اسپانیا رسما وارد بحران اقتصادی شد

اسپانیا برای دومین بار از سال ۲۰۰۹ وارد بحران اقتصادی می شود. طبق آمار ارائه شده از سوی منابع دولتی فعالیت های اقتصادی در اسپانیا به میزان ۰٫۳% در سه ماهۀ اول سال جاری کاهش یافته است. هرچند رقم مذکور در مقایسه با پیش بینی های ارائه شده(۰٫۴%) اندکی بهتر است، اما با این حال این کشور با بحران بزرگ اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.
بعد از کاهش رتبۀ اعتباری این کشور توسط موسسۀ اعتبارسنجی استانداراند پورز، آمار بیکاری در این کشور به بالاترین میزان خود رسید و نگرانی ها در خصوص وضعیت بانک ها را نیز افزایش داده است. در سه ماهۀ اول سال ۲۰۱۲ تنها صادرات و توریسم توانسته اقتصاد این کشور را سرپا نگه دارد. با این حال دینامیسم موجود در این بخشها تحت تأثیر برنامه های ریاضتی و سخت گیرانه دولت قرار داشته است. از طرفی بالا بودن میزان بدهی، تغییرات اعمال شده از سوی دولت در شرکتها، مصرف داخلی را نیز تحت الشعاع قرار داده است. از طرفی افزایش میزان کمک های اجتماعی، تحت فشار صندوق بین المللی پول نیز بر این وخامت اوضاع افزوده است.
گفتنی است در گزارش منتشر شده از سوی سازمان بین المللی کار از اسپانیا به عنوان کشوری یاد شده که صرفاً از برنامه های ریاضتی برای کاهش تبعات بحران استفاده نکرده است.

در این گزارش آمده است: کسر بودجه در سال ۲۰۱۰ به میزان ۹% تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۱، ۸،۵% بود، کاهشی که متعاقب اجرای برنامه های ریاضتی دولت محقق شد.
بسیاری از اقتصاددانان نگران وضعیت اقتصادی اسپانیا هستند و وخیم تر شدن بحران اقتصادی را در سه ماهۀ آتی برای این کشور پیش بینی کرده اند. نرخ بیکاری در این کشور رقم ۲۴،۴۴% را نشان می دهد و پیش بینی می شود که در ماه های آینده نیز افزایش یابد به طوری که از هر ۴ اسپانیایی ۱ نفر تحت تأثیر این وضعیت قرار خواهند گرفت. بخش ساخت و ساز در اسپانیا که مدتهای زیادی موتور اقتصادی این کشور بود، متعاقب حباب مسکن در بحران بدی به سر می برد. تشدید بحران موجود در بازار کار اسپانیا تأثیر بدی بر وضعیت بانکها داشته است. اسپانیا برای خروج از این بحران به “طرح مارشال” چشم دوخته است که قرار است اروپا به این کشور اختصاص دهد. گفته می شود این مبلغ معادل ۲۰۰ میلیارد یورو، یعنی ۴% تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپاست. اما بروکسل این مسئله را تکذیب کرده و اعلام نموده که رقم اعلام شده صحت ندارد.

فیگارو/ ۳۰ آوریل ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۲۶۳۳۹

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.