اسراییل محکوم به پرداخت خسارت به ایران شد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

کد مطلب : ۱۷۲۸۴۶

اسراییل محکوم به پرداخت خسارت به ایران شد
بر اساس حکم صادره از سوی یک هیئت داوری سوئیسی، رژیم صهیونیستی باید به دلیل وارد کردن زیان به سهم دولت ایران در خط لوله ایلات-عسقلان به این کشور خسارت بپردازد.

شنبه ۲۲ آذر – ۱۰:۲۸

به گزارش ممتاز و به نقل از پرس تی وی، این پروژه در سال ۱۹۶۸ با سرمایه گذاری مشترک حکومت سابق ایران و رژیم صهیونیستی کلید خورد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ شکست خورد.
بر اساس حکم مقدماتی این هیئت، رژیم صهیونیستی برای جبران زیاد وارده، باید برابر با ارزش ۵۰ درصد این پروژه به ایران پول پرداخت نماید.
بر اساس برآوردهای انجام شده، میزان خسارت وارده بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار است، اما این حکم هنوز نهایی نشده است.
این حکم پس از حدود ۲۰ سال دعوای حقوقی صادر شده است.
شرع روند داوری به سال۱۹۹۴ بر می گردد، یعنی زمانی که شرکت ملی نفت ایران بر اساس قراردادی منعقده سال ۱۹۶۸ بین دو طرف، داوری را تعیین کرد.
این هیئت داوری سوئیسی در حکم خود در اواسط سال ۲۰۲۴ به نفع ایران رای داد و از رژیم صهیونیستی خواست تا ۱۰۰ میلیون دلار بابت آسیب زدن به سهم ایران در این پروژه به این کشور پرداخت نماید.
این خط لوله قرار بود نفت ایران را به بندر ایلات در دریای سرخ منتقل نماید و از آنجا نفت با کشتی به پایانه هایی در شهر ساحلی عسقلان انتقال یابد. سپس از شهر عسقلان نفت ایران به اروپا صادر می شد.
در روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این خط لوله ۲۴۲ کیلومتری حاوی حدودا ۸۰۰ هزار تن نفت پالایش نشده ایران بود. ارزش این میزان نفت در آن زمان حدود ۱۲۰ میلیون دلار و در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون دلار است.
بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، رژیم صهیونیستی ابتدا حاضر به شرکت در رسیدگی ها نبود و چند بار تلاش کرد که این رسیدگی ها را در نزد دادگاه های اروپایی متوقف سازد. یک دادگاه سوئیسی در سال ۲۰۱۲، یکی از درخواست های این رژیم را رد کرد. سال گذشته یک درخواست فرجام خواهی ارائه شده به دادگاه فدرال سوئیس نیز رد شد و رژیم صهیونیستی مجبور شد ۲۵۰ هزار دلار بابت هزینه های دادرسی پرداخت نماید.

خبرگزاری ایمنا
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.