اسد: اگر مردم مرا نخواهند کنار می‌روم

جهان > آفریقا
خبرنگار الجزیره در قاهره اعلام کرد که مسئولان ارشد وزارتخانه‌های خارجه مصر، ترکیه، عربستان و ایران در قاهره با هدف بررسی بحران سوریه در میان ابراز تردید آمریکا نسبت به نتیجه بخش بودن این نشست دور هم جمع شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که این نشست در راستای اجرای طرحی است که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر اعلام کرده و هدف از آن کمک به ماموریت اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه است.

این سخنگو عنوان داشت که هیات مصری در راستای تحقق توافق در زمینه چندین مساله اصلی که مهمترین آن توقف فوری خشونت‌ها و کشتار مردم، حفظ وحدت سوریه و تمامیت ارضی آن، مخالفت با دخالت نظامی خارجی در این کشور، لزوم از سرگیری روند سیاسی با مشارکت گروه‌های مختلف سوری با هدف دستیابی به یک نظام سیاسی دموکرات و چند حزبی است، تلاش خواهد کرد.

محمد کامل،‌ وزیر خارجه مصر نیز به نوبه خود گفت: این نشست که در سطح نمایندگان وزیران خارجه برگزار شد مقدمه‌ای است برای دیداری که قرار است ظرف چند روز آینده بین وزیران خارجه چهار کشور برگزار شود.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا نسبت به فایده این نشست چهار جانبه ابراز تردید کرده است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که واشنگتن تصور نمی‌کند که ایران بتواند نقش مثبت و کمک کننده‌ای در سوریه ایفا کند!

پیش از این نشست محمد مرسی با اخضر الابراهیمی نشستی داشت که بعد از آن در کنفرانس خبری اعلام کرد: سوریه در خطر است و باید در راستای حل مشکلات ملت سوریه تلاش کرد و نباید منتظر معجزه در این زمینه بود.

الابراهیمی نیز که ماموریت خود را دشوار توصیف کرد، گفت: ظرف چند روز آینده به سوریه سفر خواهم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نشست مثبتی داشته باشد.

در این راستا میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: بشار اسد اعلام کرده است که اگر سوری‌ها رئیس جمهوری دیگری را انتخاب کنند آماده است که از این پست کناره گیری کند.

بوگدانف تصریح کرد: اسد به من این مساله را ابلاغ کرده است. اما من نمی‌دانم وی تا چه حد در این مساله صادق است، اما اسد به من گفته است اگر مردم آن را نخواهند و رهبر دیگری را در انتخابات تعیین کنند کناره گیری خواهد کرد.

بوگدانف که دیدارهایی را در فرانسه با گروه‌های مخالف سوری و مسئولان فرانسوی داشته پیشنهاد داد که یک کنفرانس بین‌المللی در سوریه با هدف حل مساله سوریه با مشارکت تمامی گروه‌ها برگزار کند و تمام گروه‌های مربوطه بر اساس توافقنامه ژنو در آن شرکت کنند.

این مسئول روسی خاطرنشان کرد: مهمترین مساله از سرگیری روند سیاسی در سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن است. البته این کنفرانس باید پیش از این برگزار می‌شد.

وی افزود: نظام سوریه همچنان محکم و مقاوم است.

بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه العربیه مخالفت خود را با تغییر نظام سوریه قبل از آغاز مرحله انتقالی در این کشور اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه همچنان مخالف دخالت خارجی در سوریه است و راه حل بحران این کشور را مذاکرات ملی می‌داند.

بوگدانف گفت: ما هرگز در درگیری‌های داخلی شرکت نکرده و از هیچ گروهی علیه گروه دیگر حمایت نخواهیم کرد.

وی وجود کارشناسان نظامی روس در سوریه را رد کرد و گفت: همکاری نظامی با سوریه در مرحله کنونی محدود است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: من به مدت ۱۰ سال در سوریه کار کردم و زمانی را به خاطر می‌آورم که شوروی در این کشور هزاران کارشناس نظامی داشت اما اکنون تقریبا یک کارشناس نظامی نیز در سوریه نیست. همه این کشور را ترک کرده‌اند.

بوگدانف درباره این مساله گفت: به علت شرایط سخت و دشوار سوریه تقریبا تمامی شرکت‌های فعال در زمینه همکاری نظامی تکنولوژیکی سطح همکاری خود را با سوریه بسیار پایین آوردند.

وی با تاکید بر اینکه مسکو به حمایت از سوریه بعد از خروج از بحرانش ادامه خواهد داد، گفت: ما از دهه ۵۰ ارتش سوریه را با سلاح‌های خود مجهز کردیم و هدفمان تحکیم توانمندی‌های دفاعی سوریه علیه دشمنان خارجی بود.

بوگدانف تاکید کرد: روسیه با سوریه به عنوان کشوری که برایش عزیز است و رابطه دیرینه‌ای با آن دارد، همکاری می‌کند.

از سوی دیگر گردان‌های مسلح وابسته به مخالفان سوریه در شهر حلب و حومه آن شورای نظامی انقلابی استان حلب را تشکیل دادند.

این گردان‌ها اعلام کردند که شورای نظامی اعلام شده در برگیرنده تمامی لشگرها و گردان‌های مسلح استان است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.