اسکوچیچ: من هنوز سرمربی تیم ملی هستم/ سهم من در این موفقیت قابل ملاحظه است

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید به انتقاداتی که علیه او می‌شد توجهی نمی‌کرد.

به گزارش ممتازنیوز، دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: اگر قرار باشد حواس‌تان به همه حرف‌های پیرامون‌تان باشد نمی‌توانید کار کنید. به خودم باور داشتم و تمرکزم روی کارم بود. چرا باید انتقادات یادم باشد؟ نمی‌پسندم که مربیان راجع به مربیان دیگر صحبت کنند. من برای همه مربیان احترام قائلم. می‌دانم همه در راه هدف‌شان کار می‌کنند. خاطرم هست یکی از مهمان‌های شما که کم‌مو بود چیزهای خوبی نگفت. یک وقت‌هایی با هم قهوه می‌خوریم و یک‌وقت‌هایی درباره هم حرف می‌زنیم. وقتی حرف‌های منصوریان را شنیدم خندیدم. شخصیت او اینگونه است. آدم خوبی است اما بعضی وقت‌ها شوخ‌طبعی‌اش گل می‌کند.

او ادامه داد: واقعا شرایط فاجعه‌آمیزی برای من بود. برای من خیلی سخت بود که در زمین کار نکنم و بازی‌ها را انجام ندهم. بی‌صبرانه منتظر این بازی‌ها بودم تا نشان بدهم از پسش بر می‌آیم. من نمی‌دانم کرونا کی از بین می‌رود. روزهایی که از سر گذراندم خیلی سخت بود. دلیل استیصال من این بود که در یک ویدئو کنفرانس با ای اف سی متوجه شدیم قرار است در بحرین بازی کنیم. نتوانستم خودم را کنترل کنم چون فهمیده بودم نقشه از چه قرار است. می‌دانستم تیم خیلی خوبی داریم و می‌دانستم از پس مدیریت این کار برمی‌آیم.

اسکوچیچ درباره اردوی کیش هم توضیح داد: فکر می‌کنید چرا کیش را برای برگزاری اردو انتخاب کردیم؟ می‌توانستیم در کشورهایی مثل قطر این اردو را برگزار کنیم اما در کیش این کار را کردیم تا امکانات برای آینده هم باقی بماند. کسانی که دست‌ اندر کار بودند واقعا تلاش کردند. چیزهایی مثل زمین خوب که ما آن‌جا باقی گذاشتیم تیم‌های دیگر می‌توانند در آینده استفاده کنند. سامان قدوس به خاطر باشگاهش فقط یک روز قبل از بازی‌های رسمی می‌توانست به ما بپیوندد. بیشتر از کمیت، کیفیت تمرین مهم است. تیم ما تنها تیم با چهار بازی بود و دلیلی نداشت بازیکنان را بیشتر خسته کنیم. خیلی خردمندانه نیست که بگوییم چرا اردو را زودتر برگزار نکردیم یا بازی بیشتری برگزار نکردیم. 

او اضافه کرد: تمام تصمیماتی که گرفته شد واقعا خوب بود و نتایج هم حاکی از این موضوع است. فشار روی بازیکنان را مدیریت کردیم و واقعا کار راحتی نبود. رقبای ما سه بازی داشتند و این یک مزیت برای آن‌ها بود. برای آب‌رسانی به بدن بازیکنان کلی برنامه‌ریزی شد. با چندین متخصص بین‌المللی صحبت کردم. ما پروتکل‌هایی تعریف کردیم. مثلا دو روز قبل از بازی بازیکنان کربوهیدرات مصرف می‌کردند. بعد از بازی محلول‌های خاصی برای استفاده بازیکنان تعریف کرده بودیم. من نگران فشاری بودم که روی بازیکنان بین بازی‌ها وجود داشت. بین بازی‌ها فقط فرصت داشتیم تمرینات بازیابی را انجام بدهیم. وضعیت طوری بود که فاصله کمی بین دو بازی داشتیم. اگر یک اشتباه کوچک انجام می‌شد باعث خستگی بازیکنان می‌شد. 

سرمربی تیم ملی ایران درباره حضور کریم باقری در کادر فنی هم بیان کرد: از روز اولی که مربیگری را در تیم ملی شروع کردم خواستار حضور باقری در تیم ملی شدم. به خاطر کیفیت و صداقت او. او می‌تواند خیلی به ما کمک کند. باقری شخصیت خیلی آرامی دارد و در عین این آرامش می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. 

اسکوچیچ درباره شرایط میزبانی بحرین هم گفت: اولین زمینی که در بحرین دیدیم خیلی خوب نبود. بعدا متوجه شدم که این اتفاقات تعمدی نبود. در این مدت نشان دادند در بهترین حالتی که می‌توانستند میزبانی کردند. ما انتظار داشتیم کارشکنی شود ولی در نهایت مشکلی در طول اردو نبود. حتی یک مشکل جدی هم نداشتیم. هنگ‌کنگ تیمی بود که خیلی عقب بازی می‌کرد و در خط آخر پرتعداد حاضر می‌شدند. ما سعی کردیم با حرکاتی که تمرین کرده بودیم، بازیکنان دفاع را جای خودشان خارج بکنند و دیگران حمله کنند. بازی کردن جلو این تیم‌ها سخت است. بازی اول ما بود و فشار مضاعفی احساس می‌کردیم. موضوع مهم این بود که با صبر برابرشان بازی کردیم و نتیجه گرفتیم.

او درباره ارتباطش با بازیکنان تیم هم توضیح داد: ارتباط خوب و حرفه‌ای بود. انتظاری که از بازیکنان داشتم بالا بود. باید هم این کیفیت را به تیم اضافه می‌کردند. تیم ما در بعضی از پست‌ها بازیکنان باکیفتی دارد. بازیکنان خیلی خوبی داریم که می‌خواهند بازی کنند و مدیریت این موضوع کار راحتی نیست. من کار را با طارمی و آزمون شروع کردم. در طول فصل نشان داده بودند که کیفیت بالایی دارند. سعی کردم طوری تطبیق‌شان بدهم که بتوانند در دفاع هم اضافه شوند. طارمی در بازی آخر در پست پشت مهاجم بازی کرد. 

سرمربی تیم ملی اضافه کرد: به عنوان یکی مربی همیشه دلتان می‌خواهد باکیفیت‌ترین تیم را به زمین بفرستید. در عین حال که دنبال بازیکنان باکیفیت‌تر هستیم،‌ نشان دادم دوست ندارم سازش کنم. همان کاری که ویلموتس کرده بود و همزمان انصاری‌فرد، طارمی و آزمون را به زمین فرستاد. البته می‌شود به این سه نفر همزمان بازی داد به شرط اینکه یک هافبک پشت سر آن‌ها را پوشش دهد. اگر هر سه نفر همزمان با هم بازی کنند هافبک ما باید طوری بازی کند که فضاهای خالی پوشش داده شود. جدای از این‌ها بازیکنان روی نیمکت هم واقعا عالی بودند. بازیکنان دوست دارند بیشتر بازی کنند و گل بزنند. دید شخصی دارند اما مربی باید تیم را طوری بچیند که سازماندهی بهتری داشته باشد. من دنبال جو مثبت در تیم هستم اما دنبال رضایت همه بازیکنان نیستم. از لحاظ من هدف بردن بازی‌هاست و در نظر گرفتن منفعت کل تیم و نه یک بازیکن. من کسی هستم که تصمیم می‌گیرد. من نمی‌توانم هر ۲۶ بازیکن را راضی نگه دارم. بازیکنانی که بازی می‌کنند راضی‌تر هستند. وقتی یک بازیکن بازی نمی‌کند من خودم حس بدتری دارم. ممکن است در طول بازی متوجه نشوید که به یک بازیکن بازی نداده‌اید. جایی برای افسوس خوردن نیست. همه دیدند که کادر من چقدر سخت کار کرد و کار فوق‌العاده‌ای انجام داد. ما ۲۰ ساعت در شبانه‌روز کار می‌کردیم. کار خیلی خوبی انجام دادیم و نتیجه هم حاکی از این موضوع است. البته که همیشه شک وجود دارد. این در فوتبال عادی است. 

او درباره بازی با بحرین هم اظهار کرد:‌ ما بحرین را کاملا فلج کرده بودیم. بازی دور رفت را که نگاه می‌کردیم واقعا تیم بانظمی بودند. مربی خیلی خوبی دارند. فکر می‌کنم مسابقه‌ خوبی با آن‌ها داشتیم. در نیمه اول مشکلاتی وجود داشت. ۲۰ دقیقه اول ما خیلی رضایت‌بخش نبود. به بازیکنان گفتم مفهوم شجاعت برای من این است که شما از فوتبال بازی کردن نترسید. خلا یک بازیکن را در خط هافبک احساس کردم. قدوس خلاقیتش را به تیم اضافه کرد. آزمون و طارمی هم نشان دادند می‌توانند بازی را برای ما دربیاورند.

او درباره بازی با کامبوج هم، گفت: یک مساله روتین بین بازیکنان وجود دارد که فکر می‌کند اگر بازی‌ای را نبرید اتفاق بدی افتاده است. من در این بازی به بیشتر بازیکنان استراحت دادم. می‌خواستیم مطمئن شویم در نیمه اول نتیجه را به دست بیاوریم. اگر همه بازیکنان اصلی را در این بازی به زمین می‌فرستادیم اتفاق عجیبی نمی‌افتاد. می‌دانستیم بازی با کامبوج راحت است اما با جدیت تمام وارد زمین شدیم. سعی کردیم این روحیه را به بازیکنان انتقال بدهیم که بازی راحتی نیست. معمولا بردن بازی‌هایی که روی کاغذ راحت است، در عمل راحت نیست و کار گره می‌خورد. بعضی وقت‌ها می‌خواستم به بازیکنانم بگویم بیش از اندازه حمله نکنید. کامبوج سعی می‌کرد فوتبال بازی کند. من بازی‌های قبلی بحرین را دیده بودم. همینطور بازی با عراق. خیلی مسائل فوتبالی نبود. به بازیکنان گفتم نیاز نیست طوری قهرمانانه بازی کنید که سرتان بشکند. گفتم باید شجاعت‌تان در حرکات‌تان باشد. این چیزی بود که ما مدیریت کردیم، نه بازیکنان. ما برای جنگ و جدل نرفته بودیم و می‌خواستیم فوتبال بازی کنیم. این مسئولیتی است که روی دوش ماست. یک ملت هشتاد میلیونی پشت ماست و این مسئولیت کوچکی نیست. موضوع اصلی این است که مردم یک کشور را خوشحال کنیم. این چند روز این حس را داشتم که چقدر باعث خوشحالی مردم شدیم. 

اسکوچیچ اضافه کرد:‌ البته که ما بازیکنان خیلی خوبی داریم. بازیکنان همیشه نقش اصلی را دارند. ما به آن‌ها کمک می‌کنیم بهتر بازی را کنند. همان گروه بازیکنان در دور اول هم بازی کردند و در باخت‌ها هم سهیم بودند. جدا از بازیکنان باید به نقش کادر فنی هم اشاره کنیم که کار فوق‌العاده‌ای انجام دادند. البته بازیکنان نقش اصلی هستند. می‌شود به یک سبک بازی کرد، می‌شود یک سبک را تغییر داد. می شود به اتفاقت بازی واکنش نشان داد. مسلما کسانی که گل می‌زند بازیکنان هستند. 

او درباره اینکه بعضی‌ها اعتبار بردهای تیم ملی را به بازیکنان می‌دهند هم گفت: مطمئن نیستم چند ماه پیش هم فکر می‌کردند این‌ها نسل طلایی هستند یا نه. البته هرکسی انتظار دارد قدرش دانسته شود و سهمش را در موفقیت لحاظ کنند. خیلی خوب است که درباره نسل طلایی فوتبال صحبت شود. هر چیزی که به جو مثبت فوتبال کمک کند من را خوشحال می‌کند. می‌توانید این نسل طلایی را بدون مربی به زمین بفرستید تا ببینید چه می‌شود. من مطمئنم آن‌ها می‌توانند قضیه را خوب مدیریت کنند و این کنایه نیست.

اسکوچیج درباره بیرانوند هم بیا کرد:‌ بیرانوند انتخاب اول ما بود چون تجربه بالایی دارد. اگر عابدزاده هم در ترکیب قرار می‌گرفت چیزی را از دست نمی‌دادیم. همکاری دروزاه‌بانان ما عالی بود. رقابت سالمی بین دروازه‌بانان ما بود. دروازه‌بانان خیلی خوبی داریم. به عنوان یک مربی وقتی تیم‌تان دروازه‌بانان خوبی دارد اطمینان خاطر داریم. از این پست احساس امنیت به تیم منتقل می‌شود. بیرانوند خیلی خوب است. هر دفعه که به بحرین گل می‌زدیم تا نیمکت می‌دوید. بیرون زمین هم شوخ‌طبع و سرگرم‌کننده است.

سرمربی تیم ملی درباره صادق محرمی هم اضافه کرد: باید این را بداینم که محرمی در دیناموزاگرب بازی می‌کند که تیم بسیار خوبی است. او مصدوم شد ولی می‌دانم جزو بازیکنان سخت‌کوش است. من هر روز با او در تماس بودم. روند بهبود و تمریناتش را چک می‌کردم. من به او اعتماد کامل و باور دارم. امیری هم به اردو آمد ولی مصدوم شد و در تمرینات هم شرکت نکرد. من به او گفتم اگر ثانیه قبل از بازی هم برسد به او بازی می‌دهم چون به او اعتماد دارم. محرمی بازیکن جوانی است و در باشگاه خوبی بازی می‌کند. طبیعی است که به او به نسبت بازیکنان مسن‌تر بازی بدهم. 

او ادامه داد: مدافعان آخر ما خیلی خوب بازی کردند. فقط جلو بحرین دوست داشتم بازی‌سازی از عقب را بهتر انجام دهیم. یکی از دلایلی که احساس خوبی نداشتم این بود که حسینی چهار اردو با ما بود ولی بازی نکرد. او مثال یک بازیکن حرفه‌ای است. باورتان نمی‌شود چقدر با روحیه حرفه‌ای تمرین می‌کرد. او در تمرینات نشان می‌داد چه شخصیت بزرگی دارد.

اسکوچیچ درباره امیری و مدافعین چپ تیم ملی هم توضیح داد: اگر بخواهم درباره امیری صحبت کنم ماجرا احساسی می‌شود. حسی که به او دارم شبیه یکی از اعضای خانواده‌ام است. شما می‌توانید هر کاری از او بخواهید. اگر سه وحید امیری دیگر داشتم دیگر استرس نداشتم. امیری یک الگو برای بقیه بازیکنان است.  هر کدام از این بازیکنان کیفیت خاص خودشان را دارندو محمدی بازیکنی است که پویاتر است. می‌تواند میلیون‌ها بار برود و برگردد. اگر امیری بازی کند می‌تواند بازی‌سازی بهتری انجام دهد. حاج‌صفی هم تجربه خیلی بالایی دارد. تحت شرایط مختلف می‌توانیم از این بازیکنان استفاده کنیم.

او درباره بازی با عراق و احتمالات صعود ایران هم گفت: اطرافیان ما محاسبات را انجام می‌داند ولی خودم نه. اگر این اما و اگرها انجام می‌شد اعصابم بهم می‌ریخت. تمرکزم روی بازی بود. توجهی به بازی‌های دیگر نداشتم. من گفتم بازی را می‌بریم و مشکلی نداریم. مطمئن بودم. 

سرمربی تیم ملی درباره بازیکنان خط هافبکش هم بیان کرد: پستی که عزت‌اللهی در تیم باشگاهی‌اش دارد کمی هجومی‌تر از تیم ملی است. کیفیت او شبیه یک هافبک دفاعی است. او می‌تواند خوب سر بزند. یکی از مشکلات ما این بود که اتصال دفاع به هافبک‌ها انجام نمی‌شد. فکر می‌کنم عزت‌اللهی می‌تواند این را به تیم اضافه کند. نوراللهی هم موتور محرک تیم است. یکی از مهم‌ترین بازیکنان ما در تیم ملی است. 

او درباره پست شماره ۱۰ هم گفت: در فوتبال ایران با پست شماره ۱۰ مشکل داریم. بازیکنی نداریم که هم در دفاع و هم در حمله باکیفیت بازی کند. در بقیه کشورها هم پست سختی است. علی قلی‌زاده می‌توانست از بال به داخل بزند و پاس‌های نهایی را بدهد. مثل گلی که به عراق زدیم. ما نیاز داریم یک نفر در تیم به بازی مکث بدهد.

اسکوچیچ با اشاره به تعدد نفرات باکیفیت در خط حمله اضافه کرد: بازیکنان زیادی باکیفیت خیلی بالا داشتیم که سخت بود به همه آن‌ها بازی بدهیم. قایدی مثل پسر خودم است. او خصوصیات یک مهاجم را دارد. سخت بود به همه بازی برسد. ترابی هم در هجوم کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد اما می‌خواستم به او وظایف دفاعی هم بدهم. سعی کردم طوری مدیریت کنم که توازن تیم را به هم نزنم. سعی کردم از استعدادهای ایرانی استفاده کنم. بازیکنان ایرانی کیفیت این را دارند که تهاجمی‌تر بازی کنند. این خصوصیت را ذاتا دارند. در دفاع ذاتا خیلی خوب نیستیم. 

او در پاسخ به این پرسش که شرایطش در تیم ملی چیست هم توضیح داد: من هنوز سرمربی تیم ملی ایران هستم و قرارداد دارم. همین که اینجا هستم و با شما صحبت می‌کنم یعنی خانه نرفته‌ام و قرارداد دارم. قراردادم من مثل ویلموتی بالا نیست. قرارداد من تا سال ۲۰۲۳ است ولی این ذکر شده اگر در دور بعد صعود نکنیم یا به جام جهانی نرویم قرارداد فسخ می‌شود. قرارداد من تا سال ۲۰۲۳ است اما بستگی به عملکرد دارد. قرارداد دارم و چیزهایی که واقعیت دارد به شما می‌گویم. من قرارداد دارم و اگر شرایط عادی باشد این تمدید می‌شود. در قرارداد ذکر شده اگر نتیجه نگیریم می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. قرارداد من بندهای زیادی ندارد و مختصر است. شاید نیاز باشد هر زمان که فدراسیون فکر کند من خوب نیستم می‌تواند من را تغییر بدهد. نیازی به مذاکره نیست چون قرارداد وجود دارد. من صحبتی بعد از برگشت به ایران با رییس فدراسیون انجام ندادم. رابطه من با رییس فدراسیون حرفه‌ای است. انتظار یک رابطه خیلی دوستانه ندارم. این موضوعی نیست که من درباره‌اش تصمیم بگیرم. من قرارداد دارم و مسائل دیگر به من ارتباطی ندارد. من اینجا برای پیگیری نشانه‌ها نیستم. کارم را انجام دادم و قرارداد دارم. مدیریت فدراسیون تصمیم می‌گیرد. این همه ماجرا است. من بی‌نهایت سخت‌کوشی کردم. افتخار من این است که مربی تیم ملی باشم. هدف من این است که به جام‌جهانی راه پیدا کنم. فکر می‌کنم تا حد قابل ملاحظه‌ای در این قضیه سهم داشتم. 

اسکوچیچ اضافه کرد: می‌خواهم از صمیم قلب بگویم فکرم را درگیر این مسائل نکردم. در این دو سه روز اخیر نمی‌توانستم بازی‌های یورو را نگاه کنم چون خیلی خسته بودم. نتوانستم فکرم را درگیر این موضوع کنم. باید به ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ تیم‌های آسیا نگاه کنیم. ما در کنار ژاپن سرگروه هستیم. باید خودمان را برای هر مسابقه‌ای مهیا کنیم. مهم نیست کدام تیم با ما هم‌گروه می‌شود. کیفیت ما آن‌قدر خوب است که در مرحله بعد هم موفق شویم. با صداقت تمام کار کردم و هرچه داشتم را گذاشتم. به من اعتماد شد و از پسش برآمدم. ذهنم را درگیر اینکه چه تصمیمی قرار است گرفته شود نمی‌کنم. این مسئولیت من نیست. ذهنم را درگیر چیزهایی که روی آن کنترلی ندارم نمی‌کنم. سهم من در این موفقیت قابل ملاحظه بودم. دوست ندارم ترحم‌برانگیز باشم یا از طرفی سیاست‌مدارانه حرف بزنم. من آمادگی ادامه دادن با تیم ملی را دارم چون ۱۵ ماه سخت کار کردم. اگر فدراسیون تصمیم دیگری داشته باشد باید بدانیم من یک آدم عادی هستم. تیم ملی برد خوبی داشته و من از آن لذت می‌برم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.