اشتون: برای اولین‌بار روی یک بیانیه توافق کردیم/کامل‌ترین طرح ایران را در ژنو دیدیم

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

کاترین اشتون گفت: برای اولین‌ بار بر روی یک بیانیه توافق کردیم و این را خودم نوشتم و آقای ظریف تایید کرد.

 کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر چهارشنبه پس از پایان مذاکرات دو روزه ایران و ۱+۵ در جمع خبرنگاران افزود: ما در ژنو جو مثبتی داشتیم که در ادامه نیویورک بود و طرح ایران را به دقت مطالعه کردیم و این طرح را خوب دیدیم و تصمیم گرفتیم نشست بعدی را ۷ و ۸ نوامبر در ژنو بگذاریم و هیات‌ها و کارشناسان هسته‌یی و تحریم قبل از نشست ملاقات کنند تا در بحث‌ها کمی جلو برویم.

او در پاسخ به این پرسش که ما فکر می‌کنیم ایران به تعهداتی که قول داده است عمل کرده؟ گفت: ما توافق کردیم دربارهٔ جزییات صحبت نکنیم و شما که این مذاکرات را دنبال می‌کنید باید این را درک کنید.

وی اعلام کرد: یکی از مسائلی که مورد توافق همه ما بود، این بود که جزییات را مطرح نکنیم.

اشتون ادامه داد: من به مدت سه‌ سال است که رهبری مذاکرات با ایران را برعهده داشته‌ام؛ در این مدت ما همیشه سعی کردیم ایده‌هایی را مطرح کنیم که اعتمادسازی کنیم که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است.

وی دربارهٔ مراحل پیشنهادی ایران گفت که ما هیچ وقت نمی‌خواهیم ابهامی وجود داشته باشد اما ما باید سعی کنیم گام اول را برای اعتمادسازی پیدا کنیم و برای رسیدن به آن بسیار تلاش می‌کنیم و به نظر من این رویکرد ما را نشان می‌دهد اما به نظرم این کامل‌ترین طرحی است که تا به حال از ایرانی‌ها دیده‌ایم.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دربارهٔ غنی‌سازی در خاک ایران گفت که ما فرصت داشتیم به تفصیل بیش‌تر صحبت کنیم و سوالات هم پاسخ دهیم و قبلا گفتم و تکرار می‌کنم که جزییات را نمی‌توانم بگویم اما ما موضع‌مان را به ایران گفته‌ایم.

او در پاسخ به این که دربارهٔ کاهش تحریم‌ها نسبت به ایران چه می‌کنید؟ اظهار کرد من که گفتم دربارهٔ جزییات نمی‌توانم صحبت کنم.

اشتون در پاسخ به این که بسیار از حقوقدان‌ها گفته‌اند که دست به تحریم‌ها علیه ایران نمی‌زنیم؟ گفت که آمریکا جزو تیم ماست و ما با هم کار می‌کنیم. وقتی در آمریکا می‌گویند ۱+۵ و ما می‌گویم ۳+۳ اما در نهایت این‌ها می‌شوند شش و مهم این است که با هم کار می‌کنیم.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.