اعتبارات تربیت بدنی، ورزش و جوانان در لایحه بودجه ۹۲

۳۰اردیبهشت،

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد:
 
۱ـ با وجود تشکیل وزارت ورزش و جوانان، در فصل تربیت بدنی، کلمه جوانان به این فصل اضافه نشده و اعتبارات برنامه جوانان در ذیل فصل فرهنگ و هنر، رسانه‌های جمعی و گردشگری تأمین می‌شود.
 
۲ـ از نکات قابل توجه در لایحه بودجه سال افزایش درآمدهای وزارت ورزش و امور جوانان است که چون بخش عمده‌ای از آن به فروش ساختمان و تأسیسات اختصاص دارد (و اعتبارش از ۱۰۰۰ میلیون ریال سال قبل به ۲۰۱,۰۰۰ افزایش یافته است)، تحقق آن قابل تأمل است.
 
۳ـ در لایحه بودجه سال ، بخشی از اعتبارات مربوط به برنامه ورزش و سلامت آموزش و پرورش در قالب یک ردیف مستقل با عنوان «سازمان آموزش و پرورش استانی» پیشنهاد شده که برای اولین سال این پیشنهاد صورت گرفته و قسمتی از اعتبارات مربوط در ذیل آن مشخص شده است، ضمنا برنامه ورزش و سلامت وزارت مذکور با کاهش مواجه است که با در نظر داشتن اهمیت ورزش دانش‌آموزان از حیث سلامت، یادگیری و در نهایت زمینه‌سازی ورزش قهرمانی کشور به مصلحت نیست.
 
۴ـ کاهش اعتبارات هزینه‌ای فعالیت‌های ورزشی دانشجویان نیز در لایحه صورت گرفته است، این نیز با عدم فعالیت‌های ورزشی آنها همراه خواهد بود و به مصلحت نیست، چراکه بخشی از توسعه فعالیت‌های ورزش همگانی و قهرمانی مورد تأکید برنامه پنجم توسعه (ماده (۱۱۳) مرتبط با دانشجویان و کارگران و نیز دانش‌آموزان نیز می‌شود.
 
۵ـ برای تمام دستگاه‌های مرتبط با امور جوانان موضوع ماده (۴۱) قانون برنامه پنجم توسعه برنامه ساماندهی امور جوانان تعیین نشده است.
 
۶ـ برای ورزش قهرمانی کارگران اعتبار منظور نشده است، این در حالی است که کارگران در بسیاری از رشته‌های ورزشی فعالیت دارند و در مسابقات رسمی بین‌المللی شرکت می‌کنند که این نیز مغایر ماده (۱۳) قانون برنامه پنجم توسعه است.
 
۷ـ در ماده (۱۴) قانون برنامه پنجم توسعه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است زمین‌های با کاربری ورزشی مورد نیاز وزارت ورزش و امور جوانان را به این وزارت واگذار کند و وزارت مذکور زمین‌های اختصاص یافته را به قیمت منطقه‌ای به بخش خصوصی واگذارد، برای این مورد ردیف درآمدی در ذیل درآمدهای وزارت ورزش و امور جوانان پیش‌بینی نشده است تا یکی از سرفصل‌های فعالیت‌های سال باشد و درآمد به خزانه واریز شود و در ضمن بخش خصوصی نیز در این زمینه فعال و خصوصی‌سازی ورزش محقق شود.
 
۸ـ برای اجرای ماده (۶) قانون برنامه پنم توسعه موضوع احداث یا اختصاص فضای کافی برای مسجد یا نمازخانه در ورزشگاه‌ها، ردیف اعتباری در لایحه بودجه سال پیش‌بینی نشده است تا این حکم قانون برنامه پنجم اجرایی شده و قابل نظارت شود.
 
۹ـ اعتبارات فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای که از سال ۱۳۸۸ در ذیل ردیف متفرقه ۵۴۰,۰۰۰ موضوع جدول شماره ۹ اعتبار داشته حذف شده و در ذیل سایر دستگاه ها نیز اعتباری تأمین نشده است که با توجه به فعالیت‌های بین‌المللی این فدراسیون و اجرای برنامه‌ها قابل توجه است.
 
۱۰ـ در اجرای ماده (۱۳) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر توسعه ورزش‌های همگانی و قهرمانی و زیرساخت‌های ورزشی، اعتبار نسبتا مناسبی در ذیل ردیف متفرقه ۵۵۰,۰۰۰ جدول شماره ۹ منظور شده که از نکات مثبت در جهت اجرای برنامه پنجم است.
 
۱۱ـ با وجود کاهش اعتبارات ملی، اعتبارات استانی اعم از جاری و عمرانی کاهش ندارد که از نکات مثبت در جهت تمرکززدایی و توجه به استان‌هاست، با در نظر داشتن انتظارات و حکم ماده (۱۳) قانون برنامه پنجم توسعه برای همگانی کردن و توسعه ورزش قهرمانی توجه بیشتر به اعتبارات استان‌ها برای برنامه ورزش همگانی و قهرمانی ضروری به نظر می‌رسد.
 
۱۲ـ افزایش ۲/۱ درصدی بودجه پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای پژوهشکده تربیت بدنی بیانگر توجه به علمی کردن ورزش و ارتقای ورزش قهرمانی منطبق با پیشرفت‌های جهانی است و از نکات مثبت لایحه تلقی می‌شود.
 
۱۳ـ مجموع اعتبارات لحاظ شده برای حوزه جوانان در ذیل وزارت ورزش و جوانان در لایحه سال ، مبلغ ۲۸۲,۵۱۷ میلیون ریال است که تنها حدود ۱۴ درصد اعتبارات این وزارتخانه است.
 
۱۴ـ اعتبارات اندک جوانان در وزارت ورزش و جوانان سبب در حاشیه قرار گرفته شدن حوزه جوانان در این وزارتخانه شده است.
 
۱۵ـ مجوز هزینه‌کرد یک درصد اعتبار در حوزه خانواده و جوانان، در بند «۷۰» امکانی برای انجام امور مربوط به جوانان را در دستگاه‌های اجرایی فراهم کرده و می‌تواند زمینه مناسبی برای تحقق سیاست‌های این بخش باشد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.