اشتباهات مرگ بار رقیب انتخاباتی اوباما

به گزارش ایرنا روزنامه کریستین ساینس مانیتور در باره اظهارات ‘ میت رامنی ‘ نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات آتی ریاست جمهوری و اظهارات او در بیت المقدس نوشت: این اظهارات نگرانی جامعه بین المللی در باره بروز دور تازه بی ثباتی در جهان را در صورت پیروزی وی در انتخابات تشدید کرده است . این نشریه آمریکایی در گزارشی به قلم ‘ تام ای پی تر’ افزود: اظهارات نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات آینده آمریکا در باره قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، بار دیگر انتقادها از وی را برانگیخت و چین اعلام کرد ‘ اظهارات جنگ طلبانه’ رامنی می تواند به درگیری بین صهیونیست ها و فلسطینی ها دامن بزند.
خبرگزاری رسمی چین ( شین هوا) در این زمینه نوشت: رامنی در اظهاراتش کاملا حقایق تاریخی را نادیده می گیرد و اگر منظور وی فقط جلب حمایت رای دهندگان در داخل بوده است، چنین اظهاراتی در واقع غیرمسوولانه است. هر سخنی که به نفع یکی از طرف های درگیر و بدون توجه به واقعیت ها و شواهد تاریخی مطرح شود غیر مسوولانه و در رابطه با فلسطینی ها، غیرمنصفانه است. چنین اظهاراتی هم چنین ممکن است با تشدید اختلافات دو طرف اوضاع در منطقه را وخیم تر کند.به نوشته این روزنامه آمریکایی، پکن همچنین از ادعای رامنی در باره انتقال سفارت آمریکا در تل آویو به قدس انتقاد کرد.
این گزارش افزود: رامنی پیش از این نیز به دلیل ضعف سیاست خارجی اش مورد انتقاد قرار گرفته بود اما واکنش چین به اظهارات وی می تواند حاکی از نگرانی های بین المللی از این موضوع باشد که در صورت پیروزی این نامزد جمهوری خواه در انتخابات آینده، بی ثباتی ممکن است بار دیگر دامن جهان را فرا گیرد.به نوشته این روزنامه، تاکنون اظهارات رامنی خشم فلسطینی ها را برانگیخته است. آنها رامنی را به دلیل اظهاراتش در باره نقش اختلافات فرهنگی در نابرابری اقتصادی بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها ‘ نژاد پرست ‘ توصیف کرده اند.رامنی در جمع کمک کنندگان یهودی به کمپین انتخاباتی اش گفته بود که اختلاف بین سرانه تولید ناخالص داخلی بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها به دلیل تفاوت های فرهنگی است و فرهنگ یهودیت به اسرائیلی ها کمک کرده تا از نظر اقتصادی قوی تر از فلسطینی ها باشند.وی در این اظهارات مساله تاثیر اشتغال صهیونیست ها در اراضی فلسطینی را در کاهش رشد اقتصادی مردم فلسطین نادیده گرفت و اشاره ای به آن نکرد.در عین حال، بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده آمار و ارقامی که رامنی در مقایسه سرانه تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها اعلام کرد، مغایر با بیشتر آمار منتشر شده حتی از سوی منابع غربی است.این امر به واکنش سریع مقامات فلسطینی منجر شد و ‘ صائب عریقات ‘ مذاکره کننده اصلی فلسطینی ها این اظهارات را نژاد پرستانه و نشانه فقدان اطلاعات و آگاهی وی توصیف کرد.
این مقام فلسطینی خاطرنشان کرد: همه می دانند که با توجه به محدودیت های اعمال شده از سوی صهیونیست ها، فلسطینی ها قادر به دستیابی به ظرفیت کامل اقتصادی خود نیستند.کریستین ساینس مانتیور در ادامه نوشت: اظهارات رامنی هم چنین توجه ‘ محمود احمدی نژاد’ را جلب کرد و رئیس جمهوری ایران، هدف از سفر این مدعی ریاست جمهوری آمریکا را بوسیدن خاک اسرائیل به منظور رسیدن به کاخ سفید دانست.
در این گزارش به نقل از روزنامه آمریکایی ‘ نیویورک تایمز’ نوشته شده است: تاکنون رامنی تلاشی برای اصلاح اظهاراتش نکرده است و ستاد انتخاباتی اش پاسخی به این پرسش نداده اند که آیا به اعتقاد وی، رشد اقتصادی فلسطین متاثر از محدودیت های تجاری صهیونیست ها علیه فلسطینی ها نیست؟کریستین ساینس مانتیور نوشت: در عین حال، حامیان ‘ باراک اوباما’ رئیس جمهوری آمریکا از فرصت استفاده کرده و تلاش کرده اند توانایی رامنی را برای ایفای نقش آمریکا در منطقه به عنوان یک میانجی گری (به اصطلاح) منصف به زیر سووال ببرند.

هافینگتون پست: جامعه جهانی درباره انتخاب رامنی به عنوان رئیس جمهور آمریکا نگران است

به گزارش واحد مرکزی خبر،هافینگتون پست نیز در این خصوص  نوشت: رویکرد جنگ طلبانه میت رامنی نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جامعه جهانی را درباره بروز بی ثباتی جدید در جهان نگران کرده است.
این روزنامه در نسخه اینترنتی خود به قلم رابرت کریمر نوشت: سفر خارجی میت رامنی نشان می دهد سیاست خارجی وی بسیار جنگ طلبانه است.
در واقع سفر رامنی این فرصت را در اختیار جامعه جهانی قرار داد تا چشم اندازی درباره سیاست خارجی وی به دست آورند. وی در سفر خود به انگلیس با انتقاد از نحوه آماده سازی لندن برای میزبانی بازی های المپیک، انتقادهای بسیاری را علیه خود برانگیخت.
رامنی در اسرائیل با اظهارنظر درباره اوضاع اقتصادی فلسطینی ها و یهودیان و ارتباط آن با مسائل فرهنگی نشان داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نه تنها تلاشی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح خاورمیانه انجام نخواهد داد بلکه آن را به سوی شکست نیز هدایت خواهد کرد. می توان گفت سیاست خارجی رامنی نگرانی های بسیاری را در میان جامعه جهانی برانگیخته است. به نظر می رسد وی به هر کجا که سفر کند به مردم آنجا توهین خواهد کرد. در واقع وی هیچ مهارتی در روابط دیپلماتیک ندارد. می توان رویکرد رامنی را با جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا مقایسه کرد. زمانیکه بوش به عنوان رئیس جمهور آمریکا سرکار آمد پی در پی بر طبل جنگ کوبید. وی حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ را بهانه ای برای حمله به عراق و اشغال این کشور قرار داد. این جنگ طولانی مدت جز مرگ و خسارت برای مردم عراق ارمغان دیگری نداشت. به نظر می رسد چند سال بعد نامزد دیگر جمهوری خواه نیز قصد دارد با سیاست جنگ طلبانه خود بی ثباتی جدیدی را به دنیا هدیه دهد. با توجه به عملکرد بوش و وقوع دو جنگ عراق و افغانستان در زمان وی، جامعه جهانی درباره روی کار آمدن رامنی به شدت نگران هستند.

ایندیپندنت: سفر خارجی میت رامنی مملو از اشتباهات مختلف بود
سفر خارجی میت رامنی، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از سوی حزب جمهوریخواه، گویی سفری جهنمی برای وی بود، زیرا پر از اشتباهات و گاف های مختلف بود. پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس، در شماره روز چهارشنبه خود در مقاله‌ای به قلم روپرت کورنول نوشت، اشتباهات رامنی در طول یک هفته گذشته هرچند برای او گران تمام شد، وی را از تلاش برای دستیابی به کاخ سفید آمریکا بازنخواهد داشت، زیرا مواضع وی همچنان در میان اعضا و هواداران حزب جمهوریخواه آمریکا مستحکم است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در سفر اخیر رامنی به انگلیس، اسرائیل و لهستان نه تنها برخی از اظهارات وی جنجال برانگیز بوده بلکه اظهارنظرهای دستیاران و مشاوران وی در برابر خبرنگاران نیز جنجالی بود. در عین حال، به احتمال زیاد تمامی این اشتباهات تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به بوته فراموشی سپرده می شود یا دست کم تأثیرات آن بر افکار عمومی رأی دهندگان آمریکایی بسیار کمرنگ خواهد شد.
در حالی که رامنی در پایان سفرش به لهستان در حال سوار شدن بر خودرو خود بود، خبرنگاران از او سؤال هایی در رابطه با فلسطین یا اشباهاتی که در این سفر کرده بوده پرسیدند. رامنی بی اعتنا به سؤال های خبرنگاران سوار بر خودرو شد، اما ریک گورکا، یکی
از دستیاران و سخنگویان میت رامنی بر سر خبرنگاران فریاد زده که «ساکت شوید» یا «برویدگم شوید»! البته وی بلافاصله خبرنگارانی را که این سؤال ها را مطرح کرده بودند فراخوانده و از آنان عذرخواهی کرد، اما با این حال صدمه ای که به ستاد انتخاباتی میت رامنی در اذهان عمومی زده شده بود، غیرقابل جبران بود.
حتی پیش از این نیز نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان داده بودکه میزان اعتماد مردم آمریکا به باراک اوباما در رابطه با موضوعات مربوط به سیاست خارجی به مراتب بیشتر از میت رامنی است. این در حالی است که معمولاً اعتماد آمریکایی در مسائل سیاست خارجی به نامزدهای جمهوریخواه بیشتر از نامزدهای دمکرات بوده است.
در عین حال، به طور سنتی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضوعات مربوط به سیاست خارجی این کشور، تعیین کننده‌ی اصلیِ پیروزِ انتخابات نیست. این در حالی است که در سال جاری میلادی این مسئله حتی برجسته تر از انتخابات گذشته است، زیرا نگرانی اصلی رأی دهندگانِ آمریکایی در حال حاضر، بیکاری شدید و اقتصاد کساد این کشور است.
هرچند رامنی در خلال سفرش به اسرائیل به فلسطینیان توهین کرد و بیت المقدس را پایتخت اسرائیل خواند و همچنین عقب‌ماندگی اقتصادیِ فلسطینیان در مقایسه با اسرائیلی‌ها را ناشی از اختلافات فرهنگی (نه نابرابری فرصت‌های اقتصادی) دانست، تاکنون هیچ نامزد ریاست جمهوری در آمریکا به علت تحقیر فلسطینیان یا انتقاد از آنان، بازنده انتخابات ریاست جمهوری نشده است.
باوجودی که رامنی در انگلیس بی جهت به یکی از متحدان کلیدی آمریکا توهین کرد و گفت انگلیس آماده برگزاری مناسب مسابقات المپیک لندن نیست، شهروندان انگلیسی، مانند فلسطینیان، حق رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ندارند. رامنی در لهستان حتی به روسیه حملات شدید لفظی کرد که نشان دهنده خامی وی در مسائل مربوط به سیاست خارجی آمریکا است.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.