اظهارات تند مالکی درباره ترکیه

 نخست وزیر عراق سیاست ترکیه در قبال سوریه را بسیار خطرناک و وقیحانه دانست و گفت که چیزی آنکارا را تهدید نمی‌کند تا ناتو بخواهد برای دفاع از آن وارد عمل شود.
«نوری مالکی» نخست وزیر عراق که در راس یک هیئت بلندپایه دولتی به روسیه سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «اینترفکس» به سئوالات مختلف در خصوص دورنمای روابط بغداد- مسکو  و روند اوضاع در خاورمیانه، بخصوص در سوریه پاسخ داد.

وی در خصوص محور اصلی مذاکرات خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ما به بررسی روابط دوجانبه پرداختیم و در این خصوص کاملا هم عقیده بودیم که باید به سطح روابط خوب بین روسیه و عراق که ریشه‌ای تاریخی و محکم دارد، بازگردیم. محور اصلی مذاکرات هم بر توسعه همکاری‌ها و تقویت روابط سیاسی بین دو کشور قرار داشت، چرا که روابط اقتصادی بین دو کشور همچنان حفظ شده است. ما تمایل داریم که شرکت‌های روسی بطور فعال در طرح‌های انرژی و نفتی عراق مشارکت داشته باشند. ما می‌خواهیم تا طرح‌های مشترک متوقف شده، هر چه سریعتر از سر گرفته شوند.

نخست وزیر عراق درباره از سرگیری همکاری‌های نظامی-فنی بین دو کشور تاکید کرد: مسلما عراق همواره از سلاح‌های ساخت اتحاد جماهیر شوروی و روسیه استفاده کرده است و متخصصانی فعال در این زمینه دارد، به همین دلیل علاقه مند است تا بار دیگر در کنار همکاری با سایر کشورها از روسیه هم سلاح و تجهیزات نظامی خریداری کند. البته همکاری‌های نظامی تنها هدف سفر ما به مسکو نبود و ما خواستار تقویت همه جانبه روابط با روسیه هستیم.

مالکی در رابطه با مواضع مسکو و بغداد در مورد اوضاع سوریه یادآور شد: مواضع ما و روسیه در این خصوص بسیار نزدیک است. ما معتقدیم که تنها راه حل بحران کنونی در سوریه، راه مسالمت آمیز است، چرا که دخالت نظامی و توسل به زور تنها منجر به وخامت بیشتر اوضاع شده و مناقشه را به سطح منطقه خواهد کشاند. ما از کشورهایی که خواستار حل و فصل نظامی بحران در سوریه  و همچنین خواهان سرنگونی رژیم سیاسی حاکم بر این کشور هستند، حمایت نمی‌کنیم.

وی افزود: عراق خود قربانی دخالت خارجی در امور داخلی این کشور بوده و به همین دلیل کاملا با تکرار چنین مسئله‌ای در سایر کشورها مخالف است. به عقیده ما این تنها ملت سوریه است که حق دارد مشکلات خود را به طور مستقل و بدون دخالت از خارج حل و فصل کند. ما مخالف ارسال سلاح و یا تامین مالی هر یک از طرفین مناقشه در سوریه هستیم و در این خصوص کاملا بی طرف موضع گیری کرده‌ایم و از هیچ‌یک از طرفین مناقشه حمایت نمی‌کنیم و معتقدیم که دخالت نظامی در امور سوریه عواقب مخربی نه تنها برای سوریه، بلکه برای کل منطقه خواهد داشت.

مالکی درباره تیرگی روابط سوریه و ترکیه گفت: ما معتقدیم که سیاست ترکیه اشتباه است. ترکیه با سیاستی که در خصوص امنیت منطقه در پیش گرفته، بسیار خطرناک عمل می‌کند. جامعه بین الملل باید ترکیه را متوقف کند، چرا که این کشور به گونه‌ای عمل می‌کند، گویا آنها بجای مردم سوریه مسئول حل مشکلات در این کشور هستند. به همین دلیل جامعه بین الملل باید وارد عمل شده و ترکیه را متوقف کند. مقامات آنکارا تلاش می‌کنند تا پای ناتو را در مسئله سوریه باز کنند و این مسئله بسیار خطرناک است و خدا نکند آنچه ‌که در لیبی رخ داد، در سوریه هم تکرار شود.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: به عقیده ما اگر ناتو به بهانه دفاع از ترکیه در امور داخلی سوریه دخالت کند، این مسئله منجر به جنگی جدی در خاورمیانه خواهد شد. ما اصرار داریم که مشکلات سوریه باید توسط مردم آن و از طریق صلح آمیز حل شود و بعد از آن خود ملت سوریه تصمیم بگیرند که آیا مایلند رژیم سیاسی کشور را عوض کنند یا نه. در آن صورت این موضوع برای سوریه و منطقه خطری نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود هواپیماهای سوری، ترکیه را بمباران می‌کنند، یک مبالغه است.

مالکی در ادامه گفت که این موضوع نباید بزرگنمایی شود زیرا این اقدام به جنگ و جلب موافقت ناتو برای حمایت از ترکیه که چیزی آن را تهدید نمی‌کند، منجر خواهد شد.

نخست‌وزیر عراق در ادامه از سیاست‌های ترکیه در قبال سوریه انتقاد کرد و آن را نادرست دانست و گفت که آنکارا با این سیاست‌ها امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد. ترکیه با وقاحت رفتار می‌کند و تلاش دارد تا مسئولیت حل مشکلات در سوریه را به جای مردمش بر گردن بگیرد.

مالکی همچنین این خبر را تکذیب کرد که ایران از طریق خاک عراق به سوریه سلاح ارسال می‌کند.

وی تاکید کرد: چنین مسئله‌ای اصلا صحت ندارد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که خاک عراق برای حل تسلیحات نظامی به یکی از کشورهای همسایه ما استفاده شود. ما محموله‌های همه هواپیماها را جستجو کرده و هرگز در آنها سلاحی پیدا نکردیم. این مطالب تنها یک بازی سیاسی برای وخیم کردن اوضاع پیرامون سوریه است، برای اینکه دولت سوریه در حال حاضر اصلا نیازی به سلاح نداشته  و به اندازه کافی سلاح در اختیار دارد. البته ما بطور واضح هم به مقامات تهران و هم دمشق اعلام کرده‌ایم که هرگز اجازه ترانزیت سلاح از خاک عراق را نخواهیم داد.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.