این نوع از زندگی، ترسیم احساسات ‘اصلان ‘ شخصیت اصلی فیلم به هیچ وجه برایم دشوار نبود.

وی افزود: ما در مدت ۸ ماه این فیلم را ساختیم و برای تصویربرداری صحنه های فیلم چند بار به نواحی قبایلی و کوچ نشین رفتیم تا بتوانیم حال و هوای واقعی زندگی کوچ نشینی را در اثر خود بگنجانیم.

کارگردان فیلم ‘روییدن در باد’ با اشاره به اینکه صحنه های فیلم در دامنه های زیبای قلل سر به فلک کشیده ‘سبلان’ فیلمبرداری شده اند، ادامه داد: هشت میلیون نفر از جمعیت ۷۵ میلیونی ایران را کوچ نشینان و عشایر شریف تشکیل می دهند که مسایل و مشکلاتشان برای جامعه ایرانی بسیار حایز اهمیت است.

وی اظهار داشت: بدیهی است که ما نیز به عنوان عضوی از جامعه ایرانی از مسایل و مشکلات کوچ نشنیان عزیز آگاهی داریم و می دانیم که آنها به دلیل نوع زندگی خاص شان وقتی گذرشان به شهر می افتد احساس بیگانگی و ناراحتی می کنند و حتی ممکن است از رفتار خود انتقاد کنند و ما سعی کردیم با به تصویر کشیدن این مسایل به آنها کمکی کرده باشیم.

وی در خصوص سابقه فعالیت های سینمایی اش گفت: من قبلا علاقه ای به فیلمبرداری نداشتم و می خواستم فیلمنامه نویس شوم، اما فیلمنامه نخست ام موفق نبود و در دومین تجربه فیلمنامه نویسی ام که همراه با کامیابی بود به طور جدی وارد عالم سینما شدم.

قنبری ادامه داد: بدون شک در این مسیر ادبیات کلاسیک ایرانی و خواندن آثار بزرگان جهان ادبیات مانند لئون تولستوی، آنتوان چخوف و ماکسیم گورکی در بالندگی حس هنری و ادبی ام تاثیرگذار بودند، ضمن اینکه آشنایی با ادبیات فرانسه و انگلیس نیز تاثیرات خاص خود را داشت.

در بخش مسابقه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو که از ۲۱ تا ۳۰ ام ماه جاری میلادی در حال برگزاری است، ۱۷ عنوان فیلم برای کسب تندیس طلایی ‘گئورگی مقدس’ با هم رقابت می‌کنند و علاوه بر این جایزه هیات داوری به بهترین فیلم، کارگردان، هنرپیشه مرد و بازیگر زن نیز اعطا می شود.

جشنواره بین المللی فیلم مسکو از رویدادهای مهم سینمای جهان محسوب می شود و سینمای ایران تاکنون حضور موفقی در این جشنواره داشته است. به طوری که در سال ۲۰۰۵ فرید فرخ نژاد بازیگر مرد ایرانی جایزه بهترین بازیگر مرد را به خاطر بازی در فیلم ‘طبل بزرگ زیر پای چپ’ به کارگردانی ‘کاظم معصومی’ و در سال ۲۰۰۸ نیز رضا میرکریمی کارگردان ‘به همین سادگی’ تندیس طلایی ‘گئورگی مقدس’ را از آن خود کردند.

جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو همطراز فستیوال های معتبر کن، ونیز و برلین است. این جشنواره نخستین بار در سال ۱۹۳۵ میلادی برگزار شد و پس از چند سال وقفه بار دیگر فعالیت خود را از سال ۱۹۵۹ به صورت منظم از سرگرفت.

اروپام/۲۲۴۰**۵۱۸**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۴۰۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.