اشتباهات ناظران شعبات اخذ رای سهوا یا عمدا تبعات حقوقی خواهد داشت

۲۰خردادماه،

به گزارش خبرنگار احزاب ممتازنیوز، حسین طلا رئیس شورای عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران در همایش مسئولان نظارت چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران با اشاره به برنامه عملیاتی شورای شهر در روز انتخابات اظهار داشت: ۲۱۰ بازرس برای نظارت ۵ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی در استان تهران تعبیه شده است.
 نماینده مردم تهران افزود: ۴ هزار و ۵۸۴ نفر در استان تهران داوطلب شده‌اند که در نهایت ۴ هزار و ۶۰ نفر تأیید شدند و از ۴ هزار و ۱۸۶ نفر ثبت نام روستایی ۳ هزار و ۴۹۶ نفر تأیید شدند تا برای کرسی رقابت کنند، ۱۹۵۸ نفر در تهران ثبت نام کردند که ۱۷۸۵ نفر از آنها تأیید شده‌اند که در شهر تهران به ازای هر کرسی ۵/۵۷ نفر با هم رقابت خواهند داشت.

طلا تصریح کرد: روز ۲۴ خرداد دو انتخابات سراسری در کشور انجام می‌شود که یک هیئت اجرایی و دو هیئت نظارتی که یکی از سوی شورای نگهبان و دیگری از سوی مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استان تهران را نظارت خواهند کرد.

رئیس شورای عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران اظهار داشت: در داخل شعبات اخذ رأی، ناظر، بازرس و نماینده کاندیداها حضور خواهند داشت که هرکدام دارای دستورالعمل‌هایی می باشند، لذا اگر فقط روی این قاعده جلو برویم مشکلی پیدا نخواهد شد، پس برای آنکه رأی مردم را با صحت و سلامت به نامزدهای شورای شهر بسپاریم نیازمند تعامل و همکاری ناظران هستیم.

وی تصریح کرد: ناظران شعبات اخذ رأی از زمانیکه دارای این سمت می‌شوند یک فعالیت کاملا حقوقی پیدا کرده و کوچکترین اشتباه که به صورت عمدا و سهوا اتفاق بیفتد تبعاتی را به دنبال خواهد داشت، در نتیجه ناظران هر چند با تجربه و با اطلاعات باشند به سبب تغییر آیین نامه‌ها و قوانین باید با قانون هماهنگ عمل کنند.

طلا اظهار داشت: انتخابات شورای شهر به سبب همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری نیازمند تعرفه‌های بیشتری است، همانطور که شهر تهران منهای منطقه یک و ۲۰ به تنهایی دارای ۹۷ هزار رأی مأخوذه می‌باشد که با اضافه شدن این دو منطقه تعداد آراء بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم تهران بیان داشت: اگر فرآیند پلمپ صندوق‌های رأی بدون حاضر ناظران صورت گیرد چنانچه اشتباهی در آن شعبه رخ دهد ناظران خود را دچار مشکل خواهد کرد، در نتیجه ناظران باید از ۷ صبح روز ۲۴ خرداد با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی در شعبات خود حضور پیدا کنند.

رئیس شورای عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران افزود: امروز در مجلس مصوبه ای صورت گرفت که دیگر برای اخذ رأی نیاز به ارائه کارت ملی نخواهد بود و تنها با داشتن شماره کارت ملی می‌توان رأی داد.

طلا با اشاره به یکی از وظایف مهم ناظران بیان داشت: ناظران باید ۲۴ ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری شورای شهر آثار تبلیغاتی که در اطراف محل رأی گیری و در داخل آن وجود دارد را چک کنند، همچنین مراقب تبلیغات داخل صف ها باشند، همچنین با توجه به ۵۸۰۰ صندوق رأی ناظران باید آنها را توسط تیک لیست چک کنند.

طلا افزود: ناظران انتخابات شورای شهر حق ندارند با دیدن تخلف و مشکلی یقه‌گیری انجام دهند، بلکه باید تنها با تکمیل فرم‌های تخلف و ارائه آنها به نمایندگی‌های فرمانداری این مسئله را حل کنند.

نماینده مردم تهران با اشاره به فرآیند ۱۰ ساعته انتخابات شورای شهر گفت: در هر دقیقه هزاران رأی در صندوق‌های رأی خواهد افتاد و اگر ناظران ناامنی را در اجرای این مراسم دیدند باید مسئولین بالایی خود را خبردار کنند.

رئیس شورای عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: اعلام انصراف از سوی نامزدهای شورای شهر تنها به صورت کتبی و رسمی به ناظران اعلام خواهد شد و ناظران می‌توانند تا یک ساعت بعد از اعلام پایان رأی‌گیری اشخاصی را که پشت درها ایستاده‌اند به داخل شعب آورده و درها را بسته و بقیه مراحل رأی گیری را انجام دهند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.