اسناد و خاطرات رهبر حزب برادران در مبارزه با بهائیت کتاب می‌شود

رحیم نیکبخت، پژوهشگر تاریخ و تدوینگر این کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حزب برادران شیراز، یک هیات مذهبی مخفی در دوره حکومت رضاخان بود که پس از باز شدن فضا بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ و سقوط پهلوی اول، فعالیت خود را در قالب یک حزب سیاسی علنی کرد.

وی این حزب را اولین حزب سیاسی با خاستگاه هیات مذهبی خواند و تاکید کرد: آیت‌الله سید نورالدین حسینی شیرازی با اعتلاف ۸ هیات مذهبی، قدرت حزب برادران را افزایش می‌دهد، اما بیشتر از فعالیت سیاسی، خواستار اجرای احکام دینی در سطح جامعه بوده است. این کار به جایی می‌رسد که یکی از کارکنان ایرانی سرکنسولگری انگلیس را به جرم شرب خمر، حد می‌زنند.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به تبعید آیت‌الله سید نورالدین حسینی شیرازی تصریح کرد: برخی از اسناد و مکتوبات نشان می‌دهند که آیت‌الله کاشانی با پا درمیانی، خواهان آزادی او می‌شود. سید نورالدین حسینی شیرازی در سال ۱۳۲۷، سفری تاریخی برای تبلیغ حزب برادران به شهرهای تهران، قم و مشهد دارد که جزو نقاط اوج فعالیت‌های او محسوب می‌شود.

نیکبخت ادامه داد: انگلیس تمام تلاش خود را برای رودررو کردن نهضت ملی نفت و حزب برادران به کار می‌گیرد، اما آیت‌الله سید نورالدین حسینی شیرازی این توطئه را با درایت دفع می‌کند.

وی با تاکید بر نقش آیت‌الله حسینی شیرازی در مبارزه با بهائیت تصریح کرد: کتاب اسناد و خاطرات آیت‌الله سید نورالدین حسینی شیرازی، جزو معدود آثاری است که به موضوع بهائیت در تاریخ معاصر پرداخته که از این جهت دارای اهمیت است.

نویسنده کتاب «جنبش دانشجویی تبریز به روایت اسناد و خاطرات» تصریح کرد: آیت‌الله حسینی شیرازی در سال ۱۳۳۶ به طرز مشکوکی فوت می‌کند که مفقود شدن وصیت‌نامه و اظهارات خانواده‌اش، احتمال به قتل رسیدن او را تقویت می‌کند.

نیکبخت در ادامه، درباره روند تدوین این اثر گفت: حجت‌الاسلام سید معزالدین حسینی شیرازی، فرزند آیت‌الله سید نورالدین حسینی شیرازی برای گردآوری کتاب خاطرات و اسناد پدرش همکاری خوبی داشت و از خاطرات و تاریخ‌شفاهی او استفاده کردیم.

وی در پایان یادآوری کرد: اسناد مربوط به حزب برادران که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری می‌شوند، همچنین مدارک موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در تدوین کتاب خاطرات و اسناد آیت‌الله سید نورالدین حسینی شیرازی استفاده شده‌اند. این کتاب توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.