اصلاح و استانداردسازی ۴۰ فونت فارسی توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی

۲۳خردادماه،

اصلاح و استانداردسازی ۴۰ فونت فارسی در راستای افزایش کاربری این فونت‌ها در دستور کار دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی قرار گرفته است و به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، فونت‌های فارسی اغلب در انطباق با استانداردهای ملی و بین‌المللی و همچنین از نظر قواعد زیباشناختی، کاستی‌های بسیاری دارند. از این رو کارگروه خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای، اصلاح و استاندارسازی ۴۰ فونت فارسی را در دستور کار قرار داده است.
 
از مهم‌ترین ویژگی‌ فونت‌های اصلاح شده می‌توان به تنظیم درهم‌رفتگی (kerning) حروف و کاهش حداقل ۱۰ درصدی طول متن اشاره کرد که در کنار افزایش زیبایی متن، کاهش حجم صفحات یک کتاب، کاهش مصرف کاغذ و هزینه را سبب می‌شود.
 
پشتیبانی از نیازهای خاص زبان‌های هم‌خانواده فارسی مانند عربی، پشتو، اردو و کردی نیز از دیگر ویژگی‌ فونت‌های اصلاح شده محسوب می‌شود که با چنین رویکردی شاهد نفوذ فرهنگی در کشورهایی که از این زبان‌ها استفاده می‌کنند، خواهیم بود.
 
تصحیح محل اعراب، امکان درج فونت در فایل‌های PDF، مطابقت با آخرین نسخه استاندارد یونی‌کد، استاندارد ملی ۶۲۱۹، استاندارد‌ Adobe Glyph Naming ، استاندارد Open Type نیز در ۴۰ فونت فارسی انجام شده است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.