اصلاح‌طلبان از حسن روحانی حمایت نخواهند کرد/ اولویت با خود هاشمی رفسنجانی است

۱۴ام بهمن ،

گروه سیاسی مشرق — جدی شدن کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و همچنین مطرح شدن نام او به عنوان گزینه طرح وحدت ملی که هاشمی رفسنجانی در عرصه رقابت های سیاسی همواره از آن استفاده می‌کند سببی شده است برای اظهار نظرهای سیاسیون در خصوص کاندیداتوری وی و اینکه آیا اصلاح طلبان حاضر به حمایت از این چهره سیاسی خواهند شد یا نه؟!

این در حالی است که بحث کاندیداتوری شخص هاشمی رفسنجانی نیز علیرغم برخورداری از نزدیک به ۸۰ سال سن آیت‌الله؛ در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح و پیرامون آن گمانه‌هایی انتشار یافته است.

در همین زمینه صادق زیباکلام و تیمور علی عسگری دو چهره اصلاح‌طلبی بودند که در گفت و گو‌هایی جداگانه با شماره اخیر هفته نامه مثلث در این خصوص به اظهار نظر پرداختند.

* روحانی اصلاح‌طلب نیست/هاشمی می‌تواند با اصلاح‌طلبان به توافق برسد
به گزارش ممتازنیوز، زیباکلام در بخش از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه حسن روحانی بسیاری از خصوصیات و ویژگی های هاشمی رفسنجانی را دارد، از عدم استقبال اصلاح طلبان از حسن روحانی می گوید و او را شخصیتی غیراصلاح طلب معرفی می کند.

این چهره سیاسی با اشاره به عدم استقبال اصلاح طلبان از حسن روحانی به عنوان گزینه طرح وحدت ملی، از هاشمی رفسنجانی نام می برد و می گوید: اگر هاشمی خودش وارد میدان انتخابات شود قطعا میان ایشان و رهبران اصلاح طلب توافق صورت می گیرد. در واقع به نظر من فاجعه خواهد بود که آقای هاشمی نامزد شود ولی رهبران اصلاح طلبان پشت ایشان قرار نگیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بهترین گزینه آشتی ملی در حال حاضر ناطق نوری است، می گوید: در خصوص ایشان با یک مشکل بنیادی مواجه هستیم و آن این است که اصولگرایان به هیچ وجه حاضر نیستند ناطق نوری در انتخابات شرکت کند ، البته خود ایشان نیز با هوش سیاسی که دارند متوجه شده اصولگرایان مخالف حضورش در انتخابات می باشند.

* در ادامه بخش هایی از صحبت های صادق زیباکلام را می‌خوانید:

  • اصولگرایان مخالف کاندیداتوری حسن روحانی می باشند، به طوری که این طیف به هیچ عنوان با نامزدی وی موافقت نخواهد کرد. اگر چه رد صلاحیت وی در شورای نگهبان بعید است ولی شکل دیگری که می توان جلوی نامزدی حسن روحانی را گرفته شود این است که از طریق آقای هاشمی بر حسن روحانی فشار وارد شود تا از کاندیداتوری انصراف دهد.
  • بنده معتقدم اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی کنند، اما اگر تصمیم این طیف تغییر کند و خواسته باشند در انتخابات حضور پیدا کنند قطعا روی محمد رضا عارف توافق بیشتری خواهد بود.
  • حسن روحانی هیچ گاه به عنوان یک فرد اصلاح طلب شناخته نشده است، درست است که او به هاشمی نزدیک است ولی این موضوع به این معنا نیست که بدنه جامعه او را به عنوان یک اصلاح طلب بشناسند.
  • حسن روحانی یک چهره واقع بین و واقع گرای اصولگراست و بسیاری از خصوص یات هاشمی رفسنجانی در او جمع است.
  • اگر هاشمی خودش وارد میدان انتخابات شود قطعا میان ایشان و رهبران اصلاح طلب توافق صورت می گیرد. در واقع به نظر من فاجعه خواهد بود که آقای هاشمی نامزد شود ولی رهبران اصلاح طلبان پشت ایشان قرار نگیرند.
  • اصلاح طلبان واقعی در خصوص موضوع شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تا به امروز نتوانستند به یک خردجمعی برسند.
  • من فکر می کنم اگر آقای هاشمی وارد میدان شود، اصولگرایان و حامیان احمدی نژاد نمی توانند ایشان را تخریب کنند.

پیرامون همین موضوع، تیمور علی عسگری چهره دیگری بود که از “احتمال ورود آیت الله هاشمی” به عرصه انتخابات و کاندیداتوری وی به بهانه تحلیل قضایای مربوط به حسن روحانی سخن گفت.

تیمور علی عسگری به عنوان مشاور حسن روحانی معتقد است: کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی هنوز منتفی نشده است و صحبت هایی که ایشان در بین اصحاب رسانه داشت قدری امیدواری برای حضور وی در انتخابات می داد.

* اولویت ما با کاندیداتوری هاشمی است

وی در ادامه به اولویت کاندیداتوری هاشمی اشاره می کند و می گوید: اولویت اول دوستان بسته به ضرورت نظام حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات است، اما حضور حسن روحانی کار را برای هاشمی سهل می کند.

تیمور علی عسگری در ادامه به شباهت دیدگاه حسن روحانی با هاشمی اشاره می کند و می گوید: با توجه به قرابت فکری آقای روحانی با آقای هاشمی، اگر وی ثبت نام کند دیدگاه های آیت الله هاشمی رفسنجانی دربارهٔ استمرار نظام هم از اطمینان بیشتری برخوردار می گردد.

او در ادامه تاکید می کند: سبک مدیریتی آقای روحانی بسیار نزدیک و منطبق بر نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

* بخش هایی از صحبت های تیمور علی عسگری را در ادامه به انتخاب مشرق می‌خوانید:

  • کانیداتوری آقای هاشمی هنوز منتفی نیست. و صحبت هایی که ایشان در بین اصحاب رسانه داشت قدری امیدواری برای حضور وی می داد.
  • اگر آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق ، خاتمی و حسن خمینی نیایند – که موضع شان گویای عدم حضور است – در آن صورت شانس کاندیداتوری حسن روحانی بیشتر می گردد.
  • ورود روحانی به انتخابات از زمانی جدی می گردد که مسافرت استانی و شهرستانی خود را آغاز کند.
  • اولویت اول دوستان بسته به ضرورت نظام حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات است، اما حضور حسن روحانی کار را برای هاشمی سهل می کند.
  • سبک مدیریتی آقای روحانی بسیار نزدیک و منطبق بر نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی است.
  • قطعا افراط گرایان اصولگرا و اصلاح طلب در این دولت فراجناحی جایی ندارند.
  • آقای روحانی در زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی مورد انتقاد اصلاح طلبان تندافراطی بود که آنتن شان از سوی غرب کار می کرد.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.