اظهارات تند اردوغان علیه آمریکا و سوریه

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
هرچند رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در هفته‌های گذشته اظهارات مختلفی علیه دولت بشار اسد داشته‌ است اما حرف‌های تازه او آنقدر تند و احساساتی بود که بسیاری از کارشناسان را هم متعجب کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه که خیلی وقت است دیگر تلاش دولتش برای تغییر رژیم در سوریه را مخفی نمی‌کند در تازه‌ترین اظهارات خود، در جمع مقام‌های حزب عدالت و توسعه اعلام کرد: نماز خواندن من در مسجد امویان دمشق و زیارت قبر صلاح الدین ایوبی در سوریه، نزدیک است.

اردوغان که به‌خاطر سیاست‌های دولتش درباره سوریه از سوی احزاب مخالف این کشور تحت انتقادهای شدید قرار دارد با اشاره به این مسئله گفت: احزاب مخالف ترکیه به‌زودی از این رفتار خود خجالت خواهند کشید. چون من و اعضای حزب(عدالت و توسعه) به دمشق سفر خواهیم کرد تا با برادرانمان ملاقات کنیم و بر سر قبر صلاح‌الدین ایوبی فاتحه بخوانیم.

روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه هم گزارش داده است که نخست‌وزیر ترکیه در سخنان دیگری در نشست «بهار عربی و صلح خاورمیانه؛ از چشم‌انداز مسلمانان و مسیحیان» درگیری‌های سوریه را به حادثه کربلا تشبیه کرده است. اردوغان در این نشست مدعی شد: آنچه در سوریه در حال رخ دادن است همان حادثه‌ای است که هزار و ۳۳۲سال پیش در کربلا اتفاق افتاد!

اردوغان که خیلی وقت است قصد سوار‌شدن بر موج اسلامگرایی در منطقه و معرفی خود به‌عنوان یک رهبر تأثیر‌گذار را دارد همچنین با غیرقابل فراموش‌خواندن حادثه کربلا درگیری میان نیروهای نظامی سوریه و شورشیان مسلح را به این واقعه تاریخی مرتبط کرد و گفت: همه ما باید از این حادثه درس بگیریم. نخست‌وزیر ترکیه که این روزها برای صحبت کردن علیه دولت سوریه بسیار فعال شده است، هفته گذشته هم دولت سوریه را به‌خاطر دفاع از سوریه دربرابر شورشیان مسلح این کشور «دولتی تروریست» خوانده بود. درحالی‌که گزارش‌های موثقی از آموزش و تجهیز شورشیان مسلح سوریه از سوی ترکیه و استفاده از منطقه مرزی این کشور علیه دولت بشار اسد وجود دارد به‌نظر می‌رسد دولت ترکیه برای دخالت نظامی در این کشور لحظه‌شماری می‌کند.

رجب طیب اردوغان درحالی‌که طی ماه‌های گذشته با مقام‌های آمریکا علیه سوریه همراهی گسترده‌ای داشته است در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از دولت باراک اوباما به‌خاطر حمله نکردن به سوریه انتقاد و اعلام کرد که عدم‌دخالت آشکار نظامی در سوریه از سوی آمریکا احتمالا به‌خاطر ملاحظات انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور است.

فرماندهی شورشیان از سوی افسران ترکیه

اظهارات تند اردوغان علیه دولت بشار اسد در حالی صورت گرفته است که گزارش‌ها از بر عهده‌گرفتن فرماندهی دو گروه از شورشیان مسلح سوریه از سوی افسران ترکیه خبر می‌دهد. پایگاه اینترنتی دبکا که از آن به‌عنوان سایتی نزدیک به موساد نام برده می‌شود در گزارشی اعلام کرده است که شورشیان در دو شهر ادلب و حلب دستوراتی را از دفاتر مرکزی در شهر غازی انتب در جنوب شرقی ترکیه دریافت می‌کنند. براساس این گزارش تیپ آزادی شمال در شهر ادلب و تیپ توحید که در منطقه الباب در شمال شرقی حلب در حال جنگ با ارتش سوریه هستند هم‌اکنون تحت کنترل و فرماندهی نظامیان ترکیه قرار دارند.

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

با نگرانی مقام‌های ترکیه از گسترش فعالیت پ‌ک‌ک به‌دنبال ناآرامی‌ها در سوریه، هواپیماهای این کشور شمال عراق را بمباران کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بمباران هوایی مناطقی در استان اربیل اوایل بامداد روز گذشته برای هدف قرار دادن اعضای پ‌ک‌ک شروع شد. مقام‌های دولتی زخمی‌شدن حداقل سه غیرنظامی را در این حمله تأیید کرده‌اند اما هنوز گزارش دقیقی از میزان تلفات این حمله منتشر نشده است. مقام‌های دولت ترکیه به‌شدت نگران هستند که ناآرامی‌ها در ترکیه باعث قدرت‌گرفتن کردها در منطقه و تلاش آنها برای تشکیل کشوری مستقل شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.