استقرار هیات‌های بازرسی، فرصتی برای اعتلای دستگاه قضایی

رییس­ کل دادگستری استان گلستان گفت: حضور هیات بازرسی دادسرای انتظامی قضات، فرصت بررسی از یک زاویه مهم­تر و تخصصی­‌تر از عملکرد و تصمیمات قضات را فراهم می‌کند و سبب اعتلای دستگاه قضایی و افزایش اعتماد عمومی می‌شود.

به گزارش ایسنا، احمد فاضلیان در جمع اعضای هیات بازرسی دادسرای انتظامی قضات با تاکید بر ضرورت بازرسی در همه سازمان‌ها و اینکه برای استفاده از حداکثر منابع انسانی، نیازمند اطلاعات دقیق و جامع هستیم، افزود: این کار مستلزم شناخت نقاط قوت و ضعف است که جز با بازرسی­های دقیق و هدفمند میسر نمی‌شود.

وی ریشه­ بسیاری از ناهنجاری­های موجود در جامعه را نبود نظارت کارآمد دانست و یادآور شد: راهکار اساسی مبارزه با فساد، حرکت جامعه بر مدار قانون است.

فاضلیان با بیان اینکه قاضی یک عنصر تاثیرگذار و بی‌بدیل در تحقق عدالت اجتماعی به عنوان مهم‌ترین آرمان بشری است، تاکید کرد: اگر بخواهیم قانون را به عنوان یکی از مبادی تحقق عدالت اجتماعی نهادینه کنیم لازمه­ آن وجود مجریان عادل است.

رییس­ کل دادگستری استان گلستان با بیان اینکه در اجرای قانون، قاضی تاثیرگذار است، تصریح کرد: به دلیل حساسیت‌های ویژه­ کار قاضی، این مقام نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

وی وظیفه دستگاه نظارتی در بخش قضا را صیانت از همکاران بخش قضایی و اداری برشمرد و اظهار کرد: نگاه این نهاد، پیشگیرانه و برای حفظ و صیانت از قضات است و به هیچ عنوان قصد مچ­‌گیری ندارد.

فاضلیان کار مراقبت از قضات را وظیفه دادسرای انتظامی قضات دانست وافزود: تلاش ما حول این محور است تا شرایط برای اینکه قاضی با استقلال بتواند کار خود را انجام دهد، فراهم شود.

رییس شورای قضایی استان گلستان با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال بخش نظارتی خاطرنشان کرد: در بخش نظارتی، مصلحت‌اندیشی نداریم و باید با استقلال کامل، مسائل رصد و با خاطیان برخورد شود.

فاضلیان با بیان اینکه باید مواظب باشیم اعتبار قاضی آسیب نبیند، افزود: همه تلاش ما در دستگاه قضایی حفظ اعتماد عمومی مردم است که اگر لطمه ببیند آسیب جبران‌ناپذیری به پیکره این دستگاه وارد خواهد شد.

وی در ادامه از فعال شدن هیات‌های ماده ۱۸ آیین نامه نظارت و ارزیابی در استان گلستان خبر داد و گفت: فعال شدن این هیات‌ها علاوه بر بحث خودکنترلی که مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از لغزش‌هاست، اقدامی برای سلامت مجموعه قضایی استان است.

فاضلیان تصریح کرد: این هیات­ها در مناطق سه گانه شامل شرق، غرب و مرکز استان فعال شده است که ۹ نفر از مدیران قضایی به صورت دوره‌ای، وظیفه سرپرستی این هیات­ها را بر عهده می­‌گیرند.

به گفته وی این هیات­ها عملکرد علمی و اخلاقی قضات را به صورت دقیق ارزیابی می‌کنند و اطلاعات آن­ها مبنایی برای تصمیم‌گیری­های آینده قرار می­‌گیرد.

هیات بازرسی دادسرای انتظامی قضات در ۱۰ روز مدت استقرار خود در استان گلستان عملکرد قضات این استان را بر مبنای سه اصل قانون، شرع و عقل و علم بررسی می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.