اصناف با دسترسی به فناوری بیشترین بهره را می برند

به گزارش ایرنا، ‘محمد صادق مفتح’ معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی که به همراه ‘حکیم جوادی’ معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران شامگاه یکشنبه در گفت وگوی ویژه شبکه دو سیما شرکت کرده بود افزود: ماهیت اصلی تجارت الکترونیک همان مبادلات پول در بستر سایبری است.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی همان انجام کار فرهنگی است، گفت: اعتقاد ما این است که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین مدیران دولتی را افزایش دهیم.

مفتح بیان کرد: ما هفت همایش داشتیم که یکی ازاهداف آن تبیین مشکلات و کمبودها و زیر ساخت هاست و قاعدتا مدیران و سازمان های دولتی مد نظر ما بوده است.

وی ، سهولت و ارزانی کار در دسترس درحوزه تجارت الکترونیک برای فعالین اقتصادی را مفید دانست و افزود: ما باید هماهنگی هایی داشته باشیم که در وزارت علوم و فن اوری این بحث یکی از اولویت های کاری بوده است.

مفتح گفت: زمانی که سخت افزارها فراهم شد و در دسترس مردم قرار گرفت، انان نیز به سرعت استقبال کردند که بهره گیری از آن ابزارها از نظر دانش و ضریب هوشی و استفاده از سایت های مختلف توان مردم را نشان داد.

مفتح با بیان اینکه تجارت الکترونیک یک ابزار است و می تواند مانند هر امکانی که در بستر آن یک اتفاقی بیافتد باشد گفت: شما وقتی اسکله، بندر و راه آهن احداث می کنید برای این است که به عنوان پشتیبان یک هدف دیگر باشد و دولت الکترونیک نیز همین مضمون را دنبال می کند.

وی درپایان خاطرنشان ساخت: ما نمی توانیم قدرت اقتصاد منطقه باشیم مگر انکه هزینه تمام شده کاهش یابد.

حکیم جوادی نیز با اعلام اینکه در برنامه پنجم افزایش پهنای باند بین المللی و باند داخلی و همچنین فیبر نوری به چندین برابر افزایش خواهد یافت، گفت: در برنامه پنجم با یک رویکرد جدید زیرساختاری برای توسعه تجارت الکترونیک را گسترش خواهیم داد و ایجاد مراکز داده های ملی و استانی در بخش دولتی و خصوصی و همچنین ایجاد شبکه هایی همانند شباب و شبکه بازرگانی از جمله این برنامه ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروزه در تجارت الکترونیک بحث مجازی سازی بشدت شکل می گیرد، گفت: خیلی از تاجران در کسب کار خودشان از تجارت الکترونیک استفاده می کنند.

جوادی با اعلام اینکه ۹۵ درصد مردم نیز پرداخت قبوض اب و برق و گاز خود را از طریق الکترونیک انجام داده اند، گفت: این امر می تواند یک پیشرفت بزرگ در زمینه پروژه اموزش الکترونیک به مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه در چشم انداز افق ۱۴۰۴ پیش بینی می کنیم که با رتبه بالاتری در جهان حضور داشته باشیم، افزود: ما در پایان برنامه پنجم باید ایران را ایران الکترونیک کنیم و در برنامه پنج سال بعدی نیز به سمت ‘یو ایران’ که در همه جای ایران قابل دسترسی است پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه مهمترین موضوع در شاخص های جهانی که بدان پرداخته شده است، امنیت در اقتصاد تجارت الکترونیک است، افزود: باید ما بتوانیم ایجاد امنیت کنیم تا اعتماد مردم را بالا ببریم.

جوادی همچنین تاجران را نسبت به مزایای استفاده از تجارت الکترونیک تشویق کرد و افزود: ویژگی ها و فوائدی که می تواند تجارت الکترونیکی داشته باشد موضوع کاهش قیمت و بهره وری بیشتر است.

جوادی در پایان اعلام کرد: فردا ‘روز دوشنبه’ آغاز همایش تولید فناوری و تجارت الکترونیک خواهد بود.

۱۵۳۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۷۳۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.