اظهارات روحانی دربارهٔ همکاری ایران و اتحادیه اروپا

ایران > دولت– ممتازنیوز:
رییس‌جمهور کشورمان در دیدارِ با معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک، روابط دو کشور را تاریخی و مثبت ارزیابی کرد و گفت: بلژیک باید نقش بیشتری در توسعه مناسبات ایران با اتحادیه اروپا ایفا کند.

به گزارش ایسنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مرکزی برای صلح و ثبات در منطقه است، تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپایی می‌توانند در خصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی همکاری کنند.

رییس‌جمهور افزود: تحریم‌ها و بخصوص تحریم‌های یک‌جانبه، نقض حقوق بشر و بر ضد منافع مردم است.

روحانی با اشاره به اینکه ایران پیشنهاد دهنده خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است، تأکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران شفاف و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ما در پی آن هستیم که در توافق نهایی، تمام حقوق اصلی ملت ما حفظ شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مصمم به دستیابی به توافق جامع و نهایی هستیم، گفت: امیدواریم طرف مقابل نیز به گونه‌ای عمل کند که نخستین قدم اعتماد بین ایران و غرب پدید آید.

رییس جمهور با بیان اینکه اروپا و منطقه ما از تروریسم و افراطی‌گری رنج می‌برد، گفت: تصویب طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مقابله با افراطی‌گری و خشونت، زمینه‌ها برای مبارزه با این مشکلات را فراهم می‌کند و ما حاضریم در زمینه مبارزه با تروریسم و خشونت با اتحادیه اروپایی تعامل کنیم.

روحانی دربارهٔ تحولات سوریه نیز گفت: ما آمادگی داریم در زمینه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه با کشورهای اروپایی همکاری کنیم.

«دیدیه ریندرز»، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور، گفت: سابقه روابط ایران و بلژیک به قرن ۱۹ برمی‌گردد و بروکسل مایل است این روابط توسعه یابد.

وزیر امور خارجه بلژیک با اعلام اینکه یک هیأت اقتصادی از بروکسل به زودی به تهران می‌آید، گفت: خوشحالم که روابط با اروپا در حال شکل گرفتن است.

ریندرز گفت: امیدواریم با دستیابی به توافق جامع رشد اقتصادی ایران توسعه یابد و روابط عادی اقتصادی میان ایران و اروپا ایجاد شود.

وزیر امورخارجه بلژیک گفت: ما علاقمندیم ایران در نشست ژنو۲ دربارهٔ سوریه حضور داشته باشد زیرا هیچ راه‌حلی غیر از راه‌حل سیاسی نمی‌تواند در سوریه موفق باشد.

وزیر خارجه بلژیک ضمن ستایش از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در قبال پناهجویان افغان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر، اقدامات اخیر دولت ایران در حمایت از آزادی بیان و آزادی مطبوعات را مثبت خواند و گفت: ایران و بلژیک در زمینه پیشگیری و مبارزه با قاچاق مواد مخدر با هم همکاری وسیعی داشته‌اند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.