اظهارات وزیر ارشاد درباره خانه سینما،لاله،حوزه هنری

اظهارات وزیر ارشاد درباره خانه سینما،لاله،حوزه هنری

جام جم آنلاین: وزیر ارشاد درباره دیدار هیات مدیره خانه سینما و جمعی از سینماگران با رئیس‌جمهور، پروژه لاله، اداره کتاب، توقیف نشر چشمه و نحوه اکران فیلم‌ها در حوزه هنری اظهار نظر کرد.

سیدمحمد حسینی در نشست خبری که امروز یکشنبه (۲۶ شهریور ماه) برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره دیدار سینماگران با رئیس‌جمهور درباره تعطیلی خانه سینما، تاکید کرد: همچنان که گفتم من در آن جلسه حضور نداشته‌ام و پس از آن هم مسائل مطرح شده را پیگیری نکردم، تنها می‌دانم در این جلسه نقطه نظرات سینماگران مطرح شده و طبیعتا هم آقای رئیس‌جمهور و هم ما بر استفاده از نظرات همه گروه‌ها و افراد تاکید داریم.

وی در ادامه درباره بحث فعالیت دوباره خانه سینما یادآور شد: تاکید ما بر این بوده که هر تشکلی که می‌خواهد شکل بگیرد، باید هم در ابتدای راه و هم در ادامه مسیرش بر اساس قانون، ضوابط و اساسنامه‌ها فعالیت کند، ما در کل با افراد مشکلی نداریم و سخن‌مان تنها این است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود رئیس‌جمهور در حل مشکل خانه سینما تاکید داشته‌اند اظهار کرد: آنچه در جلسات مختلف شورای عالی سینما مورد بحث قرار گرفته، این است که اگر تشکیلاتی به هر عنوانی بخواهد شکل بگیرد حتی‌المقدور باید سعی شود از پتانسیل و نظرات همه افراد و گروه‌ها در آن استفاده شود، این موضوع جزو تاکیدات آقای احمدی‌نژاد هم هست.

وی خاطرنشان کرد: این‌که اختلافات باید هر چه کمتر شود کاملا مشخص است مخصوصا در شرایطی که غرب سعی می‌کنند باورهای ما را هدف قرار دهند و هر از چند گاهی نمونه‌هایی از آنها را مشاهده می‌کنیم. طبیعتا در این شرایط ما هم باید با تمام توانمان و همگرایی بیشتر در جهت مقابله با این جریان‌ها گام برداریم. ضمن آنکه گاهی «عدو شود سبب خیر».

حسینی که در حاشیه نشست خبری در وزارت ارشاد سخن می‌‌گفت، در پاسخ به سوال دیگری درباره تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و حوزه هنری بر سر اکران فیلم‌ها عنوان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم قرار شد حوزه هنری فیلم‌هایی که با اکران آنها مشکلاتی دارند را به ما اعلام کنند. آنها می‌بایست نتایج بررسی‌شان از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر به نمایش درآمده‌اند را به صورت یکجا و فیلم‌های دیگر را در مقاطع مختلف به وزارت ارشاد اعلام کنند.

وی در عین حال گفت: تاکنون لیستی که به وزارت ارشاد اعلام شده است مبنی بر اکران نکردن فیلم‌ها از طرف حوزه هنری، تعداد قابل توجهی نیست و معتقدم مشکلات بسیار کمتر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره خرید فیلم‌های سینمایی توسط سازمان سینمایی و دلیل این امر هم خاطرنشان کرد: گاهی فیلم‌هایی که در مجموع خوب و مناسب هستند به اصلاحاتی نیاز دارند که تهیه‌کننده اثر حاضر به انجام آنها نیست. به همین دلیل ما گاها صلاح می‌بنیم که برخی فیلم‌ها خریداری شده، اصلاحات آن انجام شود و سپس برای اکران آماده شوند که البته تعداد این فیلم‌ها کم است. فکر می‌کنیم این کار راهکاری برای این‌که فیلم‌ها مورد استفاده بیشتر مردم قرار گیرد.

در خصوص پروژه لاله

سیدمحمد حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت ساخت فیلم سینمایی «لاله» با توجه به مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: گاهی برخی نظرات مطرح می‌شود و افراد این نظرات را به جمع‌بندی کل تعمیم می‌دهند. اکنون یکی از نمایندگان مجلس سوالی را درباره این پروژه مطرح کرده که با حضور در کمیسیون فرهنگی به آن پاسخ می‌دهیم اما نباید سوال یا نظری به کل تعمیم داده شود.

وی افزود: درباره پروژه «لاله» نظرات مختلفی وجود داشته است. دوستان سینمایی برخلاف روال مرسوم فیلمنامه را برای مشاهده به اعضای کمیسیون فرهنگی داده‌اند که این کار در گذشته انجام نمی‌شد. ما از این دقت و نظارت استقبال می‌کنیم اما نباید مانع فعالیت‌ها شود. چرا که بین مراجع تقننی و اجرایی تفکیک‌هایی وجود دارد.

سیدمحمد حسینی در پایان سخنانش درباره پروژه «لاله» تصریح کرد: در این موضوع دلایل متعددی وجود دارد که اجرای این پروژه بهتر است چرا که در جامعه جهانی پرسش‌ها و ابهاماتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود، البته این به معنی عدول ما از ارزش‌ها نیست.

اداره کتاب باید تقویت شود

وزیر ارشاد درباره وضعیت اداره کتاب پس از رفتن بهمن دری از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: اداره کتاب باید تقویت شود و برای این امر کارشناسان بیش‌تری را در خدمت می‌گیرد.

وی درباره وضعیت اداره کتاب پس از تغییر معاون فرهنگی‌اش اظهار کرد: تمام هم و غم ما در این است که هم موازین شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط نشر رعایت شود و هم در کار سرعت داشته باشیم.

او ادامه داد: به همین دلیل فکر می‌کنم اداره کتاب باید تقویت شود و کارشناسان بیش‌تری را در خدمت بگیرد تا سرعت کاری بیش‌تری داشته باشد و بتوانیم از این طریق رضایت بیش‌تری را از نویسندگان جلب کنیم. البته در روش‌ها و شیوه‌ها هم همیشه به بازنگری نیاز داریم.

درباره‌ نشر چشمه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشایی نشر چشمه گفت: از ابتدا فضاسازی‌هایی در این زمینه وجود داشته است.

حسینی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که گفته می‌شود فشارهایی به وزارت ارشاد وارد شده تا نشر چشمه مجددا آغاز به کار کند،‌ بیان کرد: از ابتدا در این زمینه فضاسازی‌هایی وجود داشته است. همیشه وقتی بخواهید ضوابط اجرایی را رعایت کنید، با مسائل این‌چنینی روبه‌رو خواهید شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.