اسید فولیک در برابر اوتیسم

۱۳م اسفند ،

مجله اینترنتی برترین ها

طبق تحقیق تازهی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا انتشار یافت، خانم های بارداری که قبل از بارداری و در دوران بارداری مکمل های اسید فولیک مصرف کرده بودند، احتمال ابتلا به اوتیسم در کودکان آنها کمتر بود.

طبق تحقیق تازهی، خانم هایی که در اوایل بارداری خود مکمل های اسید فولیک مصرف کرده بودند، ریسک ابتلای کودک به اختلال طیف اوتیسم را کاهش داده بودند.

مصرف اسید فولیک در بارداری می تواند ریسک ابتلا به اوتیسم را کاهش دهد.

به گزارش برترین ها محققین ۸۵۱۷۶ نوزادی که بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ به دنیا آمده بودند را تحت نظر قرار دادند تا ببینند که آیا استفاده مادران از مکمل های اسید فولیک بر ریسک ایجاد اختلال طیف اوتیسم تأثیر دارد یا خیر. محققین بر روی زنانی تمرکز کردند که از ۴ هفته قبل از باردار شدن تا ۸ هفته بعد از آغاز بارداری مکمل های اسید فولیک مصرف کردند.

کودکانی که در این مطالعه مورد بررسی بودند، تا پایان دوره پیگیری مارس ۲۰۱۲، ۳٫۳ تا ۱۰٫۲ سال داشتند. نوزادان هم جزو مطالعه گروهی اوتیسم بودند که زیرمجموعه ای از مطالعه گروهی کودک و مادر نروژ (MoBa) است.

در پایان دوره پیگیری، اختلال طیف اوتیسم برای ۲۷۰ کودک تشخیص داده شد: ۱۱۴ نفر از آنها اختلال اوتیسم (۰٫۱۳ درصد)، ۵۶ نفر سندروم اسپرجر (۰٫۰۷ درصد) و ۱۰۰ نفر اختلال رشد فراگیر (۰٫۱۲ درصد) داشتند. خانم هایی که در اوایل بارداری مکمل های اسید فولیک مصرف کرده بودند، ۴۰ درصد ریسک کمتر داشتن فرزندی با اختلال اوتیسم داشتند. البته کاهشی در ریسک ابتلا به سندروم اسپرجر یا اختلال رشد فراگیر ملاحظه نشد.

در این تحقیق، محققین جزئیات و اطلاعات مربوط به مصرف مکمل توسط مادر را بررسی کردند. در آغاز تحقیق، غذا در نروژ با اسید فولیک، یک ویتامین ب، تقویت نشده بود، بنابراین مکمل ها تنها منبع غذایی خانم ها بودند.

در سال ۲۰۰۲، ۴۳ درصد از خانم های شرکت کننده در تحقیق MoBa مکمل های اسید فولیک مصرف کردند؛ تا سال ۲۰۰۸، ۸۵ درصد خانم ها این کار را کردند. ولی بسیاری از خانم ها بعد از زمان پیشنهاد شده آغاز به مصرف آن کردند و فقط نیمی از آنها قبل از باردار شدن آغاز به مصرف اسید فولیک کردند.

مصرف اسید فولیک در بارداری می تواند ریسک ابتلا به اوتیسم را کاهش دهد.

 محققین بررسی کردند که آیا مصرف مکمل های دیگر در اوایل بارداری از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ و روغن ماهی بر ریسک ابتلا به اختلال اوتیسمی تأثیر دارد یا خیر، ولی هیچ ارتباطی بین اینها نیافتند.

اسید فولیک یک ویتامین ب است که برای سنتز و ترمیم DNA لازم است. همچنین به پیشگیری از نقایص لوله عصبی از جمله “نخاع دوشاخه” در جنین در حال رشد، کمک می کند. فولیت که فرم طبیعی اسید فولیک است در سبزیجات سبز و برگدار، نخود، عدس، تخم مرغ، مخمر و جگر یافت می گردد. در ایالات متحده، محصولات غلات مانند حبوبات، نان و آرد با اسید فولیک غنی می شوند. از آنجائیکه بدست آوردن فولیت کافی از غذا دشوار است، پیشنهاد می گردد که همه خانم هایی که در سن بارداری می باشند هر روز ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک از مولتی ویتامین ها مصرف کنند. خانم های باردار باید از اوایل بارداری ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند.

به گفته محققین، معمولاً لوله عصبی ۲۸ روز پس از لقاح (هفته ششم بارداری) بسته می گردد و رشد ساختارهای اولیه مغز ۱۵ تا ۵۶ روز پس از لقاح (در هفته های پنجم تا دهم بارداری) اتفاق می افتد.

این مطالعه تازه فقط رابطه بین استفاده از مکمل های اسید فولیک و کاهش ریسک ابتلا به اختلال اوتیسم را نشان می دهد. ولی رابطه سبب و معلولی برقرار نمی کند. با این حال کارشناسان در توضیحات مربوط به این تحقیق نوشتند: “پتانسیل کاهش ریسک ابتلا به اختلال های اوتیستیک توسط یک مکمل غذایی بحث انگیز است و باید در جمعیت های دیگر هم تأیید شود”.

به گزارش برترین ها این تحقیق و توضیحات مربوط به آن روز ۱۳ فوریه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر می گردد.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.