اشتغال زندانی پس از گذراندن‌ محکومیت، چالش‌ها و رویش‌ها

اردیبهشت ۱۴۰۳

زندان برای اشخاص متخلف پس از ارتکاب تخلف و اثبات آن در محاکم قضایی امری طبیعی است اما باید دید که آیا زندان همیشه برای اشخاص متخلف جامعه جایگاه مناسبی است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ممتاز نیوز، زندان اگر چه برای تنبیه متخلف در اعصار مختلف در بعضی موارد بهترین تنبیه بوده است اما اکنون و با اعتلای قوانین جامعه و پیشرفت بشر در مسائل اجتماعی و علوم مختلف می‌توان به دنبال راهکار های مناسب‌تری برای جایگزین نمودن به جای مجازات زندان بود.
اولین گام برای داشتن جامعه ای پویا و عاری از تخلفات عدیده کاهش آمار زندانیان و البته کاهش تولید زندانی است.
برای نیل به این آرمان یعنی کاهش زندانی در جامعه باید با بررسی راهکار های فرهنگی و اجتماعی و و نیز اقتصادی که در بیشتر موارد منجر به صدور تنبیه زندان برای اشخاص می‌شود اقدامات مفیدی را در جهت پیشگیری از جرائم انجام داد.
از این رو یکی از معضلات همیشگی که سببات ارتکاب جرم را فراهم می‌نماید نداشتن شغل و عدم کسب درآمد و نداشتن تمکن مالی است.
 بخشی از آمار زندانیان در هر جامعه را زندانیان سابقه دار تشکیل می‌دهند.
اشتغال زندانیان پس از آزادی و کسب درآمد از راه اشتغال تأثیر بسزایی در امر پیشگیری از بازگشت به زندان زندانیان آزاد شده دارد.
در این زمینه همچنین مدیرکل اقدامات تأمینی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور با تأکید بر ایجاد شغل پایدار برای زندانیان افزود: وقتی این زندانیان شغل و درآمد پایداری داشته باشند کمتر دچار تخلف و در نتیجه دستگیری مجدد و زندانی شدن می‌شوند.
وی با بیان اینکه باید برای زندانیان شغل و درآمد پایدار ایجاد کرد تصریح کرد: نُرم بازگشت مجدد زندانیان به زندان در جهان ۲۷ تا ۳۰ درصد است که بسته به کشور متغیر است، اما به لطف انقلاب آمار بازگشت به زندان در کشور ایران ۲۲ درصد است.
اما در این بین هنوز بحث فرهنگ سازی جهت اعتماد به زندانیان آزاد شده که جرم آن‌ها غیر موثر و غیر خطرناک بوده است در جامعه نهادینه نشده است و مردم جامعه همه زندانیان را به یک چشم می‌نگرند در حالیکه قانون بر اساس جرم و تخلف آن‌ها با آن‌ها برخورد کرده است و نه بر اساس سلیقه شخصی …
جامعه ایرانی اسلامی ما نیازمند فرهنگ سازی مناسب جهت ارائه شغل و یا جایگاه محترمانه به زندانی‌های آزاد شده دارد چرا که زندانی هم انسان است و قابلیت اصلاح دارد.
انسان همیشه نیازمند احترام بوده است و حتی آمده است که «الانسان عبید الاحسان»، انسان بنده نیکی و احترام است. انسان‌ها در دین مبین اسلام تنها بر اساس تقوا و بندگی خود قابل رتبه بندی و برتری یافتن می باشند وگرنه در همه موارد دارای حقوق مساوی می باشند.
همچنین جامعه نیاز دیگری نیز دارد و آن شناخت درست زندانی موثر و خطر ناک از زندانی غیر موثر است و این که باید بداند به کدام آنها می‌تواند اعتماد کند و یا اصلاً آیا می‌تواند به زندانی اعتماد کند یا خیر؟
از چالش‌های سر راه زندانیان آزاد شده که عبور کنیم به رویش‌های متقابلی خواهیم رسید که تنها با اعتماد و تأثیر گذاری جامعه بر این اشخاص میسر خواهد شد.
مهم‌ترین دستاورد اعتماد افکار عمومی و اشتغال زندانیان پس از آزادی کاهش بازگشت زندانیان به زندان و در نتیجه دستیابی به جامعه ای پویا و سازنده در کشور خواهد بود.
اشتغال زندانی از سویی در تأمین مالی و امرار معاش خانواده زندانیان موثر است و از طرفی نیز برای هم‌رنگ شدن و همگام شدن زندانیان آزاد شده با هنجار های جامعه بهترین روش محسوب می‌شود.
عقیل توحیدیان/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.