اسطوخودوس بنوشید تا مضطرب نباشید

اسطوخودوس یک آرامبخش گیاهی است که می‌تواند به‌عنوان یک ضد اضطراب به کار رود.

گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) – دکتر امیرهومن کاظمی*: اضطراب و تنش‌های عصبی یکی از ارمغان‌های نامیمون زندگی امروزی است. اضطراب و دلهره محدود به سن، جنس یا طبقه اجتماعی خاصی نیست و افراد مختلف به دلایل متفاوت ازجمله اختلال ترشح مواد شیمیایی از پایانه‌های عصبی، عوامل محیطی، اجتماعی، ژنتیک و … از آن رنج می‌برند. اضطراب یک واکنش هیجانی است که باعث ایجاد حالت دلواپسی و بی‌قراری در فرد می‌شود.

این حالت گاهی طبیعی است و در پاسخ به بعضی محرک‌های محیطی یا شرایط خاصی مثل یک موقعیت خطرناک ایجاد می‌شود، اما زمانی که خود بخود و بدون علت رخ دهد، حالت بیمارگونه ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث علایمی مانند تپش قلب، احساس داغ شدن، سردرد، حالت تهوع، اختلالات گوارشی، درد قفسه سینه یا مشکلات تنفسی، اختلالات جنسی یا حتی اختلالات وسواس اجباری شود.

متاسفانه بسیاری از افراد تنها چاره را پناه بردن به داروهای شیمیایی دانسته و پس از مدتی به‌جای آن‌که درصدد اصلاح شیوه زندگی برآمده یا از روش‌های بی‌عارضه‌تر کمک بگیرند در می‌یابند وابسته به این مواد و داروها شده‌اند.

اصلاح روابط اجتماعی با اعضای خانواده و دوستان، اصلاح روابط شغلی با همکاران در محل کار، رعایت اصل احترام متقابل و ادب در تمامی برخوردهای اجتماعی می‌تواند تا حد بسیار زیادی از ایجاد تنش‌های عصبی در زندگی روزمره کاسته و در پیشگیری و درمان اضطراب بسیار مفید باشد.

اصلاح شیوه زندگی ازجمله ورزش، به ویژه انجام ورزش‌های مفرح مانند: شنا، کوهنوردی و پیاده‌روی در طبیعت، تناسب میزان فعالیت و کار و استراحت و تلاش برای شاد زیستن نیز توصیه‌های دیگری است که نباید فراموش شود.

خواب کافی و به موقع شبانه و پرهیز از شب زنده‌داری و دیر خوابیدن را نیز هرگز در کاهش اضطراب روزانه دست‌کم نگیرید.

گرفتن دوش آب گرم روزانه به ویژه هر روز صبح پس از بیدار شدن نیز تاثیر فراوانی در ایجاد آرامش در شما خواهد داشت.

پرهیز از مصرف غذایی محرک مانند فلفل، غذاهای آماده، فست‌فودها، کاهش مصرف سرخ‌کردنی‌ها و گوشت قرمز و جایگزین آن با سبزیجات و میوه‌‌ها نیز مفید است.

اسطوخودوس یک آرامبخش گیاهی است که می‌تواند به‌عنوان یک ضد اضطراب به کار رود. به افرادی که از اضطراب رنج می‌برند توصیه می‌شود روزانه دو فنجان دم‌کرده اسطوخودوس صبح و شب میل کنند.

نوشیدن روزانه دو تا سه بار دم‌کرده مخلوط سنبل‌الطیب و بابونه نیز می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش اضطراب داشته باشد.

نوشیدن ترکیبی از دو تا چهار گرم بادرنجبویه و رازک به نسبت مساوی نیز تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در ایجاد آرامش و کاهش اضطراب دارد.

برخی مطالعات همچنین تاثیرات مفید گیاهانی مانند گل ساعتی، جینسینگ و چای سبز در کاهش اضطراب را نشان می‌دهد.

*متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

منبع: جام جم


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.