اضافه وزن در مردان خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا به نقل از گاردین، بر اساس بررسی یک پژوهش جدید، خطر ابتلا به سرطان پروستات کشنده در مردانی که دارای اضافه وزن و یا چاقی هستند، بیشتر است.

سازمان جهانی تحقیقات سرطان (WCRF) می‌گوید که شواهد فزاینده‌ای مرتبط با اضافه وزن و سرطان پیشرفته پروستات در دست دارد. آنها تخمین می‌زنند ۱۰ درصد از بیماران بریتانیایی مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات از نوعی که منجر به مرگ می‌شود، هستند اما می‌توانند با ماندن در وزن سالم از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. اضافه وزن و چاقی با سرطان‌های مختلفی مرتبط بوده است. کیت آلن، مدیر اجرایی علوم و امور عمومی در WCRF  می‌گوید: «‌با تحلیل متون علمی مربوطه در سراسر جهان نتیجه می‌گیریم که این نهمین عامل است. ما هنوز هم مشکل بزرگ اضافه وزن و چاقی را داریم.»

 

یک جراح با کمک ربات، توموربرداری پروستات انجام می‌دهد

این یافته‌ها از Fund’s Continuous Update Project و یا به اختصار CUP،  برنامه‌ای است که نتایج تحقیقات علمی جهانی را درباره شیوه زندگی که منجر به سرطان می شود، مورد بررسی قرار می‌دهد. این سازمان  با همکاری کالج سلطنتی لندن، ۱۰۴ مقاله پژوهشی که در آنها ۸٫۹ میلیون مرد و بیش از ۱۹۱ هزار مورد سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفته‌ را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

اگرچه ارتباطی محکم میان چاقی و سرطان پروستات وجود داشته، اما این بررسی نشان داده که شواهد موجود در مورد آثار سودمند یا مضر بعضی از غذاهای خاص بر سرطان پروستات کمتر از آن است که پیش از این تصور می‌شد. رابطه میان  رژیم غذایی شامل میزان زیادی از کلسیم با افزایش خطر سرطان پروستات که پیش از این «قوی » پنداشته می‌شد، در این بررسی به «محدود» تنزل پیدا کرد. شواهد مربوط به اثر حفاظتی غذاهای حاوی لیکوپن مانند گوجه از «قوی» به «هیچ‌گونه نتیجه‌گیری ممکن نیست» تنزل پیدا کرد. WCRF  می‌گوید هنوز هم شواهدی کمی وجود دارد که رژیم حاوی لبنیات بالا ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

بسیاری از موارد سرطان پروستات کشنده نیستند و یا به قدری کند پیشرفت می‌کنند که مشکلی در طول زندگی انسان ایجاد نمی‌کند. اما بعضی بسیار تهاجمی هستند و منجر به مرگ می‌شوند. دکتر جاناتان ریز پزشک عمومی و رئیس مراقبت های اورولوژی می گوید:« با این‌همه جار و جنجال‌هایی که در مورد مزایای  بررسی و غربالگری سرطان پروستات به راه افتاده است، این بسیار حیاتی است و برای ما اهمیت و تقدم دارد که بفهمیم که کدام بیمار بیشتر در معرض خطر پیشرفت این بیماری قرار دارد و بنابراین بیشتر احتمال دارد که از تست PSA  بهره بگیریم.»

وی در ادامه  می‌افزاید: «یافته‌های این بررسی پیامدهای مهمی دارند: یافته ها مردم را به داشتن یک سبک زندگی سالم و کنترل وزن تشویق می‌کند، از نظر پیشگیری سرطان، این یافته‌ها، ما را نسبت به چاقی و اضافه وزن به عنوان عامل خطر ابتلا به سرطان آگاه می‌کند؛ آنها ما را نسبت به  تحقیقاتی که ممکن است کمکی باشد به کاهش اثرات این بیماری که سالانه تنها در بریتانیا بیش از ۱۰ هزار مرد را می کشد، آگاه می‌کند.»

منبع: گاردین
ترجمه: هانا حیدری

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.