اشتغال ۱۷۴ هزار نفری تعاونی های حمل و نقل در کشور

۲۸اردیبهشت،

SHAHRIVAR.jpg

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۲۶۴۸ تعاونی حمل و نقل با عضویت ۱۷۶ هزار و ۶۳۲ نفر عضو و اشتغالزایی ۱۷۴ هزار نفر در کشور خبر داد.

علی حسین شهریور در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، افزود: در حال حاضر در بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا، ۴۱۹ تعاونی شامل تعاونی‌های کامیون داران، تریلی داران، تانکرداران و خاورداران با بیش از ۵۴ هزار عضو و ۵۵ هزار نفر اشتغالزایی فعالیت می کنند.

وی تعداد تعاونی‌های حمل و نقل جاده‌ای مسافر را ۶۳۰ تعاونی با ۳۰ هزار نفر عضو و همین میزان اشتغالزایی عنوان کرد و افزود: این بخش از تعاونی‌های حمل و نقل را تعاونی‌های اتوبوس داران برون شهری، مینی بوس داران و سواری کرایه بین شهری تشکیل می‌دهند.

شهریور همچنین تعداد تعاونی‌های حمل و نقل داخل شهری را ۱۱۶۰ تعاونی اعلام کرد و گفت: این تعاونی‌ها با عضویت ۸۶ هزار و ۱۳۲ نفر برای ۸۰ هزار نفر اشتغالزایی کرده‌اند و تعاونی‌های تاکسیرانی و آژانسهای مسافربری و تاکسی بار را شامل می‌شوند.

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود ۴۳۹ تعاونی حمل و نقل دریایی با عضویت شش هزار و ۵۰۰ نفر خبر داد و میزان اشتغالزایی این تعاونی‌ها را ۱۰ هزار نفر ذکر کرد.

به گفته وی هم اکنون نزدیک ۵۰۰۰ شناور باری و مسافری تحت بهره برداری این تعاونی‌ها می باشند.

شهریور در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون در زمینه حمل و نقل ریلی و هوایی شرکت تعاونی تشکیل نشده است، عمده تعاونی‌های حمل و نقل کشور را در سه گروه حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر، حمل و نقل داخل شهری و حمل و نقل دریایی ذکر کرد.

وی گفت: تعاونی‌های حمل و نقل در بیشتر گرایشها سهم بسیار بالایی از ظرفیت حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده و عملکرد قابل توجهی داشته‌اند؛ به نحوی که اتحادیه شرکتهای تعاونی سواری کرایه کشور در سالهای قبل مجری طرح موفق نوسازی ناوگان سواری کرایه کشور بوده است.

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از توقف صدور مجوز فعالیت تعاونی‌های تازه حمل و نقل از سوی سازمان پایانه‌ها خبر داد.

شهریور افزود: ویژگی اصلی این تعاونی‌ها خود راننده بودن آنها است و این امر در تضاد با ضوابط سازمان پایانه‌ها است که بر مبنای آن تملک خودروهای عمومی به وسیله اشخاص حقوقی الزامی است.

وی عمده مشکل تعاونی‌های حمل و نقل داخل شهری نظیر تعاونی‌های تاکسیرانی و تاکسی بار را محدود شدن اختیارات و حوزه عمل این تعاونی‌ها از سوی شهرداری‌ها و سازمانهای تاکسیرانی ذکر کرد.

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه امور اجرایی مربوط به فعالیت تعاونی‌های حمل و نقل در سازمانها و ارگانهای دولتی مختلف شکل می‌گیرد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهت پیگیری مشکلات تعاونی‌های حمل و نقل با سازمانهای مرتبطی همچون راهداری، حمل و نقل جاده‌ای، بنادر و کشتیرانی و وزارت کشور تعامل موثری برقرار کند.

وی در عین حال تاسیس و راه‌اندازی تعاونیهای حمل و نقل جاده‌ای تازه، امکان اخذ مجوز فعالیت از سازمان پایانه‌ها، معافیت تعاونی‌های حمل و نقل از داشتن خودروی عمومی ملکی و واگذاری امور بیمه رانندگان و نقل و انتقال تاکسی‌ها به شرکتهای تعاونی حمل و نقل داخل شهری با هماهنگی وزارت کشور را خواستار شد.

شهریور در پایان بر ضرورت حل مشکل بیمه ملوانان، فرسودگی شناورها و بعضی موانع در امر تخلیه و بارگیری از تعاونی‌های حمل و نقل دریایی تاکید کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.