اسکلت‌خوری مردم در تهران! / فروش اسکلت مرغ، گاو و گوسفند

پشت ویترین با ماژیک آبی نوشته است: «اسکلت مرغ بسته یک کیلویی ۴ هزار تومان» فروشنده می‌گوید مشتری‌های اسکلت زیاد شده‌اند. همه هم برای مصرف شخصی می‌خرند

او این نکته در پاسخ به پرسش‌های کنجکاوانه برخی مشتریانی می‌گوید که تصور می‌کنند اسکلت‌ها را برای غذای سگ و گربه می‌فروشند اما واقعیت این روزهای اقتصاد کشور حکایت دیگری است.

حکایت مردمی که قدرت خریدشان به شدت پایین آمده و حالا به جای گوشت، اسکلت مرغ و گوسفند را ترجیح می‌دهند. فروشنده در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: «دیگر این روزها طبیعی شده، می‌برن باهاش سوپ درست می‌کنند یا خوروشت‌ طعم‌دار می‌کنند! »

«قیمت یک بسته اسکلت گوسفند ۱۵ هزار تومان است، اسکلت گاو هم ۱۰ هزار تومان» این را فروشنده به مرد میانسالی می‌گوید و توضیح می‌دهد که چطور می‌توان از آن استفاده کرد.

آن سو مرد سالخورده‌ای می‌گوید: «اینها قبلا آشغال دور انداختنی بوده الان با این گرانی وارد لیست خرید شده! » اگرچه هیچ گوشتی به این اسکلت‌ها نیست، اما به گفته فروشندگان حداقل طعم گوشت که می‌دهد.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی هم در واکنش به این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: « متاسفانه ماجرا واقعیت دارد. وقتی گرانی باشد توان خرید مردم هم کم است. درحال‌حاضر بازار مرغ هم به دلیل کمبود خوراک دام و طیور به چالش خورده اما اخیرا برای پایین آمدن قیمت تمهیداتی شده است.»

او می‌گوید: «اگر فکری به حال نهاده‌های دامی نشود همچنان این وضعیت ادامه دارد و اگر قیمت به زور دستور و بخشنامه پایین بیاید چهار روز قیمت به صورت مسکنی پایین می‌آید ولی باز نرخ بالا می‌رود.»

صف مرغ در میادین میوه و تره‌بار

از خرید و فروش اسکلت مرغ و گاو و گوسفند می‌گوید در قصابی‌های سطح شهر که بگذریم، این روزها مردم برای خرید مرغ ارزان‌تر یا به اصطلاح تنظیم بازاری صفهای طولانی در میادین میوه و تره‌بار بسته‌اند آن هم فقط برای ۴هزار تومان قیمت کمتر.

قیمت هرکیلوگرم مرغ در تهران حالا به حدود ۲۴ هزار تومان رسیده است و در میادین مرغ کیلویی ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

صف‌های طولانی در میادین میوه و تره بار حکایت غریبی است از بازارگوشت و مرغ در این روزها. میان این صف کسانی هم هستند که برای خرید مرغ و گوشت نیامدند، آنها به دنبال خرید ضایعات مرغ هستند. ضایعاتی که بعد از پاک کردن و قطعه کردن مرغ مشتریان روی پیشخوان مغازه‌ها می‌ریزند. قسمت‌هایی مثل پا و سنگدان مرغ و اسکلت گوسفند و گوساله.

 پای مرغ محبوب‌ترین ضایعات گوشت و مرغ

قیمت یک بسته ۳۵۰ گرمی پای مرغ در میدان میوه و تره بار ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است. این در حالی است که این قیمت نسبت به مردادماه ۵ هزار تومان بیشتر شده است.

فروشنده می‌گوید پا و سنگدان مرغ خریدار زیادی دارد و همه را سریع می‌خرند. اینجا یک بسته ۳۵۰ گرمی سنگدان را ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشند. یک بسته ۹۰۰ گرمی گردن مرغ هم با قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان کم خریدار ندارد. اگرچه همین گردن مرغ در مرداد ماه ۸ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

فیله ۲۰۰ هزار تومانی گوساله یا سنگدان ۱۳ هزار تومانی؟

برخی از مردم جیبشان بیشتر از این جواب نمی‌دهد و اگر اسکلت، پا و سنگدان مرغ نباشد، باید پول جمع کنند تا بتوانند یک کیلوگرم فیله گوساله ۱۶۳ هزار تومان بخرند یا ران گوسفندی ۱۳۶ هزار تومانی!

البته گزینه دیگری هم هست یک بسته ران مرغ حدود ۸۳ هزار تومان یا هم سینه مرغ حدود ۹۰ هزار. هرچند همه این قیمت‌ها در خرده فروشی‌ها بیشتر هم می‌شود مثلا فیله گوساله در بازار آزاد ۲۰۰ هزار تومان است!

قیمت مرغ ارزان می‌شود

با این حال متولیان اعلام کرده‌اند که مرغ ارزان می‌شود. نیمه مرداد بود که زمزمه‌های افزایش قیمت مرغ آغاز شد و در ابتدای مهرماه نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت مرغ را ۱۹ هزار تومان اعلام کرد. روند افزایشی قیمت‌ها اما ادامه‌دار شد به گونه‌ای که تا پایان مهرماه متوسط قیمت مرغ به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان در خرده فروشی‌ها رسید.

برخی از تولیدکنندگان علت گرانی مرغ را کمبود نهاده دامی و عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده دامی می‌دانند.

با وجود صف طولانی مردم برای خرید مرغ، یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از تقاضای کم به تجارت‌نیوز می‌گوید: «درحال‌حاضر با توجه به تقاضای کم و عرضه زیاد مرغ قیمت مرغ در حال پایین آمدن است تا به نرخ ستاد تنظیم بازار یعنی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برسد.»

او می‌گوید: «نرخ خرده فروشی در حاضر برای مرغ گرم ۲۴ هزار ۵۰۰ تومان است تا چند روز آینده هم احتمال دارد کمتر شود. تنها ۳۰ درصد از نهاده‌های دامی را با ارز دولتی می‌دهند، البته اگر همین ۳۰ درصد به طور دقیق به همه تولیدکننده‌ها برسد وضغیت خیلی بهتر می‌شود.»

از سوی دیگر گوشت قرمز نیز مهرماه را با افزایش ۲۰ هزار تومانی به پایان رساند. بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت قرمز گوساله در واحدهای صنفی هرکیلو ۱۱۵ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی با قیمت ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آنچه که روشن است سنگینی وزن افزایش قیمت‌ها و عدم ثبات آن بر شانه‌های مردم است. این وضعیت موجب انتقاد مردم شده است. مریم می‌گوید: «هفته پیش سینه مرغ را ۵۵ هزار تومن خریدم، الان از شهروند ۱۱۳ هزار تومان خریدم.» حالا باید دید ترمز این افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود یا نه!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.