اظهارنظر رئیس میراث درباره خشکسالی کشور/ گاف میراث فرهنگی

میراث فرهنگی در ۷ روز؛ اظهارنظر رئیس میراث درباره خشکسالی کشور/ گاف میراث فرهنگی

اظهارنظر رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره تاثیر استکبار جهانی بر خشکسالی جنوب کشور، گاف میراث فرهنگی در ثبت خانه سیمین دانشور، درگذشت مشهورترین سوزن دوز کشور از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

 گزارش خبرنگار مهر، بیش از یک هفته از انتشار خبر حفاریهای غیرمجاز از سر صبر و حوصله در محوطه شهر پیشه وران شوش نگذشته بود که در روز نخست این هفته حفاری دیگری در تپه جعفرآباد این محوطه نیز انجام شد.

در چند روز اخیر حفاری غیرمجاز دیگری در محوطه جعفرآباد به عنوان یکی از مهمترین استقرارگاههای دشت شوشان در هزار پنجم قبل از میلاد مسیح و دیگر آثار مجاور آن انجام شد.

در مقبره یکی از سادات مهم منطقه به نام سید تفاخ که در بر روی تپه های جعفر آباد قرار دارد گودال عمیقی حفر شده و سنگ قبر سید را نیز از جا درآورده و به کناری انداخته اند شاید به این دلیل که گنجی بیابند!

مشهورترین سوزن دوز ایران درگذشت

در همین روز مهتاب نوروزی، مشهورترین سوزن دوز ایران در سن ۷۸ سالگی درگذشت. مهتاب نوروزی از ۱۵ سالگی و همان موقع که این هنر را از مادرش یاد گرفت، کار کرد و به دیگران هم یاد داد آنقدر که همه دخترهای سیستان و بلوچستان و آنهایی که سوزن دوزی بلد هستند می دانند مهتاب نوروزی در روستای قاسم‌آباد، در هفت کیلومتری بمپور از توابع سیستان و بلوچستان زندگی می کرد.

گاف میراث فرهنگی در ثبت خانه سیمین در فهرست میراث ملی!

فردای همان روز مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درحالی از هماهنگ نبودن ورثه سیمین دانشور برای ثبت خانه وی در فهرست میراث ملی خبر می داد که این خانه در سال ۸۳ با شماره ۱۱۴۶۶ در این فهرست ثبت شده است!

راه اندازی تورهای گردشگری استانی ویژه ماه رمضان

عصر یکشنبه نشست هم اندیشی تورآوران ایران در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد ومنوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اعلام اینکه دفاتر خدمات مسافرتی می توانند از ظرفیت ماه رمضان برای برگزاری تورهای گردشگری استانی به عنوان تورهای رمضان استفاده کنند، گفت: هماهنگ کرده ایم که مراکز تاریخی و دیدنی استانها تا بعد از افطار فعالیت خود را ادامه دهند.

وی اظهار داشت: روز شنبه سامانه صدور مجوز بند “ب” در موزه ملی ایران با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی رونمایی می شود. از طریق این سامانه به بخش خصوصی و استانها برای صدور مجوز، تفویض اختیار داده می شود.

بودجه توسعه گردشگری نباید صرف حقوق کارمندان میراث فرهنگی شود

در همین مراسم، رئیس جامعه تورگردانان ایران با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی سهمی از محل عوارض خروج از کشور دارد که باید آن را برای توسعه گردشگری هزینه کند، گفت: سازمان میراث فرهنگی این اعتبار را نگرفته است که با آن حقوق کارمندان خود را پرداخت کند و ما در بخش گردشگری با کمبود زیرساخت مواجه باشیم.

میراث فرهنگی نتوانست مرمت خانه ای را تمام کند، درش را گل گرفت!

درب خانه منسوب به سرهنگ ایرج که لوکیشن فیلم “مهمان مامان” نیز بود و مرمتش از مدتها پیش ناقص مانده، توسط معتادان محله پامنار دزدیده شد، به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دستور داد درب این خانه را گل بگیرند به این ترتیب اکنون درب خانه ای که سازمان میراث فرهنگی مرمت آن را ناقص رها کرده است گل گرفته شد تا تصمیم گیریهای بعد!

مشکوک بودن رئیس سازمان میراث فرهنگی به خشکسالی جنوب کشور

روز دوشنبه مراسم معارفه رئیس سازمان هواشناسی به عنوان معاونت هواشناسی ستاد تسهیلات سفرهای کشور برگزار شد و رئیس سازمان میراث فرهنگی در اظهار نظری درباره خشکسالی اخیر مناطق جنوبی کشور با بیان اینکه به خشکسالی جنوب کشور مشکوک هستم، گفت: احساس می کنم استعمار و استکبار جهانی با تکنولوژیهای خود در شرایط اقلیمی ایران تاثیر می گذارند. بنابراین سازمان هواشناسی با ظرفیت های علمی خود می تواند ریشه این موضوع را پیدا کند.

وی گفت: در موضوع گرد و غبار در دنیا استعمارگران با برخورد ناجوانمردانه مانع از مهار آن در کشورهای مبدا می شود و جنگ نرم در این وادی بسیار مشهود است. استکبار جهانی برای کم بهره بردن از ظرفیتهای نیمه جنوبی کشور در موضوع بارش و عدم استفاده از موارد طبیعی دخالت می کند. برای صهیونیستها این موضوع قابل قبول نیست که ایران با اتکا به مبانی دینی خود این چنین سر بلند کند و بر عرصه و تولید علم پیشتاز باشد و عملیات شوم دشمن را خنثی کند. امیدواریم در این بخش شاهد اخبار خوبی باشیم.

۱۶ میلیون نفر در دو هفته اول تیر ماه به مسافرت رفتند

روز دوشنبه، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: در ۱۵ روز نخست تیر ماه امسال ۱۶ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۸۷۱ نفر مسافرت کرده اند که براساس استانداردهای مورد تایید سازمان جهانی جهانگردی می توان گفت که این تعداد ۵۷ میلیون سفر در طول دو هفته ایتدایی تیر ماه داشته اند.

گردشگری ایران خوشمزه نیست

در همین روز گزارشی منتشر شد که در آن نشان می داد اگر بدست آوردن و سرو بسیاری از غذاهای ایرانی در رستورانهای تهران مشکل است، بدست آوردن غذاهای محلی در رستورانهای سایر شهرهای ایران غیرممکن است!

تنها کافی است منوی یکی از رستورانهای مهم هر شهر گردشگری و یا تمامی هتلهای کشور مورد بررسی قرار گیرد آن وقت است که تنها می توان ۱۰ تا ۱۲ نوع تنوع غذایی در آنها مشاهده کرد این درحالی است که ایران به عنوان دارنده متفاوت ترین اقلیم های کشور، از تنوع غذایی زیادی برخوردار است ولی در صنعت گردشگری از این ظرفیت استفاده ای نمی شود.

بررسی دوباره ثبت ملی برج میلاد

پس از آنکه ثبت ملی برج میلاد در فهرست میراث ملی در سازمان میراث فرهنگی با مشکل مواجه شده بود، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: پرونده ثبتی برج میلاد پس از پایان عملیات ساخت و سازهای اطرافش در آینده نزدیک دوباره در شورای ثبت میراث ملی بررسی می شود.

بسته بندی صنایع دستی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است

روز چهارشنبه، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: با وجود اینکه مطالعات خوبی در حوزه بسته بندی صنایع دستی انجام شده اما هنوز این محصول به تولید انبوه نرسیده است.

محمدحسن صالحی‌مرام با بیان اینکه در حوزه بسته بندی صنایع دستی ضعف داریم گفت: یکی از دلایلی که در حوزه صادرات صنایع دستی ضعف داریم نبود بسته بندی مناسب برای هنر فاخر ایرانی است.


خبرگزاری مهر RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.