اشتغال زایی از طریق بومی سازی رشته های علوم انسانی

۲۵ام بهمن ،

رویکرد بومی سازی و کاربردی کردن رشته های علوم انسانی سبب می گردد که فارغ التحصیلان این رشته ها پس از پایان تحصیلات بی کار نمانده و وارد بازار کار شوند.

دکتر غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران در خصوص بومی سازی رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با بومی سازی رشته های علوم انسانی در این زمینه وزارت علوم و در اصل دانشگاه ها چند اقدام مهم انجام داده اند.
 
وی افزود:یکی از کارهای مهم این بود که رشته های علوم انسانی را اولویت بندی کردند، قرار شد یک سری از رشته ها در سر فصل هایشان تجدید نظر شود.
 
خواجه سروی با اشاره به این که این کار، کار عظیمی است بیان داشت: چند پژوهشگاه و چند دانشگاه متصدی این امر شدند و قسمت اعظم سر فصل ها تجدید نظر و کارهای اولیه انجام شد و مراحل پایانی در حال اجرا است.
 
وی تصریح کرد: کار دومی که در این زمینه انجام شد این بود که موسساتی می باشند که می توانند متن تولید کنند و این متون را در اختیار دانشجویان قرار دهند، با این موسسات و اشخاص نویسنده قرار رهایی منعقد شد که این کار صورت بگیرد و متوفی تولید کنند تا دانشجویان از آن استفاده کنند .

معاون فرهنگی و اجتمافی وزارت علوم در ادامه گفت: اقدام دیگری که صورت گرفت راه اندازی رشته های تازه و بیشتر رشته های کاربری و میان رشته ای در دانشگاه ها است که یا به تقاضای دانشگاه انجام شد یا شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم این کار را انجام داد.
 
وی عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر اهمیتی که برای این موضوع قائل است شورای تحول علوم انسانی را تشکیل داد که این مرجع مسئول سیاست گذاری و نظارت بر این طرح خواهد بود.
 
خواجه سروی اظهار داشت در کشور ما کمتر علوم تلفیقی و بین رشته ای داشتیم که در حال حاضر در خصوص کاربردی شدن رشته های علوم انسانی تجدید نظر صورت گرفته است.
 
وی افزود: هدف اصلی از رویکرد بومی گزینی و رفتن به سمت بومی و کاربردی شدن رشته های علوم انسانی این بوده که فارغ التحصیلان این رشته ها بی کار نمانند و پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند.
 
خواجه سروی با بیان این که دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه به خوبی عمل کرده است خاطر نشان کرد: اجرای این طرح زمان بر است و حدود یک دهه زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد که با همکاری مجامع علمی به خصوص وزارت علوم مطمئنا به نتیجه مطلوبی می رسیم.
 

 
رفع نیاز های جامعه از طریق رشته های علوم انسانی

 
دکتر غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه افزود: خلاء موجود در رشته های علوم انسانی وجود فاصله بین رشته های علوم انسانی و نیازهای موجود در جامعه است.
 
وی تصریح کرد: همانطور که دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه و جود دارد و بین حوزه صنعت و دانشگاه ارتباط وجود دارد لازم است بین نیازهای جامعه و رشته های علوم انسانی هم پلی زده شود که پیش از این چنین رابطه ای وجود نداشته است.
 
خواجه سروی عنوان کرد: لازم است در دانشگاه های علوم انسانی ساختاری شکل بگیرد که نیاز های جامعه به عنوان یک مسئله در دانشگاه ها مطرح و به آن ها پاسخ داده شود.
 
وی با بیان این که کاربردی شدن رشته های علوم انسانی سبب می گردد بین نیاز جامعه و علوم دانشگاهی ارتباط برقرار شود خاطر نشان کرد مطرح شدن این نیازها سبب می گردد که متخصصین به این مسائل بپردازند و در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.