استقلا‌ل‌طلبی مانعی برای انحراف جریان‌های دانشجویی است

۱۵م آذر ،

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با بیان اینکه اگر دانشجویان روحیه استقلا‌ل‌طلبی خود را حفظ کنند دچار انحراف نمی‌شوند، گفت: هر جامعه‌ای دارای گرایشات مختلف سیاسی است که اگر جریان دانشجویی به یکی از این گروه‌ها متوسل شود تاثیرات منفی بر جامعه خواهد داشت.

علی مرتضویان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در تحلیل فعالیت‌های جنبش‌دانشجویی در کشور از دیرباز تاکنون اظهارداشت: گفتمان استقلال‌‌طلبی، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی در کشور با توجه به گرایشات استکباری حکومت‌های پیشین و تلاش‌ دولت‌های غربی برای تسلط بر جامعه ایران، همیشه از مهمترین دغدغه‌های فکری دانشجویان بوده است.

وی با یادآوری اتفاق ۱۶ آذر ۱۳۳۲ گفت: حرکت اعترضی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به سفر ریچارد نیکسون به ایران که منجر به شهادت ۳ تن از دانشجویان شد، طوفانی در فضای دانشگاهی برپا کرد که تاکنون شاهد تاثیرات مثبت آن در میان دانشجویان هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در ادامه به تشریح ویژگی‌های جنبش دانشجویی در کشور پرداخت و گفت: ویژگی‌هایی همچون تحول‌طلبی، آرمان‌گرایی، عدم تعلق به مادیات و پست‌ و مقام و جویای نام بودن در حوزه‌های علمی دانشجویان را به عنوان یک نیروی تاثیرگذار در جامعه معرفی کرده است.

وی بیان داشت:‌ در سال‌های قبل از انقلاب به دلیل محدودیت برای عدم حضور جوانان در دانشگاه‌ها این قشر پویا نتوانسته که تحرک و پویایی لازم از خود نشان دهد؛ این در حالی است که بعد از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شاهد حضور گسترده اشخاص با گرایش‌ها و سطوح مختلف مادی و فرهنگی در دانشگاه‌ها بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان را می‌توان پارلمان سراسری در کشور دانست، خاطرنشان کرد: این قشر جوان به عنوان نمایندگانی از مردم در جامعه‌ به ایفا نقش می‌پردازند و با توجه به پتانسیل‌های موجود در دانشگاه‌ها برای سازندگی ایران موثر و کارآمد می باشند. 

وی با بیان اینکه اگر دانشجویان با روحیه استقلا‌ل‌طلبی فعالیت‌های خود را ادامه دهند قطعا دچار انحراف نخواهند شد، گفت: هر جامعه‌ای دارای گرایشات مختلف سیاسی است که اگر در این میان جریان دانشجویی به گروه خاص اجتماعی،‌ سیاسی متوسل شود به دلیل عدم سازگاری با ذات جریان دانشجویی تاثیرات منفی بر جامعه خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مرکز در پایان خاطرنشان کرد: رعایت ظرافت‌های مختلف موجود در شاکله جریان‌های دانشجویی و حمایت مسئولان برای به جریان افتادن حرکت فکری این قشر، قطعا بر چشم‌انداز آینده  جامعه موثر خواهد بود. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.