اسرائیل از شکست داعش ابراز نگرانی کرد و آن را به ضرر اسرائیل دانست

اسرائیل از شکست داعش ابراز نگرانی کرد و آن را به ضرر اسرائیل دانست
به گزارش ممتاز نیوز، فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از شکست داعش، تأکید کردند شکست داعش به نفع حزب الله لبنان و بشار اسد و به زیان اسرائیل است.
یحیی دبوق در گزارشی در روزنامه الاخبار چاپ لبنان از «واکنشها به شکست تدریجی داعش در عراق و سوریه» نوشت: ارتش اسرائیل از رسیدن چنین روزی که شاهد جنگ آمریکا با داعش در عراق و سوریه باشد، می ترسید.
افسران بلندپایه سازمان اطلاعاتی اسرائیل در پیامی به رسانه های آمریکایی، درمورد ادامه شکست داعش در منطقه هشدار دادند و اعلام کردند آمریکا از چنین اقدامی پشیمان خواهد شد زیرا نتیجه شکست داعش از ادامه وجود آن بدتر خواهد بود.
شماری از افسران میدانی اسرائیلی در مرکز فرماندهی منطقه شمالی و همچنین در ستاد کل و اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در مصاحبه با مجله پولیتیکو، از تلاش آمریکا برای جنگ با داعش، به شدت ابراز نگرانی و اعلام کردند چنین تلاشی، ساکنان محلی را به افراطی گری سوق خواهد داد و به ظهور افراط گرایان بیشتر و گسترش مجدد آنان در لبنان پس از شکست در عراق و سوریه منجر خواهد شد، افراط گرایانی که لبنان را به سوی ویرانی سوق خواهند داد، کشوری که هم اکنون بر لبه پرتگاه است و همچنین در پادشاهی اردن، همانگونه که مقامات اردن هم اکنون از چنین سناریویی به شدت هراسانند.
در همین حال سرتیپ رام یفنی رئیس بخش استراتژیک در شعبه طراحی در ستاد کل ارتش اسرائیل، با ابراز شک و تردید درمورد فایده داشتن استراتژی آمریکا در عراق و سوریه گفت: من مطمئن نیستم که شکست داعش آنگونه که آمریکایی ها می گویند، کار ساده ای باشد.
رام یفنی تأکید کرد آمریکا به جای استراتژی کنونی که جز پشیمانی ثمر دیگری نخواهد داشت، باید بر خطر ایران تمرکز و از درگیر شدن با سازمانهای جهادی سنی دوری کند.
وی تصریح کرد محور افراطی گری به رهبری ایران، از محور جهادی سنی خطرناک تر است زیرا از اطلاعات و قدرت بیشتری برخوردار است و زرادخانه نظامی بزرگی در اختیار دارد.
همزمان مسئولان نهادهای نظامی اسرائیلی که خواستند نامشان فاش نشود، نیز گفتند مرحله پس از شکست داعش در عراق و سوریه، بدتر خواهد بود زیرا باعث گسیل دادن آن در دیگر مناطق و به تهدید بزرگ تری برضد منافع غرب تبدیل خواهد شد. این نهادهای نظامی در اظهار نظری بی سابقه اعلام کردند خطر داعش از القاعده کمتر است زیرا داعش در اساس برای مبارزه با غرب ایجاد نشد بلکه هدف آن، برپایی اسلام البته با روشی خشونت بار بود.
یک افسر بلند پایه ارتش اسرائیل گفت: آنچه داعش از ابتدا مطرح و برای آن تلاش کرد، در مرحله نخست، تثبیت خلافت و اوضاع داخلی این سازمان و در مرحله بعد، جنگ با نیروهای خارجی بود.
وی افزود بر همین اساس آمریکا در فهم واقعیات منطقه و حمایت محلی از داعش عاجز ماند.
یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل هم گفت: آنچه همگان امروزه بر آن اتفاق نظر دارند این است که بشار اسد، پیروز اصلی جنگ در منطقه است هرچند او بسیار به حزب الله مدیون است، حزب اللهی که در مقابل اسرائیل وارد دو جنگ شد و هم اکنون همچون کشوری در کشور لبنان است و برای توسعه پایگاه عملیات جدید خود در سوریه، تلاش می کند که به معنای توسعه فضای جدید برای نفوذ ایران است و اگر بشار اسد پیروز شود در جبهه جدیدی در سوریه و لبنان با حزب الله روبرو خواهیم شد.
این فرمانده ارتش اسرائیل در پاسخ به این سئوال که آیا از نظر شما آمریکا و همپیمانانش باید اجازه دهند که داعش و خلافت آن در بخشهایی از سوریه و عراق سیطره داشته باشند گفت: چرا نه؟ زیرا داعش هزاران نفر از القاعده را می کشد و القاعده هزاران نفر از داعش را می کشد و هر دوی آنان با حزب الله و بشار اسد می جنگند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.