اصلاح نظام بانکی باید در دستور کار مجلس قرار گیرد

ایسنا/خراسان رضوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در مجلس باید هم اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهیم و هم موانع کسب و کار را به صورت قانونی از مسیر تولید برداریم.

محمد صفایی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه پشتوانه اقتصادی هر کشوری تولید آن است، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم مشکل تورم را حل کنیم، ارزش پول ملی را حفظ کنیم و مسئله اشتغال را حل کنیم، راهی جز تولید نداریم. متاسفانه در ایران چون دولت‌ها نفت می‌فروشند، به اشتباه تصور می‌کنند درآمدهای نفتی، درآمد دولت است، در حالی که درآمد دولت آن جایی است که خدماتی را ارائه دهد و در قبال آن‌ها مالیات بگیرد. 

وی با بیان اینکه فروش نفت، فروش ثروت ملی است و نباید به عنوان درآمد دولت حساب شود، اضافه کرد: اما در کشور ما دولت‌ها همواره پول حاصل از فروش نفت را جزو درآمدهای خود به حساب آوردند و به همین جهت هیچ گاه به دنبال تولید نرفتند. در کشور ما همواره نفت چند چالش داشته است. یکی اینکه دولت‌ها احساس نکردند باید تولید ثروت کنند، چالش بعدی اینکه چون دولت‌ها حس می‌کردند با فروش نفت دستشان در جیب خودشان است، سیستم دولتی دیگر به مردم پاسخگو نیست و شکاف بین دولت و ملت اتفاق افتاده است. 

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس ادامه داد: راهکار حل این چالش‌ها و همچنین حفظ ارزش پول ملی، کاهش تورم و حل مشکل بیکاری الزاما تنها پرداختن به موضوع تولید است و تا مسئله تولید به عنوان پشتوانه اقتصادی کشور و ثروت ملی حل نشود، چالش‌های ما به قوت خود باقی خواهد ماند. 

وی با بیان اینکه سیستم بانکی باید حامی تولید کشور باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیستم بانکی حامی سوداگری است. در سال ۹۸، از مجموع تمامی درامدهای بانکی کشور، ۶.۵ درصد به سمت بخش کشاورزی، ۱۵ درصد به سمت صنعت و ۷۸.۵ درصد به سمت سوداگری رفته است. این یعنی عدم پشتیبانی از تولید. هم ما در مجلس باید اصلاح سیستم بانکی را در دستور کار خود قرار دهیم تا حمایت لازم از تولید انجام شود و هم دولت باید بانک‌ها را مکلف به توزیع منابعشان در راستای تقویت تولید کند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: همچنین در بحث مانع‌زدایی نیز باید اقداماتی صورت گیرد. به عنوان مثال برای کسب یک مجوز، خصوصا اگر فردی برای اجرای یک پروژه تولیدی بخواهد از اراضی ملی استفاده کند، بعضا سال‌ها زمان می‌برد تا زمینی برای اجرای آن پروژه به او واگذار شود. این‌ها از جمله موانعی است که بر سر راه تولید کشور قرار دارد. 

صفایی مدعی شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه چندانی به تولید انرژی نشده و حتی دست بخش خصوصی نیز در تولید انرژی بسته‌ شده و این بخش نیز انگیزه خود را برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی از دست داده است. 

نماینده مردم گناباد در مجلس گفت: امیدواریم دولت بعدی یک دولت کارامد، چابک و پاسخگو باشد و به مشکلات فعلی تولید در کشور خاتمه دهد و ما هم در مجلس باید هم اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهیم و هم موانع کسب و کار را به صورت قانونی از مسیر تولید برداریم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.