استیضاح فانی، شاید وقتی دیگر!

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

استیضاح فانی، شاید وقتی دیگر!

ایران > دولت – رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با انتقاد دوباره از نحوه مدیریت علی‌اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش، یک‌بار دیگر توجه رسانه‌ها و مردم را به این پرونده جلب کرد.

درحالی‌که پیش از این بارها نمایندگان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش رعایت برخی مصالح و مخالفت هیأت رئیسه را تنها دلایل به‌تعویق‌افتادن این ماجرا توصیف کرده بودند، این بار هم سیدحسین نقوی حسینی، تلویحا هیأت رئیسه را مانع این اتفاق دانست و گفت: ۶۰نماینده استیضاح را امضا کرده‌اند و مطمئن هستیم اگر هیأت رئیسه اجازه دهد به ۱۸۰امضا خواهد رسید. امیدواریم هیأت رئیسه را قانع کنیم تا اعلام وصول شود.

مدتی قبل اعلام شده بود علی لاریجانی، رئیس مجلس در گفت‌وگو با امضا‌کنندگان استیضاح از آنها خواسته قبل از اعلام وصول این استیضاح جلسه‌ای را با فانی داشته باشند تا شاید از صحبت‌های وی قانع شوند. اما ظاهرا جلسه نمایندگان با وزیر آموزش و پرورش چندان هم نتیجه‌بخش نبود‌که دوباره موضوع استیضاح وزیر تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد‌. این بار ۶۰نماینده برگه استیضاح وزیر را امضا و ۱۷محور را به‌عنوان دلایل استیضاح وزیر عنوان کردند. حالا اما رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با تأکید بر اداره نامناسب این وزارتخانه به خبرگزاری فارس گفته است: ‌مشکل آموزش و پرورش درون خودش است، سال۹۲ فراکسیون فرهنگیان پای بودجه آموزش و پرورش ایستاد و بودجه را از ۱۶هزار میلیارد تومان به نزدیک ۲۲هزار میلیارد تومان رساند و سال۹۳ نسبت به سال۹۲ قریب ۳۰درصد اعتبار آموزش و پرورش افزایش پیدا کرد. بنده برای اعتبار آموزش و پرورش در سال۹۴ جوابگوی همکاران خود در مجلس نیستم؛ آنها می‌گویند ۳۰درصد افزایش بودجه داشته‌ایم حالا حق‌التدریس معلمان را نداده‌اید، می‌گویند ۱۹میلیون دانش‌آموز با ۸۰۰هزار معلم داشتید و حالا ۱۳میلیون دانش‌آموز و یک‌میلیون و ۸۰هزار معلم، حال چه حساب و کتابی در آموزش و پرورش وجود دارد. مشکل، مدیریت آموزش و پرورش و سیستم وزارتخانه است. اعتبارات کجا می‌رود و گیر کار کجاست؟ باید نشست فنی بگذاریم تا ببینیم کجای کار مشکل داریم.

  • مخالفان استیضاح

استیضاح وزیر آموزش و پرورش البته مخالفانی هم دارد. قاسم احمدی، نماینده مردم مازندران با اشاره به این نکته که موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیست، به همشهری گفت: با این اوضاع نامناسب اقتصادی خیلی منصفانه نیست که تمام بار آموزش و پرورش را به دوش یک نفر بیندازیم. خیلی از کارها نیاز به بودجه دارد و باید در حوزه برنامه‌ریزی دولت به آن توجه بیشتری شود. آموزش و پرورش ۴هزار و ۳۰۰میلیاردتومان بدهی دارد و در عین حال بدهی فرهنگیان باید پرداخت شود. در نشست با نوبخت هم به این موضوع اشاره کردیم اما به جای اینکه تمام تقصیرها را به گردن وزیر بیندازیم باید فرصت دهیم تا وزیر با همکاری دولت و تعامل با مجلس مشکلات را به مرور رفع و رجوع کند.

عطاءالله سلطانی صبور، نماینده مردم همدان هم با تأکید بر اینکه با عوض شدن وزیر مشکل آموزش و پرورش حل نمی‌شود و دولت باید تلاش کند تا مشکلات این وزارتخانه را حل کند، به همشهری گفت: استیضاح‌کنندگان فعلا دستشان به وزیر می‌رسد.‌ ما از دولت ناراحت هستیم اما از وزیر هم مطالبه داریم. آقای فانی باید مطالبه آموزش و پرورش را از دولت داشته باشد و این نقطه ضعف هم به وزیر‌ بر می‌گردد.

سلطانی با تأکید بر اینکه علی اصغر فانی وزیری متخصص و تواناست که به‌دنبال رفع مشکلات است، افزود:‌باید دولت و سایر وزارتخانه‌ها نیز کمک کنند تا مشکلات آموزش و پرورش حل شود. جای تأسف است که اهمیت دولت فقط بحث سلامت است و آموزش و پرورش در این میان مغفول مانده است این در حالی است که اولویت اول باید سیستم آموزشی باشد تا بقیه مسائل هم حل شود. اما این بی‌توجهی به این دلیل است که مسائل فرهنگی زودبازده نیست و به چشم نمی‌آید.

در آخرین روزهای سال، نمایندگان مجلس سخت سرگرم بررسی لایحه بودجه هستند. با اتمام این بررسی نمایندگان به تعطیلات یک‌هفته‌ای و مصوبه آنها به شورای نگهبان می‌رود. پس از آن چند روز باقیمانده سال در مجلس نیز احتمالا صرف رفع ایرادهای شورای نگهبان به لایحه بودجه خواهد شد. بنابراین استیضاح وزیر آموزش و پرورش شاید بماند برای وقتی دیگر. خرداد ۹۴ و پایان سال تحصیلی آینده، این توجیه که تغییر وزیر به روند آموزشی ضربه می‌زند هم کمرنگ‌تر خواهد شد. سال آینده سال سرنوشت‌سازی‌ برای وزارت آموزش و پرورش خواهد بود و علی اصغر فانی فرصت زیادی برای تغییر تعداد زیادی از نمایندگانی که مخالفش هستند، ندارد.

  • دلایل موافقان استیضاح

نمایندگان موافق استیضاح علی‌اصغر فانی انتقاد‌های جدی‌ای به او دارند.انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش، اجرا نکردن قانون استخدام مربیان پیش‌‌دبستانی و مربیان نهضت سوادآموزی، برگشت به‌کار نیروهای بازنشسته، توجه‌نکردن به بیمه‌های درمان و تکمیلی فرهنگیان، توجه نکردن به حوزه تربیتی دانش‌آموزان، سوء‌مدیریت در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش و محقق نشدن مطالبات فرهنگیان مهم‌ترین محور‌های مورد انتقاد این افراد هستند.

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.