اظهارنظر مرکز پژوهش‌ها در مورد تبصره‌ها و جداول لایحه بودجه

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر خود را در مورد تبصره‌ها و جداول لایحه بودجه سال کل کشور اعلام کرد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز با بیان این مطلب که در بررسی احکام ماده واحده لایحه بودجه باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرند، افزود:
۱- با توجه به اینکه طبق تعریف ماده (۱) قانون محاسبات عمومی کشور، بودجه، سندی حاوی برنامه مالی دولت است. جنس آن با جنس سایر لوایح که درصدد قانونگذاری جدید یا اصلاح قوانین موجودند متفاوت است و بنابراین باید توجه داشت که احکام لایحه قوانین و مقررات موجود را اصلاح نکرده و قانونگذاری جدیدی را هم سبب نشوند.

۲- برخی از احکام لایحه بودجه تکرار احکام موجود در قوانین عادی و همچنین تکرار احکام قوانین برنامه اند. این بندها قابل حذف یا اصلاح خواهند بود.

۳- در تفسیر مطابق با ماده (۱) قانون محاسبات عمومی کشور از بودجه احکامی که درصدد قانونگذاری جدید یا اصلاح قوانین موجودند غیربودجه‌ای محسوب می‌شوند و بنابراین جایی در قانون بودجه ندارند.

۴- در برخی از احکام ماده واحده، منابع و مصارفی پیش‌بینی شده که در ردیف‌ها و به تبع آن در سقف ماده واحده نمود ندارند بنابراین این گونه احکام یا باید حذف یا ردیف‌های مرتبط با آنها در جداول مشخص شوند.

۵- بعضی از احکام ماده واحده بر منابع و مصارف تاثیرگذارند در صورتی که برخی دیگر از احکام انضباط مالی بودجه را تامین می‌کنند و بر منابع و مصارف بودجه تاثیرگذار نیستند. این دو گروه از احکام، هر دو غیربودجه‌ای به شمار می‌آیند، اما به این دلیل که ماهیتا با یکدیگر متفاوتند، در جدول ارائه شده از یکدیگر تفکیک شده‌اند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.