اطلاعات مهم دربارهٔ فریزکردن مواد غذایی

۱۶م دیماه ،

ممتازنیوز: از آنجایی که گوشت چرخ شده، آلودگی تا همه اعماق گوشت وارد می شود و سریع فاسد می شود، باید سریع تر بسته بندی و فریز شود.

به گزارش وب دا، کارشناس مواد آشامیدنی و  بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر گفت: با توچه به اینکه دمای فریز بالاتر از یخچال است، گوشت و مرغ را می توان تا دو هفته در یخچال و بیش از یک سال در فریزر نگهداری کرد.

رضا مورکیان با بیان اینکه نحوه نگهداری هرکدام از مواد غذایی پخته و آماده مصرف مانند نان و سایر مواد غذایی شرایط خاصی دارد، ادامه داد: مواد غذایی پخته که بیش از نیاز به مصرف است و باید نگهداری شوند، بایستی بلافاصله بعد از سرد شدن و  قبل از اینکه آلودگی ثانویه به آن منتقل شود و ارزش غذایی آن پایین بیاید در بسته های  مناسب بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری شود.

وی با اشاره به این که دمای فریزر باید به حدی باشد که هرچه سریع تر ماده غذایی را منجمد کند توصیه کرد: از آنجایی که گوشت چرخ شده، آلودگی تا همه اعماق گوشت وارد می شود و سریع فاسد می شود، باید سریع تر بسته بندی و فریز شود.

این کارشناس در خصوص نحوه بسته بندی موادغذایی گفت: قطر بسته بندی موادغذایی باید کم باشد تا مواد غذایی سریع تر منجمد شود و کریستال های یخ ریزتر تشکیل شود چراکه هرچه یخ های ریزتری در مواد غذایی ایجاد شود، سلول های ماده غذایی را کمتر از بین می برد و از دست دادن مواد مغذی را کاهش خواهد داد.

مورکیان تصریح کرد: زمانی که قطر بسته بندی کم باشد، زمان در آمدن از حالت انجماد نیز کمتر خواهد بود و در مورد گوشت این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که گوشت سریع تر از حالت انجماد خارج می شود و کمتر آسیب می بیند.

وی افزود: اگر بسته بندی در ظروف بزرگ انجام شود، مدت زمانی که دمای انجماد به مرکز ظرف رسیده و منجمد شود زیاد است و روی ماده غذایی زودتر یخ می زند و مرکز آن دیرتر منجمد می شود و احتمال آلودگی آن نیز بیشتر است و برعکس زمانی که ماده غذایی گرم می شود نیز روی ماده غذایی زودتر باز شده و آلودگی هم زودتر روی آن قرار می گیرد.

این کارشناس  با اشاره به اینکه بسته بندی مواد غذایی پخته و خام مناسب با میزان آن باشد، ادامه داد: مواد غذایی پخته را بیش از یک یا دو ماه در فریزر نگهداری نشود و چنانچه بیش از این مدت در فریزر نگهداری شود، فاسد نمی شود ولیکن ارزش غذایی آن کاهش می یابد.

وی گفت: انجماد سبب از بین رفتن آلودگی میکروبی ماده غذایی نمی شود به عبارتی؛ انجماد فریزر، آلودگی غذا را از بین نمی برد، بلکه آلودگی آن را متوقف می کند.

کارشناس مواد آشامیدنی و  بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان خاطرنشان کرد: در فریزرهای خانگی که دمای پایین تری دارد، گوشت را نمی توان بیش از یک یا دو ماه نگهداری کرد و در فریزرهای بزرگ، می توان گوشت را در مدت بیشتر نگهداری کرد.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.