اسیدپاشی فجیع‌ترین جرم اجتماعی است/ جامعه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

یک حقوقدان گفت: اسیدپاشی یکی از فجیع ترین جرایم اجتماعی است و قاضی باید برای چنین مجرمانی اشد مجازات را در نظر بگیرد.

مرتضی اسلامی‌پناه در گفتگو با خبرنگار حقوقی‌قضاییممتازنیوز، با اشاره به اینکه امکان قصاص متقابل برای مرتکبین به جرم اسیدپاشی وجود ندارد اظهار داشت: شدت مجازات از افعال مجرمانه کم نمی‌کند به عنوان مثال در مبارزه با قاچاق مواد مخدر مجازات‌های اعدام را داریم درحالی که از افزایش چنین جرمی در جامعه کاسته شده است.

 این حقوقدان با بیان اینکه در زمینه جرم اسیدپاشی قصور کرده‌ایم ادامه داد: باید افراد جامعه را از عواقب جرم اسید‌پاشی آگاه و آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم و در نهایت کارهای فرهنگی و اجتماعی رادر جامعه رواج دهیم.

 وی با اشاره به اینکه برای جرم اسیدپاشی نمی‌توانیم مجازات اعدام را درنظر بگیریم گفت: چرا که شدت مجازات شاید در مقطع زمانی کوتاه جوابگو باشد اما در نهایت چاره کار نیست و باید مجازات‌های بینابینی برای این گونه جرایم درنظر گرفته شود.

 اسلامی پناه با بیان اینکه از لحاظ جامعه شناسی و روانشناسی باید جرم خاص اسیدپاشی را  مورد بررسی قرار دهیم افزود: می‌توان از طریق آموزش افراد و اطلاع همگانی از طریق رسانه‌ها، مسیر ارتکاب این گونه جرایم را کمرنگ کنیم چرا که بسیاری از این جرایم ناشی از جهل و نادانی افراد جامعه است.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه قانونگذار  مجازات‌های تتمیمی و تکمیلی را هم برای جرایم در نظر گرفته‌است خاطرنشان کرد: این مجازات‌ها به این دلیل در نظر گرفته شده که مجرم تا حدودی درک کند عمل ارتکابی‌اش به چه میزان وحشیانه و زشت بوده و دیگر آن جرم را تکرار نکند.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.