اظهار تاسف آمریکا، فرانسه و انگلیس از تاکید احکام صادر شده علیه فعالان سیاسی بحرین

۱۹م دیماه ،

بعد از آنکه دادگاه تجدید نظر در بحرین حکم‌های صادره علیه ۱۳ تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضددولتی در سال ۲۰۱۱ را تایید کرد، آمریکا، انگلیس و فرانسه نسبت به این تصمیم اظهار تاسف کرده و پایبندی بحرین به تعهدات بین‌المللی‌اش را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، الیستر برت، مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه انگلیس اظهار کرد: زمانی که دادگاه تجدید نظر بحرین حکم صادره علیه ۱۳ فعال سیاسی را تایید کرده است، شوکه شدم.

وی در ادامه افزود: گزارش‌های کمیته مستقل تحقیقات حاکی از آن است که با بعضی از این اشخاص در زمان حبس موقت بدرفتاری شده و با درخواست‌های آنها مبنی بر مشورت حقوقی مخالفت شده و آنها مجبور به بیان اعترافاتی شدند که محاکمه آنها بنا بر این اعترافات صورت گرفته است.

وی از دولت بحرین خواست به تعهدات خود در حیطه حقوق بشر و تضمین آزادی‌های اساسی مردم عمل کند.

در همین راستا، آمریکا نیز نسبت به این حکم دادگاه تجدید نظر بحرین اظهار تاسف کرد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: ما چندین مرتبه چه آشکارا و چه پنهان و در سطوح عالی نسبت به این رخدادها اظهار نگرانی و دولت بحرین را به تعهدات بین‌المللی‌اش تشویق کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: ناظرانی از سفارت آمریکا در منامه در جلسه محاکمه این اشخاص حضور داشتند.

وی در ادامه افزود: ما از دولت بحرین می‌خواهیم تا همانطور که متعهد شده بود، در خصوص تمام گزارش‌ها مبنی بر شکنجه این اشخاص تحقیق و بررسی کند و عاملان این اقدامات خشونت آمیز را محاکمه کند.

فرانسه نیز نسبت به حکم دادگاه تجدید نظر بحرین در روز قبل مبنی بر تایید حکم حبس ۱۳ مخالف سیاسی اظهار تاسف کرده و مسئولان بحرینی را به اتخاذ تدابیری با هدف برقراری آرامش در کشور فراخواند.

فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اظهار کرد: ما نسبت به حکم دادگاه تجدید نظر بحرین تاسف می‌خوریم چرا که ما امیدوار بودیم که این دادگاه در حکمی که صادر می‌کند، اعتدال داشته باشد و این حکم بتواند فضای آشتی میان تمام طرفین را ایجاد کند.

در قبل این ۱۳ تن به توطئه چینی علیه نظام متهم شده و از حدود دو سال قبل بازداشت شدند، هفت تن از این مخالفان به حبس ابد و شش تن دیگر به حبس از پنج تا ۱۵ سال محکوم شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه افزود: ما بر پایبندی خود به آزادی بیان و حق مردم در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز تاکید می‌کنیم و از مسئولان بحرینی می‌خواهیم تا تدابیری را اتخاذ کنند که سبب برقراری آرامش شود.

وی از رویکرد بحرین در استفاده از خشونت‌های افراطی در سرکوب ناآرامی‌ها که با هدف “ترساندن” معترضان صورت گرفته، انتقاد کرد.

کمیته مستقل تحقیقات نیز از شکنجه عمدی علیه بازداشت‌شدگان انتقاد کرده و اعلام داشت که مسئولان برای توقف این اقدامات ناشایست مداخله‌ای نکردند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.