اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی/ مهریه بیش از ۱۱۰ سکه حبس ندارد

۰۹م اسفند ،

طبق ماده ۲۲ این قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد ۱۱۰ سکه باشد، می​توان وی را بازداشت کرد اما بیش از ۱۱۰ سکه امکان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، این روزها اصلاح قانون محکومیت‌های مالی دغدغه کمیسیون حقوقی مجلس شده تا با اصلاح قوانین به  کاهش بعضی پیامد‌های منفی مهریه‌های سنگین بپردازد.

 در نتیجه یکی از موارد تغییر اساسی در ماده ۲ دربارهٔ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی این است که مسائلی نظیر بازداشت کردن بدهکاران مهریه را تغییر دهند.

 در ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی آمده است که هرکس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه نکند دادگاه او را الزام به تادیه کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می کند در غیراین صورت بنا به تقاضای محکوم له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.

 در قبل روال بر این بود تا هر میزان که مهریه قید شده بود، فرد موردنظر را می‌توانستند بازداشت کنند مگر اینکه حکم اعسارش صادر شود، اما با اصلاحیه که در این مورد انجام شده سقف ۱۱۰ سکه برای اجرای محکومیت‌های مالی در نظر گرفته شده است.

 تعیین سقف ۱۱۰سکه برای وجه کیفری مهریه امری است که ابتدا در مجلس هشتم به تصویب رسید با این هدف که اگر بین زوجین اختلافی به وجود آمد و نهایتا منجر به طلب مهریه شد و زوج از مهریه امتناع کرد، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه می‌توان برای بازداشت فرد اقدام کرد.

 اسفنانی در گفتگو باممتازنیوز، جزییات این طرح را تشریح کرد:

 قانون تعیین سقف ۱۱۰ سکه مهریه حقوق زنان را ضایع نمی‌کند

 “محمدعلی اسفنانی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز، با اشاره به قانون تعیین سقف ۱۱۰ سکه مهریه اظهار داشت: این قانون در کمیسیون به تصویب رسیده و منتظر تایید شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه سقف ۱۱۰ سکه به معنای تعیین سقف برای مهریه نیست، گفت: زوجین می‌توانند بر هر مبلغی که توافق داشته باشند برای مهریه سکه تعیین کنند و کسی از مهریه بیش از ۱۱۰ سکه منع نمیشود.

 سخنگوی کمیسیون حقوقی در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان ایرادی که به این لایحه مبنی بر اینکه حقوق زنان با این تعداد نادیده گرفته می‌شود، گفت: به طور کلی همانطور که گفتم نمی‌توان برای مهریه سقفی تعیین کرد اما این لایحه به هیچ عنوان حقوق شهروندی زنان را تضییع نمی‌‏کند و به معنی اینکه هر فرد حداکثر می‏‌تواند تا ۱۱۰سکه را به عنوان مهریه خود انتخاب کند، نیست.

 اسفنانی افزود: طبق ماده ۲۲ این قانون اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد ۱۱۰ سکه باشد، میتوان وی را بازداشت کرد اما بیش از ۱۱۰ سکه امکان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.

 سخنگوی کمیسیون حقوقی با اشاره به افزایش آمار زندانیان دیه و مهریه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه این موضوع را با حضورکارشناسان داخل قوه قضاییه و خارج آن مورد بررسی قرار داد و پس از بررسی‌های گسترده و تحقیقات جامع در این خصوص آئین نامه‌ای برای حل این مشکل از سوی رئیس قوه قضاییه تهیه شد که این بخشنامه در راستای همین قانون بوده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.