اظهارات مسوولان نیروی انتظامی در مورد سینما،تداوم مشکل اکران فیلم و تاکیدبرتوجه به عرصه صنایع دستی کشور

**حوزه معارف

– برگزاری بیست و نهمین مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور نمایندگان ۶۵ کشور از ۲۸ خرداد تا دوم تیرماه در سالن همایش های بین المللی برج میلاد تهران از مهمترین اخبار حوزه معارف در هفته گذشته بود.

حجت الاسلام و المسلمین ‘علی محمدی’ نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در این رابطه اعلام کرد: در این دوره از مسابقات ۴۷ حافظ و ۵۸ قاری در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم با یکدیگر به رقابت می پردازند.

وی ادامه داد: از ایران نیز برترین های مسابقات کشوری در رشته حفظ و قرائت قرآن کریم به ترتیب به نام های ‘حسین معتمدی’ از اصفهان و ‘قاسم مقدمی’ از خوزستان حضور می یابند.

– ‘محمد بیستونی’ رییس اتحادیه موسسات قرآنی تفسیر جوان نیز در هفته گذشته از راه اندازی مرکز توسعه صادرات محصولات قرآنی این موسسه برای نخستین بار در کشور خبر داد.

وی اظهار داشت: مرکز توسعه صادرات محصولات قرآنی با توجه به فقدان مرکزیتی برای سازمان دهی، هماهنگی، ترجمه و نشر آثار قرآنی به تازگی در اتحادیه موسسات قرآنی تفسیر جوان راه اندازی شده است.

وی افزود: این مرکز بر اساس قراردادی که با ناشران متبحر لبنانی منعقد شده است آثار کاربردی، میان رشته ای و موضوعی قرآن کریم را مورد حمایت، ترجمه، چاپ و نشر در سطح جهان بویژه کشورهای عربی و اسلامی قرار می دهد.

– اعلام خبر تدوین دایره المعارف موعود آخرالزمان پس از ۱۰ سال تحقیق و پژوهش توسط ‘اسماعیل شفیعی سروستانی’‌مدیر مسوول موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) از دیگر رویدادهای مهم حوزه معارف در هفته گذشته بود.

وی همچنین اظهار داشت: حدود ۱۰ سال از انجام مراحل پژوهش، تحقیق و تدوین دایره المعارف موعود آخرالزمان به همت موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) می گذرد و این مجموعه در سه بخش ارایه شده است.

– برگزاری طرح تلاوت نور در ۲۹ هزار مسجد سراسر کشور به همت ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در تابستان امسال، افزایش ۵۴ درصدی متقاضیان شرکت در آزمون مدرک تخصصی حفظ قرآن و انتصاب ‘شهریار پرهیزکار’ به سمت رییس جدید شورای اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، آغاز ثبت نام در طرح اعطای مدرک کارشناسی به حفاظ، از دیگر وقایع مهم حوزه معارف در هفته گذشته به شمار می رود.

– حجت الاسلام و المسلمین ‘حمید آقایی’ معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز پس از برگزاری مراسم اعتکاف از معرفی ۵۰ مسجد نمونه در برگزاری مراسم اعتکاف خبر داد.

وی گفت: فرم های ارزیابی که در قالب فرم های نظرسنجی در ایام اعتکاف در اختیار معتکفین قرار گرفت باید توسط مسوولان مسجد به دفتر نظارت و ارزیابی مرکز ارسال شود و پس از بررسی های صورت گرفته در دهه آخر ماه شعبان به ۵۰ امام جماعت برتر کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا می شود.

– روز شنبه – ۲۰ خرداد – مصادف با چهل و دومین سالروز شهادت آیت الله ‘سید محمدرضا سعیدی’ بود و حجت الاسلام ‘سید حسن سعیدی’ فرزند این شهید مبارز به همین مناسبت با نقل خاطراتی از پدر خود گفت: شهید سعیدی در وصیت نامه خود نوشته بود که اگر کسی می خواهد برایم مجلس فاتحه و ختم بگیرد، به او بگویید که این زحمت را به خود ندهد و به جای آن یک مساله شرعی یاد بگیرد و عمل کند.

– نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی نیز روز چهارشنبه برگزارشد.

در این همایش مجازی که به منظور سالم سازی فضای مجازی با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام ‘سید مهدی خاموشی’ رییس سازمان تبلیغات اسلامی و ‘علیرضا طالب پور’ مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان سخنرانی کردند.

**ادبیات

-راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی’ انقلاب اسلامی’ در حوزه هنری به منظور از انحصار خارج ساختن اطلاعات این جریان برای استفاده بهتر محققان و پژوهشگران ،انتصاب علی داوودی به عنوان مدیر جدید دفتر شعر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری ، ارائه برنامه استراتژیک سازمان اسناد وکتابخانه ملی در نشست خبری رییس این سازمان از مهمترین اخبار حوزه ادبیات در هفته گذشته بود.

در هفته گذشته فراخوان بیست و یکمین دوره جایزه کتاب فصل اعلام و از همه محققان، مولفان، مترجمان و مصححان برای حضور در این جایزه دعوت شد.

انتشار فراخوان شرکت در هفتمین جشنواره سراسری طنز مکتوب که روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه امسال برگزار می شود از جمله اخبار مهم ادبی در هفته گذشته بود.

هفتمین جشنواره سراسری طنز مکتوب را دفتر طنز حوزه هنری در بخش های شعر ،نثر ، مقاله، داستان کوتاه ، نمایشنامه و کوتاه نوشت و در دو موضوع آزاد و ویژه (تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی) برگزار می کند.

برگزاری جشنواره موسم گل ( ویژه شعر دانش آموزی ) در سطح کشوربرای نخستین بار ، اعلام پایان خرداد ماه به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار به نخستین کنگره شعر آیینی ، تقدیر از دست اندرکاران بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام فروش ۱۵۰ میلیارد تومانی کتاب در نمایشگاه از سوی بهمن دری از دیگر رویدادهای مهم حوزه ادبیات در هفته گذشته بود.

**آموزش عالی

– کارگروه ویژه تحول علوم انسانی روز پنج شنبه با ریاست ‘غلامعلی حداد عادل’ و حضور ‘حسین نادری منش’ معاون آموزشی وزارت علوم و شماری از روسای دانشگاه ها و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد.

درحال حاضر تحول و به روز رسانی ۱۵ رشته دانشگاهی در اولویت کارگروه تحول علوم انسانی است که این تغییرات در پنج محور مبانی، محتوا، استاد، دانشجو و پایان نامه دنبال می شود.

جلسه هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز چهارشنبه شب با حضور تمام اعضا در محل دفتر حجت الاسلام و المسلمین ‘سیدحسن خمینی’ تشکیل شد.

تشکیل کمیسیون دائمی هئیت امناء، افزایش حقوق کارکنان و اعضای هئیت علمی دانشگاه تا ۱۵ درصد، بررسی ترکیب و شرح وظایف هیئت امناهای استانی، انتخاب معاون اداری مالی دانشگاه آزاد به عنوان خزانه دار هیات امنای مرکزی از جمله مصوبات این نشست بود.

-اعلام نتایج آزمون مرحله اول هفدهمین المپیاد متمرکز علمی دانشجویی کشور در سایت سنجش، صدور مجوز ایجاد ۱۰۰ رشته جدید دکتری در دانشگاه ها توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و آغاز به کار سومین مرکز برگزاری آزمون زبان آیلتس ( IELTS) با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور با نام موسسه آموزش عالی آزاد عصر دین و دانش از دیگر اخبار حوزه آموزش عالی در هفته گذشته بود.

– خبر تجمیع آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور نیز در هفته گذشته از سوی مشاورعالی سازمان سنجش اعلام شد.

-ثبت نام آزمون کاردانی به کارشناسی سال از روز سه شنبه، ۳۰ خردادماه تا سه شنبه، ششم تیرماه از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش صورت می گیرد.

– در هفته گذشته مراسم تودیع سرهنگ ‘حسین نصیر زاده’ فرمانده بسیج کارکنان وزارت علوم و دانشگاهها و معارفه ‘سیدجواد ساداتی نژاد’ مسئول جدید بسیج اساتید و کارکنان ستادی این وزارتخانه برگزار شد و ایران و پاکستان برای ارتقای ھمکاری ھای دوجانبه در بخش آموزش عالی یادداشت تفاھم امضا کردند.

** رادیو و تلویزیون

– بازگشت ‘مهدی باقربیگی’ بازیگر سریال ‘قصه های مجید’ به عرصه بازیگری و حضور در یک فیلم تلویزیونی،آغاز ساخت سری جدید مجموعه تلویزیونی ستایش از اواسط شهریور ماه به کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی سعید مطلبی، آغاز تصویربرداری بخش پایانی مجموعه تاریخی ‘کلاه پهلوی’، فقطی شدن سریال ‘ راستش را بگو’ برای پخش از شبکه یک سیما در ایام ماه رمضان، مشخص شدن تهیه کننده برنامه سینمایی ‘هفت’ و ۲۴ ساعته شدن شبکه تلویزیونی آموزش به دستور رییس سازمان صدا و سیما از دیگر رویدادهای مهم تلویزیونی در یک هفته گذشته بود.

– معاونت صدا نیز این هفته اعلام کرد که قصد دارد تا با هدف آگاهی بخشی، ایجاد شادابی و نشاط برای نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها رادیویی شبکه رادیویی فصلی با عنوان ‘رادیو تابستانه’ راه اندازی کند؛ این شبکه رادیویی علاوه بر قرار گرفت روی موج اف ام، پخش اینترنتی تصویری نیز خواهد داشت.

– انتصاب ‘بهروز رضوی نژاد’ به عنوان دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا و ۲۴ ساعته شدن رادیو سلامت از تابستان امسال از دیگر اخبار مهم حوزه رادیو بود.

– در هفته ای که گذشت، برنامه ورزشی ۹۰ با حضور ‘عادل فردوسی پور’ در دو نشست تخصصی به بوته نقد گذاشته شد تا این برنامه پرمخاطب از نظر کارشناسان رسانه و فوتبال مورد ارزیابی قرار گیرد.

– منتفی شدن برنامه ‘ماه عسل’ برای ماه رمضان شبکه سه سیما و بلاتکلیفی تهیه کننده برنامه ‘شب های روشن’ برای ساخت ویژه برنامه ای برای این ماه مبارک از دیگر گمانه زنی هایی بود که در رسانه ها منتشر شد.

– همچنین اخباری درباره انتخاب ربانی دبیر سابق جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای به عنوان تهیه کننده برنامه هفت منتشر شد که این خبر تایید یا تکذیب نشد اما به نظر می رسد ربانی که تجربه چندانی در عرصه رسانه ای سینما نداشته و بیشتر در عرصه سینمای کوتاه همکاری کرده به عنوان تهیه کننده این برنامه انتخاب شده باشد.

** میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

– آغاز این هفته با تجلیل از ۳۱ هنرمند برتر حوزه صنایع دستی کشور و بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در تهران همزمان بود؛ در این روز از تابلوی معرق – منبت ‘بین الحرمین’ که در ابعاد ۵ در ۳ متر و با استفاده از ۹۵ هزار قطعه چوب از ۱۱۰ درخت ساخته شده است، رونمایی شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این هفته قراردادی را با بانک توسعه صادرات ایران منعقد کرد تا از این پس بانک یاد شده عاملیت وجوه اداره شده این سازمان را بر عهده گیرد و برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری و صنایع دستی و حفاظت از میراث فرهنگی تسهیلات پرداخت کند.

– حضور ایران در اجلاس سازمان جهانی جهانگردی، برگزاری سومین نشست کمیته هماهنگی گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در تهران و رونمایی از تصنیف های موسیقی دوره قاجار از دیگر اخبار مهمی بود که در رسانه ها منعکس شد.

– دومین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی نیز در این هفته به کار خود پایان داد و آمارها نشان می داد که یک میلیون نفر از آن بازدید کردند و در مجموع سه میلیارد تومان از آن خرید کردند.

**سینما

– یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سینمای ایران در هفته گذشته رخ داد عدم اجازه حوزه هنری برای اکران فیلم سینمایی پس کوچه های شمرون در سالن های این سازمان بود. این اقدام با واکنش شورای صنفی نمایش فیلم روبرو شد تا جایی که حبیب کاوش به ایرنا اعلام کرد که در صورت تداوم این روند تصمیماتی برای عدم اکران آثار سینمایی در سالن های سینمایی حوزه هنری گرفته خواهد شد.

همچنین اکران فیلم سینمایی خوابم میاد نیز با حاشیه آغاز شد و به سینما آزادی اجازه اکران این اثر از سوی شورای صنفی نمایش فیلم داده نشد تا ماجراهای لجبازی در اکران فیلم های سینمایی ادامه داشته باشد.

– سردار بهمن کارگر معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز در اظهارات تندی از سینما انتقاد کرد و از تصمیمات جدید این نیرو برای کنترل وضعیت حجاب در جشنواره ها خبر داد.

نیروی انتظامی همچنین در حاشیه کنسرت مازیار فلاحی در برج میلاد اقدام به دستگیری برخی از حاضران به دلیل بدحجابی کرد و در این میان دو بازیگردستگیر شدند.

این اقدامات با واکنش محمدرضا عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر نخستین جشنواره فیلم فجر روبه رو شد.

وی در نشست مطبوعاتی این جشنواره به شدت از این اتفاقات انتقاد کرده و تاکید کرد که نیروی انتظامی بهتر است به امور بر زمین مانده اهتمام داشته باشد. عباسیان یادآور شد که همانگونه که نیروی انتظامی سینمای فاسد نمی خواهد سینما نیز پلیس فاسد نمی خواهد.

عباسیان همچنین فیلم یک خانواده محترم را بدترین فیلم ضد ایرانی دانست که تاکنون در جشنواره های مختلف دیده است.

در این هفته همچنین حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و امیر اسفندیاری مدیر بخش بین الملل این بنیاد عملکرد خود در جشنواره فیلم کن را تشریح کرده و تاکید کردند که برای تفریح به این جشنواره نرفته بوده و هریک از مدیران حاضر در این جشنواره برنامه مشخصی را دنبال کرده است.

– برگزاری جلسه شورای عالی سینما با حضور رییس جمهوری نیز از دیگر اتفاقات مهم هفته گذشته در عرصه هنر هفتم بود. در این جلسه درباره امور رفاهی اهالی سینما همچون بیمه و مسکن تصمیمات مهمی اتخاذ شد. همچنین مصوباتی در این جلسه برای حل مسائل مالیاتی سینماگران تصویب شد.

مهمترین تصمیم اتخاذ شده در جلسه اخیر شورای عالی سینما تصمیم گیری برای تشکیل تشکل صنوف سینمایی بود و احمد نجفی به ایرنا گفت که مقرر شده هیاتی ۷ نفره اساسنامه این تشکل را آماده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.

**تئاتر

-همزمان با آغاز اجرای نمایش فاخر ‘سیاست خواجه’ به کارگردانی سید عظیم موسوی، بر اساس زندگی ‘خواجه نصیرالدین طوسی’ از فلاسفه و دانشمندان بزرگ و تاثیرگذار تاریخ کشورمان در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر، قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی ضمن تاکید بر این مساله که تئاتر آموزنده‌ترین زبان برای انتقال تفکرات معنوی به نسل‌های مختلف است گفت: در کنار موضوعات متعدد نمایشی که هنرمندان به آن می پردازند، در راه تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی می‌بایست به شخصیت های ماندگار، مشاهیر تاثیرگذار و چهره های فرهنگی جریان ساز در طول تاریخ بیشتر توجه شود.

– برگزاری بیست و یکمین نشست اعضای ‘یونیما’ (اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی) در کشور چین از دیگر اتفاقات هفته ای که گذشت به شمار می رود که در آن حمیدرضا اردلان، مدیر ‘یونیما’ی ایران با ارائه طرحی به نام ‘توسعه استراتژیک’ تئاتر و کمک به کشورهای فاقد تمکن مالی برای توسعه هنر تئاتر توانست علاوه بر تصویب این طرح در این نشست جهانی، گامی بزرگ بریا مطرح کردن هنر نتمایش عروسکی ایران در جهان بردارد، چرا که مدیریت این بخش تازه نفس و مهم ‘توسعه استراتژیک تئاتر’ در جهان نیز به عهده وی به عنوان یکی از اعضای خانواده هنر نمایشی ایران سپرده شد.

-افتتاح نخستین مرکز آموزش حرفه ای تئاترعروسکی برای ناشنوایان در کشور با حضور دختر زنده یاد جبار باغچه بان از دیگر اتفاقات مهمی بود که طی هفته گذشته با تلاش هنرمندان ناشنوا و دفتر تئاتر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای شفق به وقوع پیوست.

به ضرورت شناخته شدن احداث سالن های جدید نمایشی ازطرف کمسیون معماری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری و تلاش برای گسترش تالارهای اقماری تماشاخانه سنگلج و تاسی موزه تئاتر تهران از دیگر اتفاقت تاثیرگذار بر روند هنرنمایش در کشور بود.

همچنین انتشار فراخوان های سومین جشنواره تئاتر ‘صاحبدلان’ و هفتمین جشنواره بین المللی ‘تئاتر خیابانی ایران’، انتخاب ۳۵ متن نمایشی در جاسلت شوری حمایت از تولید آثار تئاتر در مرکز هنرهای نمایشی جهت تولید حرفه ای و اجرای عمومی گسترده، بهبود وضعیت سلامت مصطفی عبداللهی از بازیگران و کارگردانان شناخته شئه تئاتر کشور که مدتی به دلیل شدت گرفتن عارضه سرطان در بیمارستان بستری شده بود و سر آخر آنکه مجید بهرامی بازیگر تئاتر که سال گذشته به دلیل مبتلا شدن به بیماری سرطان با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طول درمان به آلمان اعزام شده بود با بازی در نمایش ‘عجایب المخلوقات’ به کارگردانی رضا ثروتی بار دیگر به صحنه بازگشت؛ از دیگر اتفاقت هنر نمایش در هفته ای بود که به انتها رسد.

فراهنگ**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۴۱۹۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.