اشتباه بزرگ مدیران سینمایی، نفی گذشته سینما بود/جشنواره فجر دولت پسند برگزار می شود

اشتباه بزرگ مدیران دولتی سینما کنارگذاشتن تجربه ی سال های گذشته سینما به قصد ریل گذاری جدید بود.

مهرداد فرید نویسنده و کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینمای باشگاه خبرنگاران در خصوص عملکرد معاونت سینمایی در سه سال گذشته گفت: اوایلی که دوستان سرکار آمدند گفتند طرح نویی در سینما  ایجاد خواهندکرد غافل از این که در هنر و رسانه ی سینما، طرح نو ایجاد کردن به معنای نفی گذشته نیست.
مهرداد فرید افزود: خطای استراتژیک دوستان این بود که خواستند با نفی گذشته، طرح نو ایجاد کنند. در حالی که سینما بر روی  ۱۱۵ سال سابقه تاریخی خود ایستاده است.
وی در ادامه اظهار داشت: به معنای دیگر ما نباید از ابتدا چرخ را اختراع کنیم زیرا قبلا چرخ اختراع شده است.
کارگردان فیلم «همخانه» تصریح کرد: طرح نو ایجاد کردن به معنای ویران کردن ساخته های گذشته نیست.
وی افزود: الان بعد از گذشت سه سال معلوم شده که دوستان پس از ویران ساختن سازه های گذشته، نتوانستند و یا فرصت نکردند ساختمان جدیدی را بنا کنند. شاهد این ویرانه وضعیت امروز تولید و اکران سینما ست. در تولید، عدم رغبت بخش خصوصی در ساخت فیلمهای جدید است و در بخش اکران نیز مصیبتی است که اکنون بر سر فیلمهای دارای پروانه نمایش آمده است.

کارگردان فیلم «آرامش در میان مردگان» تصریح کرد: این عملکرد دوستان سبب شده تا تماشاگران از سالنهای سینما گریزان شوند. حالا باید خون دل ها خورد تا تماشاگران گریزان، دوباره به این سینما اعتماد کنند و به سالن ها برگردند.

وی در خصوص تصمیم جدید بنیاد سینمایی فارابی در خصوص عدم حمایت از کارگردانانی که می خواهند کار تهیه کنندگی فیلمهای خود را نیز به عهده بگیرند گفت: این کار مربوط به زمانی است که اصولا سینما به شکل طبیعی اش برگشته باشد. در شرایط فعلی که شرایط تولید و اکران برای فیلمسازان نا امن شده، اتفاقا از هر گونه فیلمسازی، چه آنها که تهیه کننده ی کارهای خود هستند و چه آنها که تهیه کننده ی کارهای کارگردانان دیگر هستند، باید استقبال کرد و دستشان را بوسید و نباید از حمایت کردنشان طفره رفت. به نظر من عدم حمایت از این دسته از فیلمسازان که اکثر افتخارات سینما متعلق به آن هاست، باعث تخریب آخرین دیوارهای باقی مانده ی سینمای مستقل خواهد شد.

مهرداد فرید در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص جشنواره ی فیلم فجر گفت: وقتی یک پدیده ی فرهنگی به پدیده ای دولتی تبدیل می شود، شکل طبیعی خود را از دست می دهد.
فرید در این باره همچنین اظهار داشت: فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر به افکار عمومی معرفی می شوند فیلم های «مردم پسند» نیستند. بلکه در این جشنواره بیشتر فیلم هایی مورد تشویق قرار میگیرند که یا به لحاظ سازندگانشان و یا به لحاظ محتوا و شکلشان «دولت پسند» باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزی اداره جشنواره فیلم فجر به سازمانی غیر دولتی واگذار شود در آن صورت شکل و شمایل طبیعی خود را پیدا خواهد کرد و تبدیل به ویترینی برای مردم خواهد شد، نه برای دولت!

کارگردان فیلم «از ما بهترون» گفت: جشنواره فیلم فجر به صورت تکصدایی برگزار می شود و هیئت انتخاب و داوری آن، منتخب مدیران دولتی هستند و اهالی سینما را نمایندگی نمی کنند.
فرید در پایان تصریح کرد: مشکل بزرگ سینمای ایران دولتی بودن آن است که باعث می شود این سینما در قفس شرایط شغلی، فکری و روحی مدیران دولتی اسیر باقی بماند./م


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.