اشعه ایکس و ماوراء بنفش تهدیدی بر این سرطان است

فروردین ۱۴۰۳

اشعه ایکس و ماوراء بنفش از عوامل خطر سرطان سلول بازال است و نیز در اشخاصی که دارای پوست روشن، چشم سبز یا آبی، موی بور یا قرمز می باشند شانس ابتلا این سرطان در آنان بیشتر است.

دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری ها، عضو هیئت علمی  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن لیزر ایران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  اظهار داشت: سرطان سلول بازال اغلب پس از چهل سالگی در اشخاص بروز می کند و بیشتر پوست ناحیه  مبتلا به این بیماری می گردد.

وی در مورد این بیماری این چنین بیان کرد: سرطان سلول بازال در بالاترین لایه اپیدرم آغاز شده و خود را به صورت یک زخم مزمن نشان می دهد که گاهی دارای ترشحات خونی هم است و بیشتر در نواحی که در معرض نور خورشید است اتفاق می افتد.

 انتظاری متذکر شد: تماس با اشعه ایکس، قرار گرفتن درمعرض طولانی مدت  اشعه ماوراء  بنفش، پوست روشن، چشم های سبز یاآبی وهمچنین  موی بور یا قرمز از عوامل می باشند  که بیشتر در ایجاد این بیماری نقش دارند.

وی خاطر نشان کرد: متاستاز دور دست در این بیماری بسیار نادر  بوده و مرگ در اثر این بیماری بسیار به ندرت اتفاق می افتد  اما در صورت درمان نشدن کامل آن می تواند گسترش موضعی برای آن اتفاق بیفتد.

 این متخصص به اشخاص متذکر شد: استفاده از کرم های ضد آفتاب و پوشیدن کلاه و استفاده از دستکش در برابر نور خورشید لازم بوده و باید اشخاص زخم های  خود به خودی  توجه داشته باشند و در صورت طولانی شدن آن و درمان نیافتن این زخم ها تا حدود یک ماه باید به پزشک مراجعه کنند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.