اشخاص مطرح در جبهه مرصاد چه کسانی بودند؟

اشخاص مطرح در جبهه مرصاد چه کسانی بودند؟

۱ ـ مسعود رجوی

او خود در مناطق جنگی حاضر نشد و بنا به اقوال در خانه ای امن در اسلام آباد حضور داشت و بعد از عقب نشینی نیروها با هلیکوپتر به عراق برگشت و به نیروهای خود وعده داد: دیدار در اشرف!

مریم رجوی، همسر مسعود رجوی در عملیات فروغ جاویدان نیز شخصا فرمان حمله و آتش را صادر کرد. مریم رجوی نیز مانند همسر خود در صحنه نبرد حضور نداشت و با حمله رزمندگان ایران از خاک ایران به سمت عراق رفت با این که به دروغ گفته می شد او در یک اتومبیل در صحنه جنگ است که بعدها معلوم شد یک نوار ضبط شده در اتومبیل پخش می شده است.

۲ ـ مهدی براتی

مهدی براتی، فرمانده محور اول عملیات مرصاد و مسئول تسخیر اسلام آباد بوده است. سه تیپ تحت امر لشکر او بود که در محور اول، قرار بود کرند و اسلام آباد غرب را تصرف نمایند. لشکر مهدی براتی جزو اولین نیروهایی بودند که در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح از قرارگاه اشرف خارج شدند.

۳ ـ ابراهیم ذاکری

ابراهیم ذاکری، فرمانده محور دوم و مسئول تسخیر باختران بود که موفق به انجام این عملیات نشد. در این عملیات، هنگام تهاجم برای شکافتن تنگه چهارزبر، هدف گلوله های رزمندگان ایرانی قرار گرفت و بسختی زخمی شد. او که مسئول کمیسیون امنیت و ضدتروریسم(!) شورای ملی مقاومت ایران بود روز دوم فروردین ماه ۱۳۸۲ در بیمارستان انستیتو کوری پاریس بر اثر سرطان مرد.

۴ ـ محمود مهدوی

محمود مهدوی یا محمود قائمشهر در عملیات مرصاد فرمانده محور سوم عملیات و مسئول تسخیر همدان بوده است. به او وعده داده شده بود مسئولیت مازندران بعد از حمله به او سپرده خواهد شد. او مسئولیت داشت بعد از تسخیر همدان به صداوسیما برود و صدای مجاهد را از آنجا پخش کند!

۵ ـ مهدی افتخاری

مهدی افتخاری، مسئول محور چهارم عملیات و تسخیر قزوین بود. او در سازمان مجاهدین به نام فرمانده فتح الله نامیده می شد و مسئول عملیات فرار اولین رئیس جمهور ایران ابوالحسن بنی صدر و مسئول اول سازمان مجاهدین مسعود رجوی با هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ سوخت رسانی نیروی هوایی به فرانسه بود. او بعدها به خاطر اختلافات درونی سازمان با دستور مستقیم مسعود رجوی به پایین ترین رده تشکیلات و به عنوان یک هوادار ساده تنزل پیدا نموده و به شدیدترین و زشت ترین روش ها در نشست های جمعی مورد سرزنش و توهین های رجوی قرار می گرفت. مهدی افتخاری یک سال پیش مرد.

۶ ـ محمود عطایی

محمود عطایی با نام تشکیلاتی حمید از اعضای قدیمی منافقین است. محمود عطایی بعد از مسعود رجوی و علی زرکش، فرد شماره سه سازمان محسوب می شد. وی سال ۱۳۶۴ عضو دفتر سیاسی و در سال ۱۳۷۰ عضو هیات اجرایی بود.

۷ ـ مهدی ابریشم چی

مهدی ابریشمچی موسوم به برادر شریف در عملیات مرصاد به عنوان معاون محمود عطایی شناخته می شد. او از سال ۱۳۶۴ به عنوان رابط اصلی تحویل اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان مجاهدین خلق به مسئولان حزب بعث عراق شناخته می شود. وی که پس از اشغال خاک عراق توسط آمریکا مخفیانه به فرانسه اعزام شد، همسر اول مریم رجوی بوده و در جریان انقلاب ایدئولوژیک، مریم را به مسعود رجوی بخشید و در عوض دختر جوانی را که با وی ۱۷ سال تفاوت سنی داشت، تصاحب نمود!


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.