اشعه درمانی احتمال ابتلا به تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد

پیشنهاد از طریق پیامک

یک فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب با بیان اینکه عوامل ابتلا به تومورهای سرطانی هنوز ناشناخته هستند، گفت: اما در برخی تحقیقات مشخص شده است که احتمال ابتلا به تومورهای سرطانی در افرادی که رادیوتراپی می کنند بالاتر است، اما هنوز هم نمی توان با اطمینان از آن سخن گفت.

دکتر سید ابراهیم کتابچی با بیان اینکه شایع ترین علت مراجعه به جراحان مغز و اعصاب، اصابت ضربه به سر در پی بروز تصادفات بویژه در میان موتورسواران است، اظهار کرد: ضربه به سر می تواند منجر به خونریزی داخل مغزی و بالای پرده مغزی، شکستگی های مهره گردنی، مهره های پشتی و کمر شود، به گونه ای که حرکت اندام ها دچار اشکال شده و بخشی از بدن دچار فلج شود.

وی ادامه داد: فلج اندام ها که در انتظار برخی از مصدومین ناشی از تروماهاست، بسیار ناگوار است و منجر به وابستگی وی می شود و فرد ناچار است به مدت طولانی دارو مصرف کند، ضمن آن که هزینه سنگینی نیز بر دوش خانواده ها تحمیل می شود. بنابراین لازم است دارندگان وسایل نقلیه بویژه موتورسواران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و در رانندگی دقت بیشتری داشته باشند.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب در پاسخ به این پرسش که بازه زمانی مناسب برای رساندن بیمار به مرکز درمانی و نجات جان وی چقدر است، گفت: لازم است بیمار را تا شش ساعت اول پس از ایجاد آسیب به مرکز درمانی برسانند. در کشور ما طی چند سال گذشته این بازه زمانی بیش از شش ساعت بود اما اکنون وضعیت بهبود یافته و در نزدیکی مراکز درمانی در تهران به حداقل زمان ممکن خود رسیده است.

وی افزود: در ضایعات مغزی شدت ضربه که باعث آزردگی سلول های مغزی می شود، بسیار حائز اهمیت است.

کتابچی درباره امکانات و تجهیزات موجود در کشور در حوزه مغز و اعصاب، گفت: امکانات و تجهیزات مورد استفاده در کشور پیشرفته هستند و سایر کشورهای منطقه از این نظر با ما قابل مقایسه نیستند و تمامی امکانات موجود بویژه در مراکز آموزشی فراهم هستند و توسط متخصصان مورد استفاده قرار می گیرند.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب همچنین درباره شیوع تومورهای سرطانی در کشور عنوان کرد: روز به روز علم پیشرفت می کند و بر آگاهی های مردم افزوده می شود، بنابراین میزان مراجعاتشان به پزشک افزایش می یابد، ضمن آنکه وسایل تشخیصی نیز گسترش یافته اند و به همین دلایل نمی توان به یقین گفت که با شیوع تومورهای سرطانی روبرو شدیم. پیش از این بیماران بیشتری جان خود را از دست می دادند یا بسیار دیرهنگام به پزشک مراجعه می کردند.

وی درباره فاکتورهای خطر ابتلا به تومورهای سرطانی توضیح داد: در برخی مطالعات آمده است که ممکن است افرادی که رادیوتراپی می کنند بیشتر در معرض تومورهای سرطانی قرار بگیرند. اما عوامل و فاکتورهای ابتلا هنوز به طور کامل مشخص نیست.

وی سردردهای صبحگاهی، اختلال بینایی، اختلال شنوایی، کاهش حرکات دست و پا و یا هر دو را از جمله شایع ترین نشانه های ابتلا دانست و گفت: افراد در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنند.

گردآوری این مطالب توسط جستجوگر خبری پورتال روز نو roozeno.com

ارسال پیامک به پورتال روز نو


roozeno – روز نو ، پورتال جامع و خبری ایرانیان سراسر جهان » مقالات و تازه های پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.