اصلاح ساختار بانک مرکزی در مجلس کلید خورد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در جلسه دیروز نمایندگان با رئیس کل بانک مرکزی تأکیدات بسیاری بر اصلاح ساختار سیستم بانکی و بانک مرکزی مطرح شد، گفت:هدف از این اقدام مجلس افزایش استقلال بانک مرکزی است.

سید سعید زمانیان در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با جزئیات جلسه عصر دیروز کمیسیون برنامه و بودجه که با حضور سیف رئیس کل بانک مرکزی برگزار شده بود، اظهار داشت: علیرغم برنامه ریزی ها آقای سیف به سبب تداخل برنامه های خود نتوانست در ساعت مقرر در این جلسه حاضر شود که به همین سبب فقط زمان برای بیان مباحث کلی نظام بانکداری کشور بود.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه وضعیت سیستم بانکی و به ویژه ساختار بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت، افزود: نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون اصلاح ساختار نظام بانکی کشور و بانک مرکزی مطرح کردند اما در نهایت این موضوع به سبب گستردگی به سلسله جلسات بعدی اعضاء کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی موکول شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: سیف در رابطه با مشکلات نحوه پرداخت تسهیلات، مطالبات معوق، نحوه مدیریت مالی و پولی کشور، تعامل متقابل بانک ها و بانک مرکزی، مجوزهای صادر شده و بانک های قرض الحسنه توضیحاتی را مطرح کرد که نمایندگان نیز در ادامه تأکیداتی را بر اصلاح سیاست های کلی بانک مرکزی داشتند.

به اعتقاد زمانیان، بانک مرکزی نباید خزانه دولت و زیر مجموعه آن باشد بلکه باید به عنوان یک بخش مستقل سیاست‌های پولی و مالی کشور را تدوین نماید.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه برداشت از حساب‌ بانکها و پرداخت هزینه های دولت از جمله مسکن مهر مصداق عدم استقلال بانک مرکزی است که با برگزاری این جلسات در صدد اصلاح ساختار بانک مرکزی هستیم.

 وی بر ضرورت تغییر ساختار بانک مرکزی تأکید کرد و گفت: امیدوارم در جلسات متعدد نمایندگان مجلس با رئیس کل بانک مرکزی اصلاحات لازم در سیستم بانکی به ویژه بانک مرکزی انجام و ضمن رفع مشکلات این بخش اقدامات کارآمدی انجام گیرد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.