استقلال از هر فشار سیاسی و غیر سیاسی شرط توفیق است

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، احمد توکلی امروز شنبه در مراسم تودیع خود به عنوان رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس طی سخنانی گزارشی از روند کار این مرکز و مدیریت خود ارائه کرد.

وی گفت: در ابتدای دوره هفتم ، مرکز پژوهش ها از حیث کیفی بیشتر به مباحث نظری تمایل داشت و تنها درباره برخی طرح ها و لوایح نظر می داد. به طوریکه جهت گیری هایش با مبانی نظام سیاسی کشور سازگاری چندانی نداشت.

وی ادامه داد: پس از آن که مسئولیت بر عهده من گذاشته شد مرکز نهاد پژوهش های کاربردی در امر حکومت تعریف شد. بطوریکه این مرکز امر و نهی نمی پذیرد و باید آزادی جولان فکر و گردش اطلاعات و اظهار نظر در آن وجود داشته باشد. از این رو این مرکز درباره همه چیز های خوب عالم کار نمی کند بلکه به دنبال رفع نیازهای مجلس است و بر خلاف علوم دقیقه مثل ریاضی و فیزیک مبنا و مقصد ندارد. نتیجه این ویژگی های مرکز این است که استقلال و آزادی در پژوهش باید به جد تامین و حفاظت شود.

رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس این ویژگی ها آنچه مجلس تولید می کند باید در تقویت مبانی و تامین مقاصد جمهوری اسلامی به کار آید. همچنین مدیران باید به مبانی این نهاد پژوهشی و مقاصد نظام نه تنها ملتزم باشند بلکه باید به آنها معتقد باشند. پژوهشگران می توانند باور نداشته باشند لااقل باید قیود تحقیق را بپذیرند.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود بر ارتقاء نیروهای داخلی مرکز تاکید کرد و گفت: آنچه در این مرکز از آن پرهیز شد استفاده از دوست و رفیق بود که وارد مرکز نشوند هر چند که تعداد انگشت شماری از دوستان من آن هم به دلیل شایستگی وارد مرکز شدند که شاید تعداد آنها کمتر از ۴ نفر باشد.

وی با اشاره به شکستن دایره محدود همکاران در این مرکز، خاطر نشان کرد: ما دایره همکاران بیرونی مرکز را شکستیم که این دو خاصیت به همراه داشت. اول اینکه ارتباط با عالمان و خبرگان بیشتر شد و دوم اینکه هزینه سرانه کاهش پیدا کرد.

رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بکارگیری زبان ساده برای ارائه گزارش به نمایندگان را یک هدفگذاری آگاهانه و هنرمندانه خواند و گفت: بکارگیری زبان ساده به معنای بررسی سرسری نیست. بلکه عرضه گزارش ها به زبان فنی انتقاد پیام را محدود می کند. بنابراین اصرار ما انتقال پیام فنی به زبان غیر فنی بود.

توکلی خاطر نشان کرد: اظهار نظر درباره همه طرح ها و لوایح، جمع آوری، پردازش و عرضه اطلاعات درخواستی نمایندگان، تهیه طرح های قانونی درخواستی، شناسایی و تبیین مسائل مبتلابه جامعه و برانگیختن حساسیت مجلس، تهیه گزارش علمی پیرامون موضوعات درخواستی نمایندگان و تهیه نطق پیشنهادی مربوط به همایش برای نمایندگان از نمونه کارهای انجام شده در مرکز پژوهش های مجلس است.

وی گزارش از نحوه اجرای قوانین، گزارش از تصمیمات و اقدامات غیر قانونی دستگاه ها، گزارش بررسی و تحلیل عملکرد دستگاه ها و مشارکت کارشناسان مرکز پژوهش ها در تحقیق وتفحص ها را از کارهای دیگر مرکز پژوهش ها خواند و تاکید کرد: راهبرد اصلی و مهم مرکز پژوهش ها این است که کار عالمانه، خیرخواهانه و مستقلانه پیش رود. شرط توفیق در تاثیرگذاری، علمیت، خیرخواهی در مقیاس ملی و استقلال از هر نوع فشار سیاسی و غیر سیاسی است. به همین جهت برای علمی تر شدن خیرخواهانه عمل کردن و تامین استقلال اقداماتی صورت گرفت.

توکلی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش های مجلس در تصویب و تدوین ۲۰ قانون مهم نقش محوری داشته است، از قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون مجازات اسلامی، قانون امور گمرکی، قانون مبارزه با قاچاق کالا، قانون نفت، قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ و قانون هدفمند کردن یارانه ها نام برد.

وی در آماری نیز یادآور شد: کل گزارش های دوره ششم مجلس ۹۴۵ عدد بوده و دوره هفتم این میزان به ۲ هزار و ۱۱۴ رسیده و در دوره پنجم تعداد گزارش های مرکز پژوهش های مجلس ۲۵۸۹ بوده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.