اصولگرایان در پیچ تاریخی انتخابات!

اکنون با کنار کشیدن معاون اول دولت اصلاحات، نگاهها به اردوگاه اصولگرایان دوخته شده است که نامزدهای اصولگرایان که داعیه اخلاق مداری و خدمت دارند و برای تکلیف وارد گود انتخابات شدند آیا برای پیروزی جریان خود در انتخابات تن به اجماع می‌دهند یا نه؟!

ناظران سیاسی بر این باورند که باید منتظر ماند و دید که آیا اصولگرایان حاضرند به تکلیف خود عمل کنند و در راستای جلوگیری از شکست آراء در میان خود و پیروزی جریان اصولگرایی ائتلاف کنند؟

تا اینجا تنها حداد عادل به قول و تعهد خود عمل کرده و به دلیل عدم مقبولیت از صحنه کنار رفته است. آیا ولایتی و جلیلی هم که در تمامی نظرسنجی ها از مقبولیت پایینی برخوردار هستند حاضرند همچون محمدرضا عارف نشان دهند که تشنه قدرت نیستند و حاضرند برای پیروزی جریان خود انصراف دهند؟

البته برخی از فعالان جریان اصولگرایی اجماع و یا عدم اجماع را یک آزمون برای کاندیداهای این جریان می‌دانند، آزمونی که محک اخلاق و تعهد این افراد خواهد بود.

اجماع اصولگرایان، واجب تر از نان شب
برخی اصولگرایان معتقدند امروز اجماع میان اصولگرایان بسیار مهم است چنانکه احمد توکلی با تاکید بر اینکه اصولگرایان وحدت نکنند در معرض اتهام قدرت طلبی قرار خواهند گرفت، می گوید: توقع این است که اصولگرایان روش حضور خود در صحنه انتخابات را اصلاح کنند و با وحدت خود پیروزی اصولگرایان در انتخابات ۹۲  را رقم زنند.

وی در توصیه ای به کاندیداهای اصولگرای انتخابات گفت: در شرایط انتخابات دو قطبی اصولگرایان و اصلاح طلبان، اگر نامزدهای اصولگرا به وحدت برسند و فردی را از میان خود که مورد توجه و عنایت بیشتری است، برگزینند قطعا به پیروزی خواهند رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر اصولگرایان دست به وحدت بزنند موجب پیروزی آنها خواهد شد و از تغییرات جدی در دولت آینده جلوگیری می کند. همچنین دولت آینده با ثبات و همراه با عقلانیت پیش خواهد رفت و فرصت همکاری بین دولت و مجلس هم فراهم خواهد شد.

همچنین غلامعلی حداد عادل نیز که با انصراف از کاندیداتوری به قول خود عمل کرد پیش از این گفته بود: انعطاف لازمه اصلی حضور در انتخابات ریاست جمهوری است و اگر آرایش صحنه انتخابات تغییر کند، قطعاً اصولگرایان هم باید متناسب با این تغییر تصمیم منطقی بگیرند.

حدادعادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ائتلاف احتمالی اصلاح طلبان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری آیا اصولگراها هم به اجماع خواهند رسید، گفته بود: عالم سیاست عالم تصمیم گیری منطبق با واقعیت است و قطعا هر مرد سیاسی که انعطاف نداشته باشد مثل درختی که نتواند خودش را در مقابل باد خم کند، شکست می خورد.

حدادعادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظرسنجی ها در اجماع اصولگرایان نقش خواهد داشت، خاطرنشان کرده بود: یکی از واقعیت های عرصه انتخابات نظرسنجی هاست و در اجماع نقش خواهد داشت.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز با هشدار به نامزدهای اصولگرا می نویسد: دشمنان حالا که در پراکنده کردن مردم از رویکرد به اصولگرایی ناموفق بوده‌اند، در پی آنند که این منظور را با تعدد و چندگانه کردن ورودیه‌های اصولگرایی دنبال کنند؟! توضیح آن که هر یک از چند نامزد اصولگرا یکی از ورودیه‌ها باشد! در این حالت، باز هم رویکرد مردم به اصولگرایی است ولی از چند ورودیه متفاوت که اگرچه با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند- اختلاف در سلیقه‌ها و نه اصول- ولی در هر‌صورت، چند کانال متفاوت تلقی می‌شوند.

وی ادامه می دهد: حالا، اگر این چند شاخه‌ متفاوت در جریان رقابت به مقابله با یکدیگر هم بپردازند- که متاسفانه بعضا اینگونه است- احتمال وارد آمدن خدشه بر پیکره اصولگرایی، یعنی همان خواست دشمن، دور از انتظار نخواهد بود! از این روی باید نتیجه گرفت که پراکندگی نامزدهای اصولگرا در حالی که این پراکندگی می‌تواند با صرفنظر کردن از سلیقه‌های متفاوت، یکپارچه شود، شرط عقل نیست.

سخنگوی جبهه پایداری: اصلاح طلبان بیشتر از سه میلیون رای ندارند!
اما امیرحسین قاضی زاده سخنگوی جبهه پایداری که تشکل متبوع وی از سعید جلیلی حمایت می کند در گفتگو با فرارو با تحلیلی غیر واقعگرایانه می گوید: «اجماع اصلاح طلبان خیلی تاثیر جدی در نتیجه انتخابات ایجاد نمی کند و مجموع آرای آنها به ده درصد هم نمی رسد.»

وی تلاش دارد تا توجیه‌ای برای ماندن نامزد مورد حمایت خود در انتخابات بیاورد، ادامه می دهد: «به نظر می رسد اجماع آنها تنها به این دلیل صورت گرفته که در وزن کشی، آرای خیلی کمی نیاورند تا بعد باعث شود مرگ سیاسی جدی آنها شود. یعنی روی یک نفر اجماع کردند تا بگویند رای اصلاح طلبان این است و اگر قرار بود قبلا یک میلیون رای بیاورند حالا با این شرایط تا سه میلیون رای بیاورند.»

این نماینده مجلس می گوید: «با توجه به نظرسنجی های موجود حتما انتخابات به مرحله دوم خواهد رفت؛ مگر اینکه در این چند روز باقی مانده اتفاقاتی بیفتد. چرا که بالاترین نظرسنجی ها اکنون حداکثر بیست درصد است.»

قاضی زاده با بیان اینکه به نظر می رسد در دور دوم رقابت میان اصولگرایان خواهد بود گفت: «به اعتقاد من ائتلاف آقای عارف و روحانی تاثیری بر نتیجه انتخابات نخواهد داشت و اگر هم آقای روحانی بخواهد به مرحله دوم برود با فاصله بسیار اندک و در حد چند هزار رای با نفر بعدی به مرحله دوم می رود که البته آن را هم بعید می دانم.»

سخنگوی جبهه پایداری درباره امکان ائتلاف میان اصولگرایان گفت: «بالاخره افرادی که احساس می کنند وظیفه خود را انجام دادند و اکنون خیلی در رقابت جایگاهی ندارند اگر کنار روند بهتر است؛ چون انتخاب مردم قوی تر می شود. اما فارغ از محاسبات سیاسی اگر هر گفتمانی یک نماینده داشته باشد کافی است.»

وی ادامه داد: «اکنون سه جریان فکری در صحنه انتخابات حضور دارند و اگر هر کدام از اینها یک نماینده داشته باشند کافی است و لازم نیست دو سه نماینده داشته باشند.»

وی افزود: «برخی دوستان اعلام می کنند مستقل هستند و کمی از حرف های این طرف و کمی از حرف های آن طرف می زنند که اینها را نمی شود راضی کرد؛ گو اینکه حرف جدیدی ارائه نمی کنند و ترکیبی از حرف ها را بیان می کنند. اما به نظر می رسد از سه جریان فکری که در انتخابات حضور دارند از هر کدام یک نماینده حضور داشته باشد انتخاب مردم دقیق تر می شود.»

قاضی زاده در پاسخ به این سوال که اگر آقای روحانی به مرحله دوم برود آیا شرایط برای اصولگرایان در مرحله دوم سخت نخواهد شد؟، گفت: «خیر؛ با توجه به نظرسنجی هایی که بعد از جریان فتنه انجام گرفته در هر صورت کل ظرفیت جریان اصلاحات به بیست درصد آراء هم نمی رسد.»

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که آیا آقای جلیلی تا انتها در صحنه باقی خواهند ماند؟، گفت: «من نمی دانم؛ این سوال را باید از خود ایشان پرسید. اما به نظر می رسد که ایشان تا انتها در صحنه باقی خواهند ماند.»

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری: بحث اجماع میان اصولگرایان منتفی است
همچنین احمد کریمی اصفهانی عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری که از علی اکبر ولایتی حمایت می کند نیز در گفتگو با فرارو سعی می کند اینطور نشان دهد که اجماع میان اصولگرایان دیگر شدنی نیست و می گوید: «آنچه ما خبر داریم دیگر اتفاقی در میان اصولگرایان در جهت رسیدن به ائتلاف روی نمی دهد و تا حدود زیادی بحث کاهش نامزدها در جریان اصولگرا منتفی است.»

این فعال سیاسی اصولگرا در عین حال درباره اجماع میان اصلاح طلبان اذعان می کند: «طبیعی است که با انصراف آقای عارف آرای ایشان در سبد آقای روحانی ریخته خواهد شد و درصد آرای ایشان بالا خواهد رفت. لذا طبیعی است که اصولگرایان باید روی این موضوع خوب فکر کنند.»

وی ادامه می دهد: «اکنون احتمال اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود قطعی است. اما احتمال اینکه دو نامزد راه یافته به مرحله دوم اصولگرا باشند یا یکی اصولگرا و دیگری مستقل یا اصلاح طلب باشد مشخص نیست و با توجه به بهم ریختن معادلات لازم است روی این موضوع فکر شود.»

نوشته اصولگرایان در پیچ تاریخی انتخابات! اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.