استقرار نیروهای تازه نفس کُرد در مناطق حساس کرکوک

۱۵اردیبهشت،

1-220821.jpg

با خروج ارتش عراق از شهر استراتژیک کرکوک، مقامات کردستان عراق نیروهای خود را در تمامی مناطق حساس این شهر مستقر کردند. دولت مرکزی نگران آن است که حضور نیروهای کرد در این شهر نفت ‌خیز همیشگی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، روز شنبه یگان‌های تازهی از نیروهای پیش مرگ (نیروی نظامی منطقه کردستان عراق) در چهار طرف شهر کرکوک مستقر شدند و این شهر را تقریبا در کنترل کامل خود گرفتند.

بنا به نقل از منابع امنیتی عراق، نیروهای پیش مرگ جاده‌ اصلی میان بغداد و کرکوک را نیز در اختیار گرفتند و راه مواصلاتی استان موصل با منطقه کردستان عراق نیز در کنترل نیروهای پیش مرگ افتاده است.

بنا بر این گزارش، مناطق حساس شهر کرکوک هم اکنون شاهد حضور گسترده نیروهای پیش مرگ است که با ادوات نظامی خود از جمله تانک و زرهپوش‌های توپ‌دار در این مناطق مستقر شدند.

پیش مرگ‌های کرد سبب حضور خود را در شهر نفت خیز کرکوک عقب نشینی نیروهای دولتی از این شهر و شکننده بودن وضعیت امنیتی این مناطق اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که مقامات دولت مرکزی عراق از حضور نظامی کردها در شهر کرکوک که مهمترین شهر مورد مناقشه میان دو طرف است ابراز نگرانی کرده‌اند و بیم آن دارند که با آرام شدن اوضاع پیش مرگ‌های کرد همچنان در کرکوک باقی بمانند.

در پی درگیری‌هایی که در منطقه الحویجه روی داد درگیری‌هایی میان ساکنان کرکوک و نیروهای دولتی مستقر در اطراف این شهر روی داد که سبب شد نیروهای امنیتی و ارتش عراق از مواضع خود در کرکوک عقب نشینی کنند و این فرصتی برای کردها ایجاد کرد تا نیروهای خود را به این شهر اعزام کنند.

شهر کرکوک که بزرگترین منابع نفتی شمال عراق را در خود جای داده به سبب بافت جمعیتی خود همواره شاهد تنش‌هایی میان کردها، اعراب و ترکمان‌های ساکن در این شهر بوده و اصلی‌ترین منطقه مورد مناقشه میان کردستان عراق و دولت مرکزی نیز هست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.