اسفناج واقعا شما را قوی می کند

اسفناج از نظر داشتن ویتامین B3 بسیار غنی است، بنابراین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری «پلاگر» است. «پلاگر» یک نوع بیماری است که به علت کمبود ویتامین B3 در بدن به وجود می‌آید و نشانه‌های آن شامل ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و به‌وجود آمدن لکه‌های قرمز روی بدن است.

تهران امروز: برگ‌های سبز اسفناج جلوی پیشرفت سرطان را می‌گیرند
 
براساس نتایج تازه اعلام شده از سوی دانشمندان اسفناج می‌تواند انرژی فوق‌العاده ای به ما منتقل کند و علت این امر برخلاف تصور عمومی منبع غنی آهن آن نیست. اگرچه برگ‌های سبز اسفناج دارای سطوح بالایی از مواد مغذی هستند اما در این برگ‌ها ماده ای وجود دارد که جذب آن را برای بدن دشوار می‌کند. یک گروه از دانشمندان موسسه کارولینسکا در سوئد دریافتند که سطح بالایی از نیترات در اسفناج به ساخت عضله در بدن کمک می‌کند.
 
این گروه تحقیقاتی دریافته‌اند موش‌هایی که در آب آشامیدنی آنها نیترات وجود دارد عضلات و ماهیچه‌های قوی‌تری دارند که این امر توسط تحریک دو پروتئین اصلی ایجاد می‌شود. کمیت نیتراتی که موش‌ها دریافت کرده‌اند تقریبا معادل میزانی است که یک فرد با خوردن ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم از اسفناج تازه یا دو تا سه ریشه چغندر در روز دریافت می‌کند. محققان در این تحقیق موش‌ها را به دوگروه تقسیم کرده‌اند، یک گروه که طی هفت روز در آب آشامیدنی خود نیترات مصرف کردند و گروه دوم، گروه کنترل بودند.
 
درحالی که اسفناج و ریشه چغندر دو منبع مهم نیترات هستند، نیترات در سایر سبزیجات برگدار نیز وجود دارد. پس از یک هفته از آزمایش، گروه تحقیقاتی ماهیچه‌های مختلف در پاهای موش‌ها را بررسی کردند. آنها دریافتند که موش هایی که به طور مرتب نیترات مصرف می‌کردند دارای ماهیچه‌های قوی‌تر هستند.

محققان در ادامه این تحقیق کشف کردند موش‌هایی که نیترات مصرف کرده بودند در ماهیچه‌های آنها دو پروتئین متفاوت با غلظت بالا قابل مشاهده بود که به قدرت بیشتر ماهیچه‌ها ارتباط دارند. این گروه اکنون می‌خواهد اکتشاف‌های خود را گسترش داده و به مطالعه چگونگی کاربرد این تحقیق برای افرادی که دچار ضعف ماهیچه هستند بپردازد.

دکتر «آندرس هرناندز» محقق گروه فیزیولوژی و داروشناسی در این موسسه می‌گوید: «از چشم‌انداز تغذیه ای تحقیق ما به‌علت اینکه نشان داده میزان اندکی از نیترات بر قدرت ماهیچه‌های موشها تأثیرگذار بوده جالب است، اما تبدیل این بحث برای زندگی انسان‌ها به این معنا است که درحالی که نیترات در گیاهان برگدار به‌ویژه در آب ریشه چغندر یافت می‌شوند، ما می‌توانیم از حجم مساوی نیترات با خوردن سبزیجات بیشتر برخوردار شویم.» درحال حاضر هیچ مکمل غذایی در بازارها وجود ندارد که دربرگیرنده نیترات باشد.
 
اسفناج از نظر داشتن ویتامین B3 بسیار غنی است، بنابراین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری «پلاگر» است. «پلاگر» یک نوع بیماری است که به علت کمبود ویتامین B3 در بدن به وجود می‌آید و نشانه‌های آن شامل ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و به‌وجود آمدن لکه‌های قرمز روی بدن است. اسفناج مقدار زیادی آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، ید، مس، منیزیم، لسیتین، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک دارد و به علت داشتن منیزیم، جلوی پیشرفت سرطان را می‌گیرد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.